مشکل تردد کالاها در مبادی مرزی خراسان جنوبی برطرف شود

مشکل تردد کالاها در مبادی مرزی خراسان جنوبی برطرف شود

خبرگزاری تسنیم: معاون سیاسی استاندار خراسان جنوبی گفت: معطلی کالاها در مبادی ورودی مرزهای استان قابل پذیرش نیست و باید این مشکل برطرف شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، محمد حسینی ظهر امروز در نشست بررسی زمینه‌های توسعه همکاری‌های اقتصادی استان خراسان جنوبی با ولایت فراه افغانستان، اظهار داشت: کشور افغانستان در سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران از جایگاه خاصی برخوردار است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در طول سال‌های گذشته با توجه به مشکلات این کشور و جنگ‌های متعدد در راستای صلح افغانستان برنامه‌های متنوعی اجرا کرده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: کشور افغانستان مشترکات فراوانی در زمینه اقتصادی، دینی و فرهنگی با جمهوری اسلامی ایران دارد که به دلیل این مشترکات زمینه تعامل بیشتر بین دو کشور وجود دارد.

حسینی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در زمان جنگ افغانستان با شوروی سابق پذیرای 500 هزار مهاجر افغانی بوده است که بسیار خوشحال هستیم که در این زمینه نقش خوبی را ایفا کردیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 7 هزار مهاجر افغانی در خراسان جنوبی حضور دارد، افزود: در حال حاضر هزار و 600 دانش‌آموز افغانی در مدارس استان در کنار دانش آموزان ما بدون هیچ مشکلی مشغول به تحصیل هستند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در مراکز عالی استان نیز 120 دانشجویی افغانی در رشته‌های مختلف در حال تحصیل هستند.

حسینی بیان کرد: خراسان جنوبی با توجه به ظرفیت‌های زیاد خود در بخش‌های صنعت، معدن، کشاورزی و ساختمان در جایگاه بالایی قرار دارد که در این بخش‌ها می‌توانیم با استان فراه مورد تعامل و همکاری مشترک قرار بگیریم.

وی با اشاره به همکاری‌های تجاری در استان، افزود: دالان‌های تجاری در مرز مشترک بین دو کشور به ویژه استان خراسان جنوبی و ولایت فراه قرار دارد که نباید دور دیده شود و در حد وسیع و گسترده‌تر روابط تجاری از این دالان‌ها باید تحقق پیدا کند و دولت افغانستان نیز باید کمک کند تا این ظرفیت‌ها افزایش یابد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: خراسان جنوبی در بخش علمی در کشور حرف زیادی برای گفتن دارد که در این راستا 55 هزار دانشجو در سطح استان مشغول تحصیل هستند و این ظرفیت‌ها می‌تواند در تعامل بخش آموزشی بین ولایت فراه مورد استفاده قرار بگیرد.

حسینی بیان کرد: در حوزه بهداشت و درمان نیز دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از جایگاه و نیروهای توانمندی برخوردار است که می‌توان در بخش درمانی نیز تعاملات مطلوب بین دو استان اجرا کرد.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که در سال گذشته بین استاندار خراسان جنوبی و والی فراه بسته شده است، افزود: در سفر استاندار خراسان جنوبی به ولایت فراه تفاهم نامه جامع و کاملی بین دو استان مرزی دو کشور بسته شده که تاکنون به امضا نرسیده است و اقداماتی برای امضا و اجرای این تفاهم نامه صورت پذیرد تا در این دو استان تاثیرگذار باشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: اقدامات بین دو کشور در تعاملات دو طرفه است و حتما هر دو بخش باید در روابط فعال باشند.

حسینی بیان کرد: در تعاملات، بخش دولتی باید بسترساز بخش خصوصی باید باشد و مشکلات بخش خصوصی مرتفع شده و در این راستا راهکار ارائه شود تا روابط تسریع و بخش دولتی نیز امور اداری را به سرعت پیگیری کند.

وی با اشاره به اینکه بخشی از اقدامات و تعاملات بین دو کشور نیز در سطح وزرا صورت گرفته که هنوز مشخص نیست، افزود:در زمینه نوع پذیرش کالاها در مبادی ورودی افغانی نیز در هر منطقه متفاوت است که این سبب گرایش تجار به مناطق دیگر می‌شود که این نوع پذیرش نیز باید یکسان صورت گیرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: بخشی از سیاست‌ها در تعامل بین دو استان باید برای دراز مدت باشد و به وسیله کارشناسان مورد برنامه‌ریزی قرار گیرد تا آرام آرام به سمت توسعه پیش برویم.

حسینی بیان کرد: معطلی کالاها در مبادی ورودی قطعا قابل پذیرش نیست و باید از دو طرف پیگیری شود تا این مبادلات بدون معطلی تسریع پیدا کند.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon