اهداف اصلی از پیشنهاد آتش بس به ظاهر انسانی عربستان چیست

اهداف اصلی از پیشنهاد آتش بس به ظاهر انسانی عربستان چیست

خبرگزاری تسنیم: با توجه به اینکه پیشنهاد آتش بس عربستان بلافاصله بعد از پیاده کردن نیرو در عدن و همچنین در حضرموت ارائه شد بر همین اساس می توان گفت یکی از اهداف عربستان از ارائه این پیشنهاد تثبیت نیروهای جدید و تسلیح و سازماندهی آنهاست.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، با وجود اینکه عربستان از آغاز تجاوز نظامی به یمن آتش بس های پیشنهادی از سوی سازمان ملل را بارها رد کرده است اما روز یکشنبه فرماندهی به اصطلاح ائتلاف به رهبری عربستان از اجرای آتش بس 5 روزه بنا به درخواست عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن خبر داد .

حال این سوال مطرح است که چه کاسه ای زیر نیم کاسه است و چه اهدافی در این خصوص دنبال می شود؟

شکاف مواضع عربستان از اعلام تا عمل

قرائن و شواهد موجود  هیچ تردیدی را در این زمینه بجا نمی گذارد که هدف عربستان  از ارائه پیشنهاد آتش بس یکجانبه برخلاف آنچه که اعلام و ادعا می شود به هیچ وجه انسانی نیست زیرا اگر واقعا چنین هدفی در کار بود عربستان پیشنهادهای آتش بس بشردوستانه ای که پیش از این بارها و بخصوص در ماه مبارک رمضان از سوی سازمان ملل مطرح شد رد نمی کرد و با درخواست جامعه جهانی در این زمینه همراهی می کرد .

همچنین اگر عربستان واقعا به  فکر مردم یمن و اوضاع انسانی در این کشور بود، میلیون ها مردم یمن را قربانی اهداف و آماج بدبینانه و بلندپروازی های خود نمی کرد و حداقل قوانین جنگی را رعایت می کرد و تا این اندازه مرتکب جنایات جنگی نمی شد.  اکثر قریب به اتفاق اهداف و مواضعی که عربستان در چارچوب سیاست موسوم به زمین سوخته در یمن مورد هدف قرار داده تماما اهداف و مواضع انسانی  یا اقتصادی و اجتماعی بوده است .

گزارشی که مرکز قانونی حقوق و توسعه در مورخ سوم ژوئیه گذشته از نتایج حملات 99 روز اول تجاوز عربستان منتشر کرد به روشنی نشان می دهد که هیچ هدف انسانی از دید جنگنده های عربستان پنهان باقی نمانده است . در این گزارش که در شبکه تلویزیونی المسیره منتشر شد آمده است :"جنگنده های رژیم سعودی طی مدت اعلام شده در این گزارش 300 هزار واحد مسکونی را بر روی ساکنان آنها ویران کرده‌اند.در همین مدت 305 مدرسه و مرکز آموزشی در حملات سعودی ها ویران و با خاک یکسان شده و فعالیت 3600 مدرسه متوقف شده است.

سعودی ها همچنین 482 مسجد را در یمن ویران کرده اند. طی این مدت 10 فرودگاه و شش بندر بمباران و موشکباران شده است.250 پل و جاده که مناطق مختلف یمن را به یکدیگر متصل می کند ویران شده است. 167 باب بیمارستان در حملات جنگنده های سعودی با خاک یکسان شده است. رژیم سعودی 27 دانشگاه و 74 نیروگاه تولید برق را ویران کرده اند.700  ساختمان از ساختمانهای دولتی با خاک یکسان شده است. 69 مرغداری در حملات جنگنده های سعودی از بین رفته است.سعودی ها 67 سیستم آبرسانی را ویران کرده اند.15 ورزشگاه با خاک یکسان شده است.سعودی ها شش سیلو را که انبار غلات است نابود کرده اند.300 دستگاه کامیون مواد غذایی هدف قرار گرفته و منهدم شده است.

متجاوزان سعودی 170 بازار تجاری را ویران کرده اند. 370 انبار مواد غذایی در  حملات  جنگنده های سعودی با خاک یکسان شده است. سعودی‌ها در حملات خود 90 دستگاه تانکر سوخت را منهدم  و 83 شبکه مخابراتی را به ویرانه تبدیل کرده اند و 31 مکان تاریخی و باستانی در حملات آنان نابود شده است. 11 مؤسسه رسانه ای از بین رفته است. 300 هزار نفر آواره شده اند.

جنگنده های سعودی طی  این مدت 19 استان از استانهای یمن را بیش از 17هزار بار با جنگنده ها ، کشتی های جنگی و توپخانه ها هدف قرار داده   و بمباران و موشکباران و گلوله باران کرده‌اند. محاصره زمینی ، دریایی و هوایی بیست و پنج میلیون یمنی را به علت نرسیدن غذا و دارو در معرض نابودی قرار داده است." در خلال حدود یک ماهی که از آن زمان می گذرد برگستره خرابی ها و تلفات یمنی افزوده شده است و همین آمار تکان دهنده خود دلیل روشنی است که نشان می دهد تنها چیزی که در این مدت برای عربستان در یمن مهم و مطرح نبوده همین اهداف انسانی است و بنابراین باید پرسید هدف اصلی از پیشنهاد آتش بس به ظاهر انسانی چیست ؟

اهداف اعلام نشده عربستان از آتش بس یکجانبه در یمن

با توجه به اینکه پیشنهاد آتش بس عربستان بلافاصله بعد از پیاده کردن نیروهای مزدور این کشور در عدن و همچنین در حضرموت ارائه شد بر همین اساس می توان گفت یکی از اهداف عربستان از ارائه این پیشنهاد تثبیت نیروهای جدید و تسلیح و سازماندهی آنهاست و بر همین اساس می توان گفت در پوشش بسته های کمکی، تسلیحات و تجهیزات جدید به یمن و مناطق درگیری در عدن و حضرموت ارسال می شود .

همچنین با توجه به اینکه یکی از اهداف عربستان بازگرداندن دولت مستعفی عبدربه به عدن است از این رو به نظر می رسد عربستان در تلاش است در پوشش پیشنهاد آتش بس بنام عبدربه به ترمیم وجهه عبدربه منصور هادی و دیگر فراریان به عربستان بپردازد که بعد از مشارکت در تجاوز نظامی عربستان به یمن اعتبار و جایگاهشان در این کشور به شدت آسیب دیده و تضعیف شده به گونه ایی که طبق شواهد موجود حتی اگر به فرض کمیته های انقلابی به رهبری انصار الله با بازگشت این افراد به یمن موافقت کنند مردم این کشور به هیچ  وجه با این مسئله موافقت نمی کنند و بر همین اساس مردم یمن در کنار ارتش این کشور در خط مقدم مبارزه با تلاش عربستان برای ایجاد دولتی دست نشانده در عدن حاضر شده اند و به شدت با آن مقابله می کنند .

همچنین با توجه به سفر پادشاه عربستان به فرانسه که با مخالفت مردم این کشور با اعمال محدودیت های گسترده در اطراف مناطق استقرار پادشاهی عربستان همراه شده ، به نظر می رسد یکی دیگر از اهداف عربستان از ارائه پیشنهاد آتش بس یکجانبه جلوگیری از شکل گیری اعتراضات در اروپا و بخصوص فرانسه با ادامه بی وقفه حملات عربستان به یمن است.

از آنچه که گفته شد مشخص می شود که عربستان از پیشنهاد آتش بس 5 روزه به هیچ وجه  در پی اهداف بشردوستانه  نبوده و نیست چرا که اساسا دیگر هدف انسانی مهمی نمانده است که عربستان مورد حمله قرار نداشته باشد . از اینرو  هدف عربستان از برقراری آتش بس  سیاسی و نظامی است و با توجه به پیشروی های اخیر در عدن در پی تدارک حملات جدید است و می خواهد مسئولیت حملات بعدی را گردن انصار الله بیندازد .

با اینحال تجربه تجاوز نظامی عربستان به یمن در پنج ماه نشان داده است که در این مدت عربستان نتوانسته است به هیچ یک از اهداف اعلام شده و نشده خود جامه عمل بپوشاند و تلاش عربستان برای جبران  ناکامی های گذشته آن را وارد دور باطل جنگ و شکست در یمن کرده است و در عین حال با پاسخ متقابل یمنی ها و همچنین بازشدن زخم های گذشته از جمله اعلام تمایل مردم استان های نجران ، جیزان و عسیر برای جدایی از عربستان و الحاق به سرزمین مادری خود در یمن پس لرزه های جنگ یمن را به داخل عربستان کشانده است. تجربه جنگ یمن یکبار دیگر این واقعیت را به اثبات رساند که بحران داخلی این کشور راه حل نظامی ندارد و با پایان دخالت های خارجی و واگذاری آن به مردم این کشور می توان به بازگشت آرامش و امنیت به این کشور امیدوار شد اما بعید است که مردم یمن حاضر به چشم پوشی از بار سنگین مسئولیت جنایات جنگی عربستان در جنگ تجاوزگرانه به این کشور باشند.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان