معمای سقوط آنتونوف یکساله شد

معمای سقوط آنتونوف یکساله شد

خبرگزاری تسنیم: در حالی تنها چند روز به سالگرد سقوط آنتونوف ۱۴۰ هواپیمایی سپاهان باقیمانده که با وجود وعده‌های گاه و بیگاه معمای این سقوط همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سال گذشته در چنین روزهایی هواپیماهای آنتونوف 140 ملخ‌دار دوران پرکاری در بخش حمل‌ونقل هوایی مسافری کشور داشتند، هواپیماهایی که با مشارکت اوکراینی‌ها ساخته شده بود. اما 19 مرداد 93 سقوط یک فروند از این هواپیما در خیابان مخصوص باعث شد تا پرونده حضور آنتونوف 140 تا اطلاع ثانوی در بخش مسافری بسته شود.

یکی از ابهامات روشن نشده است سقوط دلایل مربوط به آن بوده که در یکسال اخیر مسئولان و دست‌اندرکاران وعده‌های متعددی را برای اعلام آن داده‌اند.

علیرضا جهانگیریان رئیس مستعفی سازمان هواپیمایی کشوری تقریبا دو ماه پیش از آن‌که وزیر راه و شهرسازی با درخواست استعفایش موافقت کند در حاشیه جلسه با مدیران شرکت‌های هواپیمایی در رابطه با دستورالعمل رعایت حقوق مسافر به تسنیم گفته بود: کمیته بررسی سانحه سقوط آنتونف 140 تا چند هفته آینده جلسه‌ای برگزار می‌کند و آخرین اطلاعات در این خصوص را اعلام می‌کند.

وی با بیان اینکه این گزارش در حال جمع‌بندی است زمان برگزاری جلسه مذکور را "چند هفته آینده" اعلام کرد و در پاسخ به پرسش دیگر تسنیم در خصوص دلیل طولانی شدن بررسی  سقوط آنتونوف 140 افزود: "یک سری اطلاعات باید از خارج بیاید که منتظر آن هستیم، کشور طراح و سازنده اصلی باید اطلاعاتی را به ما می‌داد".

وی با بیان اینکه این اطلاعات فنی است در پاسخ به اینکه آیا اطلاعات مورد نظر درباره جعبه سیاه است یا هواپیما، بیان کرد:‌ اگر اشکالات فنی وجود داشته باشد یا اینکه احساس شود اشکالات فنی وجود دارد از کشور سازنده درباره آن سؤال می‌شود. قرار است هفته آینده کارشناسانی از روسیه به ایران بیایند.

حدود 15 روز پس از وعده جهانگیریان حمید حبیبی معاون استاندارد سازمان هواپیمایی از ورود این کارشناسان به کشور خبر داده و به تسنیم گفته بود: کارهای تیم بررسی سانحه سقوط آنتونوف به سازمان هواپیمایی کشوری ربطی ندارد. تیم بررسی سانحه استقلالی دارد که در نهایت گزارش خود را به سازمان هواپیمایی کشوری ارائه می‌دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که به نظر می‌رسد روند بررسی سقوط آنتونوف طولانی شده است، گفت: بحث طولانی شدن نیست، یک بحث دقیق است و باید اطلاعات کاملی به‌صورت ریز به دست آید و به همین راحتی نمی‌توان هر چیزی را اعلام کرد. در واقع ــ بررسی سانحه آنتونوف140 ــ مانند دادگاه می‌ماند که باید ریز شواهد، قرائن و اطلاعات در آن بررسی و نتایج کارشناسی از آنها حاصل شود.

این در حالی است که با نزدیک شدن به سالگرد سقوط مرگبار آنتونوف 140 هواپیمایی سپاهان پرونده "دادگاه بررسی سقوط آنتونوف" همچنان باز است. یکی از نکات جالب توجه در خصوص این پرونده اعلام خبر ارسال گزارش مقدماتی و تکمیلی سقوط آنتونوف 140 هواپیمایی سپاهان به قوای سه‌گانه بود که سازمان هواپیمایی کشوری اواسط فروردین آنرا رسانه‌ای کرد.

البته بلافاصله این خبر از سوی بهارستانی‌ها تکذیب شد. یکشنبه هفته جاری خداکرمی سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری در این‌باره گفته است؛ اخیرا گزارشی توسط کمیته بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری در رابطه با سقوط آنتونوف 140 آماده شده و طی هفته جاری به مراجع ذی‌ربط ارسال می‌شود.

حال باید دید در آستانه سالگرد سقوط آنتونوف 140 سرانجام دلایل بروز این سانحه مرگبار اعلام می‌شود یا این‌که مانند سقوط توپولف 158 هواپیمایی کاسپین در سال 88 باید چند ماه دیگر صبر کرد. دلایل سقوط توپولف 21 ماه پس از سقوط اعلام شد.

انتهای پیام/

دهۀ «رکود، عبرت، تجربه»
پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
رایتل
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon
بانک ایران زمین