آیت‌الله علم‌الهدی: نماز جمعه مهمترین تریبون تجدید «روح دینی» میان توده مسلمانان است

آیت‌الله علم‌الهدی: نماز جمعه مهمترین تریبون تجدید «روح دینی» میان توده مسلمانان است

خبرگزاری تسنیم: امام جمعه مشهد مقدس در تبیین اهمیت اقامه نماز جمعه در جامعه اسلامی گفت: نماز جمعه مهمترین تریبون تجدید «روح دینی» میان توده مسلمانان است.

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس در سالروز اقامه نخستین نماز جمعه پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، اظهار داشت: نماز جمعه یک عبادت بزرگ و مهم است که سبب تلطیف روح و جان و شستن دل از آلودگی‌های گناه و همچنین زدودن زنگار معصیت از قلب می‌شود.

وی افزود: اجتماع عظیم مردمی در صفوف به‌هم پیوسته نماز دشمن‌شکن جمعه منشأ برکاتی همچون آگاهی‌بخشی به مردم در زمینه معارف اسلامی و رویدادهای مهم اجتماعی و سیاسی، ایجاد همبستگی و انسجام هرچه بیشتر میان صفوف مسلمین، تجدید روح دینی و نشاط معنوی برای توده مردم مسلمان و همچنین جلب همکاری برای حل مشکلات جامعه است.

امام جمعه مشهد مقدس خاطرنشان کرد: خداوند متعال در آیه شریفه 9 سوره مبارکه جمعه می‌فرماید: "ای کسانی که ایمان آورده‌اید، هنگامی که برای نماز جمعه اذان گفته می‌شود، به‌سوی نماز و ذکر خدا بشتابید و خرید و فروش را رها کنید." زیرا حضور در صفوف به هم پیوسته نماز جمعه در ظهر جمعه از کسب و کار و تجارت برای شما بهتر است.

آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: امام راحل حکم امامت جمعه تهران را به نام آیت‌الله طالقانی مکتوب کردند و نخستین نماز جمعه با جمعیتی میلیونی به‌امامت آیت‌الله طالقانی در روز جمعه پنجم مرداد ماه سال 1358 در تهران اقامه شد و این رخداد بنا به پیشنهاد آیت‌الله طالقانی به امام خمینی(ره) در سطح کشور اجرا شد.

وی تأکید کرد: امام خمینی(ره) درباره این سنت که شجره‌ای طیبه​ است، فرمودند: «بالاترین عنایات حق تعالی نسبت به جمهوری اسلامی ایران برپایی نماز جمعه است».

امام جمعه مشهد عنوان کرد: در سراسر کشور نزدیک به 700 نماز جمعه اقامه می‌​شود که از این تعداد 50 نماز جمعه مربوط به خراسان‌رضوی است، به‌گفته مسئولان نیز این تعداد بیشتر خواهد شد.

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: وجوب نماز جمعه از دو منظر سیاسی و عبادی است و دو خطبه دارد که در یک خطبه مسائل سیاسی و در خطبه دیگر، موضوعات عبادی مطرح می‌شود، به‌ویژه در زمانی که ولی‌فقیه مصدر این سخنان باشد، چیزی که بسیاری از آیات عظام بر وجوب آن تأکید داشته و دارند.

انتهای پیام/آ*

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon