همه مراحل قانونی تشکیل "بنیاد حامی هنر فارس" انجام شد


همه مراحل قانونی تشکیل "بنیاد حامی هنر فارس" انجام شد

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان فارس با اشاره به راه‌اندازی "بنیاد حامی هنر فارس" گفت: تمام روند حقوقی و قانونی ثبت این بنیاد انجام شده است.

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، برای کمک به اصحاب فرهنگ و هنر استان فارس به ویژه در حوزه‌های رفاهی و درمانی بناست بنیاد حامی هنر استان فارس به‌زودی راه‌اندازی شود تا هنرمندان بدون دغدغه به تولیدآثار ارزشمند و فاخر خود بپردازند برای اطلاع از جزئیات دقیق شکل‌گیری این بنیاد که برای نخستین بار در کشور در استان فارس تاسیس می‌شود با بهزاد مریدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان فارس، به گفت‌وگو نشستیم.

تسنیم: در مورد تاسیس بنیاد حامی هنر استان فارس و فعالیت‌های این بنیاد توضیح دهید؟

مریدی: بهترین نگاهی که هر دولتی می‌تواند به حوزه فرهنگ داشته باشد تحویل حوزه مدیریتی فرهنگ به بخش غیردولتی است اگر بخواهیم فرهنگ را صرفا در حوزه دولت تعریف کنیم این نگاه، نگاه خوبی نیست و اگر بخواهیم مثل برخی نظام‌های خارجی این حوزه را به بخش خصوصی واگذار کنیم این کار نیز در کشورهای در حال توسعه و جهان سوم که در حال گذار هستند جوابگو نیست.

سمن‌های حوزه فرهنگ و هنر می‌توانند بیش‌ترین کارایی را داشته و بسیار موثر باشند وقتی اسم سمن می‌آید به دلیل سمن بودنشان باید نگاه انتخاباتی در آن شکل گیرد نه اینکه منصوب به یک فرد خاص باشد و یا مسئول آن از طرف شخصی خاص منصوب شده باشد متاسفانه در سال‌های گذشته انتخاب مدیر انجمن انتصابی بود و این شخص طبیعتا آن شخص نمی‌توانست برآیندی از نگاه‌های متفاوت آن جامعه هنری باشد.

بنابراین ما در تمام شهرستان‌ها و نمایندگی‌ها اعلام کردیم که در حوزه تجسمی، سنتی و نمایشی انتخابات برگزار کنند و منتخب خود را برای شرکت در شوراهای سیاست‌گذاری به استان معرفی کنند. شوراهای سیاست‌گذاری و هیئت رئیسه آن نیز تشکیل شد و یک سری از مواردی که حوزه تخصصی بود نیز برای تصمیم‌گیری به شورای سیاست‌گذاری واگذار شد.

نیت شورای سیاست‌گذاری نیز این بود که نهایتا به تشکیل سمن‌ها منجر شود و شورای سیاست‌گذاری به عنوان مجمع عمومی انجمن، اعضای هیئت رئیسه آن به عنوان هیئت مدیره انجمن و رئیس شورای سیاست‌گذاری به عنوان رئیس انجمن انتخاب و ثبت شد.

انجمن نمایش، موسیقی و تجسمی سه انجمنی بودند که به صورت شورایی شکل گرفتند و سه انجمن اهل قلم، فیلم و عکس و انجمن هنرهای سنتی با توجه به اینکه هنوز بسترهای لازم برای تجمیع شدن برای آنها فراهم نشده بود فعلا به صورت هیئت امنای اداره می‌شوند به این صورت که مدیرکل ارشاد رئیس هیئت امنا باشد و به همراهی معاون مربوط در اداره کل ارشاد و یکی از نهادهای مرتبط مثل رئیس حوزه هنری و 4 عضو حقیقی، شناخته شده و مطرح استان یک هئیت امنای 7 نفره را برای اداره آن تشکیل دهند.

نهایتا ما 6 انجمن را امروز به ثبت رساندیم و انجمن خوشنویسی که صبغه طولانی دارد و انشالا به زودی مشکل آن حل می‌شود و انجمن آثار و مفاخر که تاسیس آن یکی از دغدغه‌ها و آرزوهای من بود نیز دو انجمن هنری و ادبی دیگر استان هستند.

در حال حاضر ما 8 انجمن داریم و در تمام اساسنامه‌های این انجمن‌ها آمده است که روسای آنها می‌توانند با یکدیگر و با بیرون تفاهم‌نامه امضا کنند و به گونه‌ای باشد که همه روسای انجمن‌ها بتوانند جایگاه حقوقی و مالی مشخصی پیدا کنند بنابراین ما گفتیم باید بنیادی به عنوان بنیاد مادر تاسیس شود و به گونه‌ای این 8 انجمن را تحت پوشش خود قرار دهد به همین  دلیل به دنبال تاسیس بنیاد حامی هنر فارس هستیم.

به این دلیل در تاسیس این بنیاد نام بنیاد حامی هنرمندان را نیاوردیم که می‌خواستیم حوزه هنر را بسط دهیم و طوری باشد که این بنیاد حامی افراد نباشد بلکه حامی همه جنبه‌های هنر باشد. در تشکیلات این بنیاد 17 هیئت امنا حضور دارند به این صورت که مدیرکل فرهنگ و ارشاد به عنوان رئیس بنیاد و 16 عضو دیگر این بنیاد را اداره می کنند.

تسنیم: عضوگیری این بنیاد به چه صورت انجام می‌شود؟ 

مریدی: انتخاب این 16 عضو به این شکل است که به 8 انجمن اعلام می‌شود که فردی برای عضویت در هیئت امنا معرفی کنند و الزاما نباید این فرد رئیس انجمن باشد ترجیحا کسی باشد که ضریب نفوذ آن زیاد و نگاه جامعی به حوزه هنر داشته باشد زیرا بنا نیست کار اجرایی انجام شود و بلکه نگاه حمایت معنوی را باید در این قضیه دنبال کند.

انتخاب 8 نفر دیگر نیز به این صورت است که مجددا به انجمن‌ها اعلام می‌شود که در هر حوزه فردی را معرفی کنند که علاوه بر اینکه عاشقانه یک هنر را دوست دارد از لحاظ مالی نیز بتواند پشتیبان آن هنر باشد ترکیبی از این افراد 16 عضو این انجمن را تشکیل می‌دهد.

این ترکیب تشکیل شده و هیئت موسس 5 نفره نیز شکل گرفته و کار ثبت انجمن نیز انجام شده است تا هیئت امنا تعیین شوند و این بنیاد بتواند یادگاری از تمام کسانی باشد که برای تشکیل آن زحمت کشیدند.

با صندوق حمایت از هنرمندان نیز صحبت شده تا مبالغی به این بنیاد اختصاص دهند و به جای اینکه با فرد فرد هنرمندان در ارتباط باشند با این هیئت امنا ارتباط داشته و در انتهای هر سال بتوانید حسابرسی درستی در زمینه هزینه های خود داشته باشد.

تسنیم: اولویت‌هایی اولیه این بنیاد چیست؟

مریدی: این بنیاد اولویت‌هایی دارد که کمک به هنرمندانی که در بستر بیماری هستند، هنرمندانی که به دلیل مشکلات مالی در حصر به سر می‌برند و افرادی که علاقه‌مند به ادامه تحصیل در زمینه هنر هستند و از نظر مالی استطاعت ندارند از اولویت‌های این بنیاد است.

ما باید این بنیاد را پشتیبانی کنیم ما اعتقاد جدی به بحث تشکیل انجمن‌ها بدون نگاه انتصابی داریم زیرا روسای انجمن‌ها باید حامی و دلسوز هنرمندان باشند و نباید به عنوان یک نیروی اداری به آنها نگاه شود ما سعی کردیم همه روسای انجمن‌ها در کمیته تصویب آثار با حق رای حضور داشته باشند. با تلاش تک تک دوستان انجمن ها تشکیل شد و در این زمینه راه طولانی و سختی طی شد و این کار  به مذاق خیلی‌ها خوش نیامد زیرا می‌خواستند این حوزه در انحصار عده‌ای خاص باشد.

تسنیم: درباره راه‌اندازی نخستین دانشگاه هنر و فرهنگ استان فارس و نحوه توزیع دفترچه‌های ثبت‌نام این دانشگاه توضیح دهید؟

مریدی: دفترچه ثبت‌نام این دانشگاه علمی و کاربردی از اوائل مرداد‌ماه از طریق سازمان سنجش توزیع می‌شود و تاکنون سه رشته در مقطع کاردانی برای آغاز به کار این دانشگاه تصویب شده که این رشته‌ها سازهای ایرانی، دکراسیون و تصویربرداری است و اطمینان داریم از ترم بهمن‌ماه این رشته‌ها به 10 رشته افزایش می‌یابد و حتی در مقطع کارشناسی و حتی ارشد دانشجو می‌پذیریم.

سعی ما بر این است که افراد علاقه‌مند به حوزه فرهنگ و هنر از طریق تخفیف و تقسیط امکان تحصیل برای آنها فراهم شود و به گونه‌ای باشد که نگرانی مالی در این زمینه نداشته باشند و خوشبختانه فضای مناسبی برای این دانشگاه در نظر گرفته شده و آرام آرام جذبب اساتید این دانشگاه نیز انجام می‌شود.

انتهای پیام/ ی

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon