افزایش ۱۳۰ درصدی اجاره سالن‌های موسیقی، ناجوانمردانه است

افزایش 130 درصدی اجاره سالن‌های موسیقی، ناجوانمردانه است

خبرگزاری تسنیم: نشست خبری کنسرت گروه «قمر» با مطرح کردن مسائلی مانند افزایش اجاره بهای سالن‌ها و مشکل آموزش در نزد هنرجویان جوان صبح امروز در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری کنسرت گروه «قمر» به خوانندگی حمیدرضا نوربخش صبح امروز در تالار وحدت برگزار شد. در این نشست حمیدرضا نوربخش خواننده گروه و نوید دهقان به عنوان آهنگساز حضور داشتند. 

در ابتدای این نشست نوید دهقان توضیحاتی را درباره کنسرت پیش رو ارائه داد و گفت: ما سعی کرده‌ایم که ساختار گروه قمر ساختاری کامل باشد و در ترکیب آن از سازهای مختلف استفاده کردیم. برای اجراهای مختلف برخی‌ها به ما پیشنهاد می‌دادند که تعداد نوازندگان را کاهش دهیم تا هزینه‌ها کمتر شود اما به هیچ وجه حاضر به انجام چنین کاری نشدیم. 

وی ادامه داد: کنسرتی که در پیش‌رو داریم برنامه‌ای است که از سال 91 آغاز شده و اکنون 3 سال است بر روی این برنامه کار می‌کنیم. بخش نخست این برنامه به ساخته‌هایی بر روی اشعار «شیدای گیلانی» اختصاص دارد. شیدای گیلانی شاعر معاصری است که در سبک هندی شعر می‌گوید. سبک هندی دشواری‌های خاصی دارد که آن را نسبت به دیگر سبک‌ها متمایز می‌کند. این تمایل برای من چالشی بود تا شکوه کلمات سبک هندی را در موسیقی بیان کنم. 

این آهنگساز درباره آوازخوانی حمیدرضا نوربخش گفت: تکنیک خوانندگی نوربخش پیچیدگی‌ها و ظرافت‌های خاصی دارد. همیشه با خواننده‌ای همکاری کنم که در آواز تسلط کافی را داشته باشد و نوربخش در این کار استاد است.

 این نوازنده کمانچه درباره بخش‌های کنسرت پیش‌رو گفت: بخش نخست این کنسرت در دستگاه همایون نواخته می‌شود. در این بخش مدگردی‌هایی براساس ساختار ردیف موسیقی ایرانی داریم که از همایون به آواز «اصفهان» و از آنجا به  دستگاه «ماهور» می‌رویم. این بخش شامل 3 تصنیف، یک قطعه بی‌کلام و 3 بخش آوازی است.

وی افزود: بخش دوم این کنسرت در دستگاه «نوا» ‌آغاز می‌شود سپس گریزی به دستگاه شور داریم و پس از آن بازگشت دوباره به دستگاه نوا. همچنین نغمه‌هایی در آواز اصفهان و آواز دشتی اجرا می‌شود و در نهایت در دستگاه راست پنجگاه کنسرت به پایان می‌رسد. 

نوید دهقان درباره فعالیت گروه «قمر» اظهار کرد: امسال نهمین سالی است که گروه قمر فعالیت خود را ادامه می‌دهد. در موسیقی ایران طی 15 سال گذشته سابقه نداشته به گروهی بتواند 9 سال فعالیت مداوم داشته باشد. گروه قمر برای همین کنسرت پیش‌رو 200 جلسه تمرین داشته که نشان دهنده کار و تلاش بسیاری است. با اینکه می‌توانستیم کل کار را در 4 یا 5 جلسه تمرین درآوریم اما تمام اعضای گروه در حین پختگی و حرفه‌ای بودن وقت بسیاری برای کار گذاشتند. 

آهنگساز گروه قمر درباره قیمت بلیت‌های کنسرت گفت: چند سال پیش در کلمبیا کنسرتی برگزار کردیم که ورودش برای اهالی آن شهر رایگان بود. در آنجا با حمایت‌های شهرداری سال‌های زیادی از برگزاری رایگان کنسرت‌های موسیقی می‌گذشت. با این حال در ایران قیمت بلیت‌های کنسرت به گونه‌ای ناجوانمردانه زیاد است. شاید مهمترین علتش افزایش اجاره‌بهای سالن‌های کنسرت باشد که در سال جاری حدود 130 درصد اجاره سالن‌ها افزایش داشته است. 

دهقان افزود: قیمت اجاره سالن‌های فرهنگسراها در سال گذشته حدود یک و نیم میلیون تومان بود در حالی که امسال این رقم به سه و نیم میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: ما برای کنسرت گروه قمر سعی کردیم قیمت بلیت‌ها را در حدی معقول قرار دهیم. بلیت‌های کنسرت ما از 30 تا 70 هزار تومان به فروش می‌رسد. 

در بخش دیگری از این مراسم حمیدرضا نوربخش به بیان توضیحاتی درباره بخش آوازی کنسرت گروه قمر پرداخت و گفت: در بخش آوازی بیشتر اشعار در همان سبک عراقی هستند و شعرهای سبک هندی در بخش تصنیف‌ها به کار گرفته شده است. 

این خواننده باسابقه موسیقی ایران درباره انسجام قطعات در کنسرت‌های موسیقی اظهار کرد: وقتی کاری تدوین می شود اگر از هم گسیخته باشد مخاطبان را آزار می‌دهد. بخش‌های مختلف یک اجرا باید مانند بخش‌هایی مانند یک پازل باشند که در کنار هم اثری منسجم راتشکیل می‌دهند. ما هم در این اثر سعی کرده‌ایم بخش‌های ساز و آواز و تصنیف در کنار هم اجرای درستی داشته باشد. 

نوربخش تاکید کرد: ساز و آواز معنای خاصی دارد که از گذشته تا به امروز جاری است. با اینکه این ساز و آواز کلیتی یکسان دارد اما در هر اجرا و توسط هر هنرمندی حال و هوای خاص خود را دارد. ساز و آوازی که امروز مدنظر ماست همان ساز و آواز اصیل موسیقی ایرانی است که از گذشته تا به امروز باقیمانده است. متاسفانه بخش‌ آوازی در موسیقی ما کمرنگ شده و هر روز نیز کمرنگ‌تر می‌شود. 

وی درباره علت کمرنگ شدن آواز در موسیقی ایران گفت: بخش مهمی از علت این امر به آموزش برمی‌گردد. خوانندگان و نوازندگان جوان تنها به یادگیری یک ردیف موسیقی ایرانی اکتفا و سپس وارد بازار کار می‌شوند. در حالی که باید در ظرافت‌های آواز و نوازندگی دقیق شوند. 

نوربخش ادامه داد: خواننده و نوازنده وقتی می‌خواهند به صورت تک نوازی و تک‌خوانی به اجرای ردیف بپردازند آنجاست که عیارشان مشخص می‌شود. در واقع بداهه‌نوازی براساس ردیف و نه براساس قطعه‌ای از پیش‌نوشته شده می‌تواند قدرت نوازنده و خواننده را نشان دهد. 

این خواننده با اشاره به افزایش بلیت‌های کنسرت گفت: متاسفانه شاهد هستیم که قیمت بلیت‌ کنسرت‌ها تا 150 هزار تومان هم افزایش یافته است. باید بگویم که بخش زیادی از این پول به جیب هنرمندان نمی‌رود و این سالن‌ها هستند که با افزایش هزینه‌هایشان موجب گرانی قیمت بلیت شده‌اند. در نهایت دودش به چشم مردم و هنردوستان می‌رود. 

نوربخش که هم اکنون مدیرعامل خانه موسیقی نیز هست، گفت: در این باره و برای کاهش قیمت بلیت کنسرت‌ها آنقدر با مسئولان مختلف جلسه برگزار کرده‌ایم که دیگر خسته شده‌‌ایم. سالنی مثل مرکز همایش‌های برج میلاد را به شرکتهای خصوصی دادند و این شرکت‌ها نه تنها به فکر تامین هزینه‌ها که به فکر کسب سود و درآمد اضافی نیز هستند. در سالن‌هایی مانند سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی و مرکز همایش‌های برج میلاد گروه‌ها مجبورند برای مواردی مانند پارکینگ، سیستم صوتی، نور و پشت صحنه پول‌های جداگانه‌ای پرداخت کنند. 

این خواننده باسابقه موسیقی گفت: درباره علت همکاری‌اش در فضای موسیقی گفت نمی‌خواهم موسیقی و آواز خواندن به شغل و منبع درآمدم تبدیل شود اما این ایرادی ندارد اما من آن را نمی‌پسندم. نوید دهقان را حدود 10 سال است که می‌شناسم و از سال 91 قرار شد با هم همکاری داشته باشیم. 

کنسرت گروه موسیقی قمر به خوانندگی حمیدرضانوربخش و آهنگسازی نوید دهقان  16 و 17 مرداد در تالار وحدت برگزار می‌شود. 

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران