شخصیت‌های مختلف لبنانی درباره توافق هسته‌ای چه می‌گویند؟

شخصیت‌های مختلف لبنانی درباره توافق هسته‌ای چه می‌گویند؟

خبرگزاری تسنیم: برخی از شخصیت‌های سیاسی و حزبی و مذهبی لبنان با تاکید بر ضرورت درک اهمیت توافق هسته‌ای، این توافق را تحولی بزرگ در روابط بین‌الملل بر شمردند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، برخی از شخصیت‌های مختلف سیاسی و حزبی لبنان به اظهار نظر درباره توافق هسته‌ای بین ایران و 1+5 پرداختند که در ذیل از نظر خوانندگان گرامی می‌گذرد.

وزیرحمل ونقل لبنان: کشورهای عربی باید اهمیت توافق هسته ای را درک کنند

«غازی زعیتر» وزیر حمل و نقل لبنان با تاکید به اینکه توافق هسته ای بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 تاثیراتی مثبت برهمه جهان و منطقه از جمله لبنان دارد، از کشورهای عربی خواست تا اهمیت این توافق را درک کنند.

غازی زعیتر تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران قدرت بزرگ منطقه است و اکنون کشورها برای تقویت و گسترش مناسبات و روابط خود در زمینه های مختلف با آن شتاب دارند و کشورهای عربی نباید از این قافله عقب بمانند.

وی با اشاره به خطر تروریسم تکفیری برای همه کشورهای جهان و منطقه از جمله کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، گفت که همه ما در سنگر واحد ضد تروریسم صهیونیستی و تکفیری قرار داریم.

وزیر حمل و نقل لبنان افزود: همکاری و هماهنگی بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عربی ازجمله عربستان امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز است و منافع ملت های منطقه به ویژه عربی و اسلامی را تامین می کند و در خدمت قضیه اصلی یعنی فلسطین خواهد بود.

زعیتر در ادامه خاطرنشان کرد که ایران بعداز مذاکراتی طولانی و طاقت فرسا با کشورهای بزرگ جهان توانست حقوقش در زمینه هسته ای و حضور جهانی و منطقه ای خود را تثبیت کند.

وی، مصوبه شورای امنیت سازمان ملل برای رفع تحریم های اقتصای ظالمانه و بدون توجیه علیه ایران را گامی مثبت خواند و گفت که به عنوان وزیر حمل و نقل لبنان تمام تلاش خود را برای اجرای توافقنامه ها وتقویت روابط بیروت و تهران به کار خواهد گرفت.

وزیر حمل و نقل لبنان با استقبال از بیانات حضرت امام خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه های نماز عید سعید فطر، تصریح کرد: ایران نشان داد که حتی بعداز توافق هسته ای دست از حمایت از ملت ها و کشورهای عربی و اسلامی و محور مقاومت ضد صهیونیستی برنمی دارد.

فراکسیون حزب الله در مجلس لبنان:توافق هسته ای تحولی بزرگ در روابط جهانی است

فراکسیون حزب الله (وفاداری به مقاومت) در مجلس لبنان با صدور بیانیه ای توافق هسته ای بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای بزرگ جهان را «تحول بزرگ در تاریخ روابط جهانی»توصیف وتاکید کرد که این توافق بدون شک قدرت ایران را برای کمک به قضایای برحق و مشروع ملت ها و کشورهای مستضعف تقویت می‌کند.

در این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران توانست از طریق توافق هسته ای اعتراف جهانی را درباره حق مشروع و طبیعی خود در داشتن فن آوری هسته‌ای و تولید انرژی هسته ای کسب و زمینه رفع تحریم های اقتصادی ظالمانه تحمیل شده بر خود را فراهم کند.

فراکسیون حزب الله همچنین خاطرنشان کرد که ایران ، جامعه جهانی را وادار کرد تا به هویت و اراده ملت آن و نقش و تاثیرش در صحنه جهانی و منطقه ای احترام بگذارد.

در بیانیه فراکسیون حزب الله تاکید شده است که توافق هسته ای نتیجه پایداری و ثبات قدم ملت ایران در خصوص اصول و هویتش و همچنین حکمت ، دقت ، شجاعت وقاطعیت رهبری آن و عملکرد جدی و صادقانه مقامات مسئول جمهوری اسلامی است.

فراکسیون حزب الله تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران الگو و منبعی الهام بخش برای ملت ها و کشورها در بیشتر مناطق جهان است.

اعضای این فراکسیون همچنین با گرامی داشت نهمین سالگرد پیروزی تاریخی مقاومت لبنان در مقابل تجاوز دشمن صهیونیستی علیه لبنان در تابستان سال 2006 (جنگ 33 روزه) بر التزام دینی ، ملی و انسانی خود به مقاومت و معادله ارتش ، ملت و مقاومت برای حمایت از لبنان درمقابل هرگونه تهدید و تجاوز احتمالی تاکید کردند.

در بیانیه این فراکسیون آمده است که شکست رژیم صهیونیستی به دست مردان مقاومت، رویاهای توسعه طلبانه این رژیم را نقش بر آب کرد و بنیان های امنیتی و نظامی آن را به لرزه در آورد.

در این بیانیه تصریح شده است: دشمن صهیونیستی بعداز این شکست دریافت که از تحقق اهداف جنگ ها و تجاوزها ناتوان است و اطمینان دولت آمریکا نیز به قدرت این رژیم در ادامه نقش محول شده به آن برای تضعیف منطقه و به زانو در آوردن ملت ها از بین رفت.

فراکسیون حزب الله با احترام به شهدای مقاومت تاکید کرد: همچنان از همه لبنانی ها می خواهیم پیروزی بر دشمن صهیونیستی را به فرصتی برای تقویت وحدت ملی وساختن کشوری قوی و مقتدر و شایسته ملت شجاع و قدرشناس آن تبدیل کنند.

در این بیانیه همچنین ادامه تجاوز ظالمانه سعودی آمریکایی علیه یمن و ملت آن در سایه سکوت جهانی بعداز گذشت بیش از چهار ماه از این تجاوز و افزایش جنایات و نقض قوانین بین المللی و حقوق بشر توسط آل سعود محکوم شده است.

فراکسیون حزب الله، این تجاوز ظالمانه را لکه ننگ ابدی برای نظام سعودی خوانده و تاکید کرده است که ملت یمن و ملت های منطقه و جهان آن را فراموش نخواهند کرد.

در این بیانیه با تاکید به اینکه ملت یمن هرگز اجازه نمی دهند آل سعود بر سرزمینشان حاکم شود، خاطرنشان شده است که ادامه تجاوز سعودی آمریکایی به پیچیده شدن شرایط و سخت تر شدن امکان حل مسالمت آمیز بحران و گسترش فاجعه منجر خواهد شد.

وزیر کار دولت لبنان:توافق هسته ای زمینه ساز گفت وگوهای منطقه‌ای

سجعان قزی وزیر کار دولت لبنان و عضو ارشد حزب الکتائب و گروه 14 مارس با تاکید به اینکه سیاست های غرب برای منزوی کردن جمهوری اسلامی ایران شکست خورد، گفت که توافق هسته ای زمینه گفت وگوهای جدید منطقه ای و بین المللی را در باره مسایل منطقه فراهم کرده است.

سجعان قزی ؛ خواستار نگاه همه کشورها به توافق هسته ای از منظر صلح و ثبات منطقه ای و جهانی شد و افزود: هیچ یک از اهداف سیاست های غرب علیه ایران تحقق نیافته است.

وی اظهارداشت: کشورهای غربی با وضع تحریم های اقتصادی علیه ایران هرگز نتوانستند مانع تقویت و تحکیم نظام ایران و پیشرفت علمی و گسترش صنایع نظامی و غیرنظامی آن شوند.

عضو ارشد حزب الکتائب و گروه 14 مارس گفت: ایران نقشی راهبردی در منطقه و پرونده های عراق، یمن، سوریه ، لبنان و فلسطین دارد.

وزیر کار لبنان با بیان اینکه « مسیر توافق هسته ای خاص و مستقل از دیگر پرونده های منطقه است»، افزود: به نظر من سیاست های جمهوری اسلامی ایران و آمریکا بعداز توافق هسته ای در قبال یکدیگر تغییری نمی کند و همچنان ادامه می یابد.

سجعان قزی تاکید کرد که نباید به توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 از منظر فردی یا یک کشور و طرف مثلا لبنان، مصر و یا خلیج فارس نگاه کرد، بلکه باید به آن از زاویه صلح و ثبات منطقه ای وبین المللی نگریست.

وی خاطرنشان کرد: مطلوب نیست که هر کشوری فقط از نگاه خود به توافق هسته ای بنگرد بلکه باید آن را گامی در جهت تثبیت صلح جهانی دانست.

وزیر کار لبنان با بیان اینکه « جایز نیست تاثیرات توافق هسته ای بر پرونده های منطقه را نادیده گرفت»، گفت: امیدوارم که این توافق بتواند به تحقق ثبات در خاورمیانه بعداز چندین جنگ کمک کند.

سفیر پیشین لبنان در ایران: مخالفان خارجی توافق هسته ای جنگ افروز و ضد ثبات منطقه هستند

عدنان منصور سفیر سابق لبنان در جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: مخالفان خارجی توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+5 ضد برقراری صلح، ثبات و آرامش در منطقه و نگران وضعیت خود در مرحله جدید خاورمیانه هستند که با این توافق تاریخی، متولد شده است.

عدنان منصور خاطر نشان کرد: مخالفان خارجی توافق هسته ای که امروز فریاد می کشند و به کنگره آمریکا دل بسته اند، فردا ساکت خواهند شد، زیرا نمی توانند و اجازه ندارند خلاف اراده اربابان آمریکایی خود حرکت کنند.

وزیر خارجه سابق لبنان تصریح کرد: چنانچه کنگره آمریکا به توافق هسته ای رای منفی دهد، متضرر اصلی واشنگتن خواهد بود، زیرا این تصمیم مخالف اراده جامعه جهانی است.

وی اظهار داشت: هنگامی که چهار کشور عضو شورای امنیت و آلمان و همچنین جمهوری اسلامی ایران توافق هسته ای را بپذیرند و آماده اجرای آن باشند و تنها آمریکا مخالفت کند، معنای آن این است که واشنگتن هم مانند همپیمانانش خواستار برقراری صلح، ثبات و آرامش در منطقه نیست و سیاست آن جنگ افروزی است.

این دیپلمات با سابقه لبنانی تاکید کرد: از این رو باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا به طور جدی متوجه آنچه اکنون جریان دارد، شده است و به همین دلیل هشدار داد که در مقابل تصمیم منفی کنگره حاضر است از حق وتو استفاده کند.

وزیر خارجه سابق لبنان خاطر نشان کرد که توافق هسته ای با رعایت خطوط قرمز ترسیم شده توسط حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی بدست آمده و این یک پیروزی تاریخی دیپلماتیک، سیاسی، اقتصادی و مالی برای ملت و دولت ایران اسلامی است که وضعیت امنیتی و ژئو سیاسی این کشور را تقویت و جهان و منطقه را وارد یک مرحله تاریجی جدید می‌کند.

سفیر پیشین لبنان در ایران با تبریک این پیروزی به رهبر معظم انقلاب، رییس جمهوری، دولت و ملت ایران اظهار داشت: توافق هسته ای در سایه باور و ایمان ملت ایران به مقام رهبری، رییس جمهوری و دولت، وحدت تصمیم سازان و تصمیم گیران سیاسی، وحدت و ایستادگی ملت ایران، مهارت و ایمان تیم حرفه ای مذاکره کننده به ریاست محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه تحقق یافت.

وی که از نزدیک با روحیات و باورها و ارزش های ملت ایران آشنا شده است، خاطرنشان کرد: تیم مذاکره کننده ایرانی در بالاترین سطوح مهارت و خبرگی قرار داشت و به همین دلیل توانست تصمیم و اراده ایران، خطوط قرمز ترسیم شده توسط مقام معظم رهبری و آرزوها و مطالبات ملت ایران را در متن توافق هسته ای بگنجاند و یک پیروزی بزرگ و واقعی را که شایسته این ملت است، رقم بزند.

عدنان منصور برخی کشورها به ویژه تعدادی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و رژیم صهیونیستی را بازندگان و مخالفان اصلی توافق هسته ای در منطقه دانست و تصریح کرد: کشورهایی که به ایران اسلامی حسادت می کنند، هرگز نمی خواهند این کشور آزاد، مستقل، مقتدر و قدرتمند به حقوق خود دست یابد تا بتواند از مظلومان و صاحبان حق در منطقه و جهان حمایت کند.

وزیر خارجه سابق لبنان گفت: مخالفان خارجی توافق هسته ای درصدد هستند تا با ادامه تحریم ها، جمهوری اسلامی ایران تضعیف شود، اما تیرشان به سنگ خورد و صلابت، حکمت و اقتدار رهبری و شجاعت و ایستادگی دولت و ملت ایران، غرب را وادار کرد تا تسلیم شود و یک توافق هسته ای را بپذیرد که مطالبات ایرانی ها در آن کاملا لحاظ شده باشد.

این دیپلمات لبنانی با اشاره به عصبانیت و سراسیمگی برخی کشورهای منطقه به ویژه اعراب حوزه خلیج فارس و رژیم صهیونیستی پس از توافق هسته ای، افزود که این طرف ها همواره بر طبل عملیات نظامی علیه ایران می کوبند و هرگز نمی خواستند که مذاکرات هسته ای به یک توافق برد - برد ختم شود.

وی می افزاید: 12 سال قبل هنگامی که مذاکرات هسته ای ایران و گروه اروپایی شامل نماینده اتحادیه اروپا، انگلیس، فرانسه و آلمان شروع شد، آنها غنی سازی اورانیوم و اصل برنامه هسته ای ایران برای مصارف صلح آمیز را هم رد کردند، اما امروز و براساس متن توافق هسته ای، شش کشور بزرگ جهان و اتحادیه اروپا به حق ایران در غنی سازی اورانیوم در خاک خود و حفظ 5800 سانتریفیوژ که در آینده قابل افزایش است، موافقت کردند.

عدنان منصور افزود: با تحقق این پیروزی، ایران از تحریم های ظالمانه یک جانبه و سازمان ملل رها می شود، میلیاردها دلار از پول های بلوکه شده به خزانه کشور بازمی گردد و به طور رسمی وارد باشگاه هسته ای جهان می شود.

سفیر پیشین لبنان در ایران تاکید کرد: امروز نفت و گاز تنها عامل قدرت ایران نیست، بلکه با موفقیت های علمی و فناوری هسته ای، مساحت گسترده و وضعیت برتر جغرافیای سیاسی به قدرت بزرگ و مقتدر هسته ای تبدیل شده و به همین دلیل شاهد مسابقه کشورها و شرکت ها برای برقراری روابط و شروع همکاری های اقتصادی، بازرگانی و سرمایه گذاری با ایران هستند.

وی خاطرنشان کرد: اما ایران اسلامی با توافق هسته ای به طور همزمان به چندین موفقیت دست یافته که از جمله آنها رهایی از تهدیدها و تحریم های اقتصادی است و طرف اصلی منطقه برای حل مشکلات جهان و منطقه به همراه قدرت های بزرگ جهان می باشد.

وزیر خارجه سابق لبنان با رد برخی شایعات و ابهام آفرینی ها در لبنان از سوی عناصر سیاسی وابسته به آل سعود از جمله اینکه دوره «آمریکا، شیطان بزرگ است» پایان یافته، تاکید کرد: با توافق هسته ای روابط بین ایران و آمریکا به حالت عادی باز نمی گردد، زیرا پرونده های پیچیده زیادی بین ایران و غرب وجود دارد.

عدنان منصور خاطر نشان کرد: اگر جمهوری اسلامی ایران اهل سازش بود در دهه های گذشته سازش می کرد و این همه سختی ها، تحریم ها و جنگ های تحمیلی را تحمل نمی کرد، اما همه می دانند که ایران و انقلاب اسلامی مبتنی بر یک ایدئولوژی و باور و اعتقاد راسخ و غیرقابل تغییر است و مبارزه با استکبار و سیاست های هیمنه آن با وجود توافق هسته ای متوقف نخواهد شد.

سفیر پیشین لبنان در ایران تصریح کرد: ایران اسلامی خواستار ثبات و استقلال اقتصادی، سیاسی، مالی و نظامی است و هرگز از اصول و ارزش های خود عدول نمی کند و این توافق را با توجه به مصلحت کشور و ملت و حتی مصلحت غرب پذیرفت.

وی با بیان اینکه «ایران حاضر نبود از حقوق مردم خود حتی در صورت شکست مذاکرات صرف نظر کند و کوتاه بیاید»، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره تاکید دارند که مذاکره کنندگان ایرانی به اصول ثابت ملی پایبند هستند و از آن عقب نشینی نمی کنند.

وزیر خارجه سابق لبنان افزود: جمهوری اسلامی ایران موفق شده تا به غنی سازی اورانیوم ادامه دهد، همه تاسیسات هسته ای و تحقیات علمی را حفظ و زمینه فروپاشی تحریم های اقتصادی و آزادسازی پول های بلوکه شده خود را فراهم کند و از خطوط قرمز ترسیم شده توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی هم خارج نشود.

سفیر پیشین لبنان در ایران خاطر نشان کرد: ایران در مذاکرات هسته ای با غرب پرونده هسته ای را با پرونده های منطقه‌ای پیوند نزد تا موجب تضعیف مواضع خود نشود و بخواهد به خاطر آنها امتیاز بدهد و به همین دلیل مذاکرات در حیطه هسته ای محدود ماند.

عدنان منصور با بیان اینکه امکان بررسی پرونده های دیگر پس از اجرایی شدن توافق هسته ای وجود دارد، تاکید کرد: امروز غرب به خوبی اهمیت ایران و نظرها و رویکردهای آن را درک کرده و در آینده هنگام مذاکرات در باره پروندهای مختلف منطقه به ویژه مبارزه با تروریسم حضور ایران را ضروری می داند.

وی خاطرنشان کرد که ایران اکنون در مرکز معادلات در منطقه قرار دارد و برای همه کشورهای عربی بسیار ضروری است تا دست خود را به سوی ایران به منظور ایجاد یک منظومه اقتصادی و امنیتی مشترک که منافع آن برای همه ملت ها خواهد بود، دراز کنند.

وزیر خارجه سابق لبنان به برخی کشورهای عربی که مدام اتهاماتی واهی را به ایران نسبت می دهند، توصیه کرد تا دیر نشده دست از این اقدامات رسوا به ویژه دور کردن نگاه ملت های عرب از رژیم صهیونیستی دشمن اول مسلمانان و اعراب، بردارند.

سفیر پیشین لبنان در ایران گفت: کشورهای عربی که دست نشانده آمریکا هستند، به خوبی می دانند که بدون اجازه واشنگتن نمی توانند آب بخورند، بنابر این خود برای همکاری و تعامل با ایران به عنوان قدرت بزرگ منطقه پیش قدم شوند تا از این رهگذر بتوان مشکلات امنیتی، سیاسی و اقتصادی کشورها و ملت های منطقه را حل و فصل کرد.

عدنان منصور افزود: امنیت خاورمیانه تنها توسط کشورهای منطقه و با همکاری آنها تامین می شود، بنابر این دیگر ایران هراسی و هزینه میلیاردها دلار سرمایه های ملت ها برای خرید سلاح و فراموش کردن دشمن صهیونیستی، کافی است.

وی تاکید کرد که جمهوری اسلامی هرگز از اصول ثابت خود به ویژه کمک به نیروهای مقاومت ضد صهیونیستی دست نمی‌کشد.حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه های نماز عید سعید فطر امسال فرمودند که چه متن توافق هسته ای تصویب شود و چه نشود، ایران هرگز دست از حمایت از دوستان خود در منطقه به ویژه نیروهای مقاومت لبنان و فلسطین برنمی دارد.

وزیر خارجه سابق لبنان افزود: توافق هسته ای پیامدهای مثبتی بر اوضاع داخلی ایران و پرونده های منطقه خواهد گذاشت و این توافق نوعی اطمینان بخشی و اعتماد سازی کرده است.

سفیر پیشین لبنان در ایران خاطرنشان کرد که مبارزه با تروریسم پرونده بسیار مهم در منطقه است و هرگونه تحرک و پیشرفت سیاسی، امنیتی و اقتصادی در خاورمیانه بدون حل این معضل، امکان پذیر نخواهد بود.

عدنان منصور با بیان اینکه توافق هسته ای بر تحولات در یمن، بحرین، عراق، سوریه، لبنان، مصر و لیبی تاثیر خواهد داشت، گفت که متاسفانه اوضاع جهان عرب روز به روز بحرانی تر می شود و همه کشورهای عربی به نوعی از این شرایط خطرناک رنج می برند.

وی در واکنش به برخی طرف های سیاسی که با اهدافی علیه جمهوری اسلامی ایران موضعگیری می کنند، اظهار داشت: تاریخ پرونده هسته ای ایران به قبل از بحران سیاسی لبنان و حتی قبل از ترور رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان باز می گردد.

وزیر خارجه سابق لبنان تاکید کرد که مشکل لبنان به گروه های سیاسی برمی گردد که دو خط موازی تشکیل داده اند که هیچگاه به هم نمی رسد و در باره کوچکترین پرونده ها اختلافات سیاسی اوج می گیرد و به همین دلیل نمی توانند قانون انتخابات را تصویب و یا رییس جمهوری جدید را انتخاب کنند.

سفیر پیشین لبنان در ایران خاطر نشان کرد که برخلاف عده ای اندک، بیشتر جهان عرب از توافق هسته ای استقبال کرد، زیرا به خوبی می‌دانند که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است و ایرانی ها با تحمل تحریم ها و سختی، نیت های مسالمت آمیز خود را اثبات کرده اند.

شیخ نبیل قاووق:حزب الله بعداز توافق هسته ای هم به فلسطین کمک و از لبنان حمایت می‌کند

 

شیخ نبیل قاووق معاون رییس شورای اجرایی حزب الله لبنان تاکید کرد که این حزب به عنوان یک نیروی مقاومت بعداز توافق هسته ای بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 همچنان به فلسطین کمک و از لبنان حمایت می کند.

شیخ نبیل قاووق درمراسم گرامیداشت شهید مقاومت علی جمیل حسین تاکید کرد:حزب الله همچون گذشته ، امروز و فردا هم از لبنان در قبال خطرهای تروریسم صهیونیستی و تکفیری حمایت و به فلسطین کمک می کند و این عهدی است که هرگز تغییر نمی کند.

وی اظهارداشت: مقاومت امروز و 9 سال بعداز پیروزی در جنگ تابستان سال 2006 ( جنگ 33 روزه) مقابل دشمن صهیونیستی می تواند با قدرت به جلو پیش رود زیرا قدرت نظامی و جایگاه مردمی و سیاسی آن تقویت و مستحکم شده است.

شیخ نبیل قاووق خاطرنشان کرد: مقاومت نبردش با تروریست های تکفیری را برای حمایت از روستاها و شهرک های لبنان و اهالی آنها ادامه می دهد و نبردی را که در بلندی های شهرک عرسال ، راس بعلبک ، القلمون و الزبدانی شروع شده است، تکمیل می کند.

معاون رییس شورای اجرایی حزب الله تصریح کرد: نتیجه نبرد الزبدانی نیز همان نتیجه نبردهای در القصیر و یبرود، قاره و رنکوس و عسال الورد و شهرک ها و بلندی های القلمون است و به زودی شاهد پیروزی کامل رزمندگان مقاومت و نیروهای ارتش عربی سوریه در این منطقه خواهیم بود.

وی اظهارداشت: اجازه نمی دهیم در داخل و خارج از مرزهای لبنان، پایگاه ها و گذرگاه هایی برای تروریست های تکفیری وجود داشته باشد و در این خصوص از احدی اجازه نمی گیریم و یا منتظر ابراز رضایت دیگران نمی مانیم و هرگونه سروصدا و تحریک مذهبی مانع تصمیم مقاومت برای ادامه نبرد با تروریست های تکفیری تا پیروزی نهایی نخواهد شد.

شیخ نبیل قاووق به کسانی که در لبنان و سوریه به تروریست های تکفیری دل بسته اند، هشدار داد و گفت که این دلبستگی یک خطای اخلاقی ، انسانی و ملی است.

معاون رییس شورای اجرایی حزب الله گفت: گروهی لبنانی که شعار « اول لبنان» را سر می دهد چگونه منتظر نتایج نبرد در سوریه، القلمون ، الزبدانی و بلندی های شهرک عرسال و پیروزی تروریست های تکفیری است.

وی افزود: همانطور که مقاومت موفق شد دشمن صهیونیستی را شکست دهد امروز هم می تواند یک پیروزی جدید درمقابل دشمنان تکفیری رقم بزند و قادر است به قول هایش به مردم لبنان در حمایت از آنها و کشورشان عمل کند.

شیخ نبیل قاووق تصریح کرد: عجیب نیست که اسرییل به تکفیری ها و جنگ هایشان در منطقه دل بسته باشد و از آنها حمایت کند زیرا آنها را ابزاری علیه مقاومت فلسطین و لبنان وفرصتی راهبردی برای تغییر معادلات درگیری با کشاندن ارتش های مصر و سوریه به جنگ های فرسایشی به نفع خود می داند.

امامان جمعه لبنان: باید با ایران قدرتمند برای پیشرفت جهان اسلام همکاری کنیم

امامان و خطبای نماز جمعه این هفته در مناطق مختلف لبنان با استقبال از توافق هسته ای بین جمهوری اسلامی ایران و شش کشور بزرگ جهان تاکید کردند که کشورهای عربی و اسلامی برای پیشرفت و شکوفایی جهان اسلام باید با ایران هسته ای و قدرتمند همکاری کنند.

شیخ عبدالامیر قبلان نایب رییس مجلس اعلای اسلامی شیعه لبنان در خطبه های نماز جمعه اظهار داشت: سران کشورهای عربی و اسلامی باید از حق ایرانی ها در استفاده از انرژی هسته ای حمایت و در کنار ایران و با همکاری با آن برای پیشرفت و شکوفایی ملت های مسلمان و توسعه کشورهای خود تلاش کنند.

وی تاکید کرد: ما باید با ایران قدرتمند به نفع ملت های عرب و مسلمان همکاری کنیم تا امتی قوی و عزیز باشیم.

شیخ عبدالامیر قبلان در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: لبنان در معرض توفان قرار داد و براین اساس همه باید برای انتخاب رییس جمهوری که برآیند رای همه لبنانی ها باشد، تلاش کنیم تا لبنان از خطر فتنه ها و بحران ها در امان بماند.

نایب رییس مجلس اعلای اسلامی شیعه با بیان اینکه لبنان همچنان در معرض تهدید و خطر تروریسم صهیونیستی و تکفیری قرار دارد، گفت که همه لبنانی ها در سنگری واحد قرار دارند و باید هشیار و بیدار باشند و با همبستگی با دشمن صهیونیستی و باندهای تروریستی تکفیری مقابله و از لبنان دفاع کنند.

شیخ علامه عفیف النابلسی نیز در خطبه های نماز جمعه در مجمع سیده الزهرا (س) در شهر صیدا در جنوب لبنان گفت که توافق هسته ای بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 یک پیروزی راهبردی بود و از طرح ها و برنامه های عادلانه در منطقه حمایت می کند.

وی اظهارداشت: همزمان با افزایش جنایات تروریست های تکفیری و صهیونیستی و توطئه های بین المللی و ذلت و فرومایگی برخی رژِیم های عربی ، جمهوری اسلامی ایران ، اصول و اسلوب جدیدی را در روابط بین الملل با وحدت ملی و تکیه بر خودکفایی و بر مبنای حق، صبر، استقامت و منطق رویارویی با دشمن در بیش از سه دهه، پایه گذاری کرده است.
علامه النابلسی تصریح کرد: با اعتراف جهانی ، ایران امروز به یک کشور قدرتمند هسته ای و دارای توانایی بازدارندگی در مقابل هر طرفی که تلاش کند مانع پیشرفت علمی آن شود، تبدیل شده است.

این عالم برجسته لبنانی تاکید کرد: این توافق تاریخی باید درسی برای همه کشورهای عربی و اسلامی باشد وبدانند که باید با گفت وگو، تفاهم و کار دیپلماتیک برای حل اختلافات و مشکلات اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: غرب در مقابل قدرت ملت ایران و صبر و تحمل آن در این سال های طولانی شگفت زده و متحیر شد و دریافت که تنها با تفاهم و عقلانیت می تواند با ایرانی ها تعامل کند و زور و تحریم کارساز نخواهد بود.

علامه النابلسی اظهارداشت: ملت ایران امروزمیوه ایستادگی در مقابل استکبار و صبرش در مقابل تحریم ها و ثابت قدمیش بر حق را می‌‌چیند و با سربلندی و مجد ، معادلات و سیاست های جدید و واقعی را در سطح منطقه و جهان رقم می زند.

شیخ احمد قبلان از دیگر روحانیون برجسته لبنانی نیز در خطبه های نماز جمعه در مسجد امام حسین(ع) در برج البراجنه در ضاحیه جنوبی بیروت گفت که باید دستیابی به توافق هسته ای با شش کشور بزرگ جهان را به جمهوری اسلامی ایران تبریک بگوییم و برای آن موفقیت ها و پیروزی های بیشتری را آرزو کنیم.

وی اظهارداشت: اکنون زمان همکاری ها و روابط جدید بین کشورهای منطقه فرا رسیده و از این کشورها به ویژه عربستان می خواهیم تا دست خود را برای همکاری و روابط با جمهوری اسلامی ایران دراز کنند.

شیخ احمد قبلان تاکید کرد که به جای سیاست های خصمانه و حساسیت های بی جا، باید با ایران برای ایجاد فضاهای جدید، همکاری کرد تا ثبات و آرامش به منطقه بازگردد و بتوان باندهای تروریستی و تکفیری را که اسلام و مسلمانان را هدف گرفته اند، از بین برد.

این عالم لبنانی تصریح کرد: باید صفحه دشمنی با ایران را بست و صفحه ای جدید از نزدیکی واقعی و کار و همکاری مشترک را که می‌تواند به توسعه و پیشرفت منطقه و خدمتی به ملت های آن باشد، گشود.

وی خاطرنشان کرد: در این صورت است که می توان با چالش ها مقابله کرد و طرح و برنامه های ویرانگری را که هدف آنها سیطره و هیمنه بر مقدرات و ثروت های ملت های منطقه است ، ناکام ساخت.

شیخ احمد قبلان گفت: ظاهر برخی جنگ های امروز در منطقه مبارزه با تروریسم است اما باطن آنها نابودی برنامه ریزی شده کشورهای منطقه و از بین بردن شرایط همزیستی ملت ها از طریق تحریک های طایفه ای و مذهبی است.

وی افزود: همه باید برای خاموش کردن آتش های بحران ها و جنگ ها با برگزاری یک همایش منطقه ای با حضور همه کشورها شتاب کنند و در این همایش گزینه‌‌ها، گام‌ها و اقدامات لازم برای نابود کردن تروریسم و ایجاد زمینه های عملی و راهبردی همکاری ، تفاهم و اعتماد بین کشورهای عربی و جمهوری اسلامی ایران بررسی شود.

سیدعلی فضل الله از دیگر علمای برجسته لبنان هم در خطبه های نماز عید سعید فطر که روز جمعه در مسجد الامامین الحسنین (ع) در منطقه حاره حریک ضاحیه جنوبی بیروت اقامه کرد، اظهارداشت که توافق هسته ای نشان داد قدرت و عزت تنها راه تحقق آرزوها و کسب حقوق است.

وی تاکید کرد که توافق هسته ای یک مرحله جدید را رقم زده است و ملت ها دریافته اند با سستی و دل بستن و فرمانبرداری صرف از دیگران نمی توان آرزوها را تحقق بخشید و به حقوق خود دست یافت.

این عالم لبنانی گفت که جمهوری اسلامی ایران به توافق هسته ای با کشورهای بزرگ از طریق یک مسیر طولانی توام با صبر ، قربانی دادن و برنامه ریزی دست یافت که از ابتدای انقلاب اسلامی شروع شد و امروز توانست به حقوق خود دست یابد و از موضع قدرت با کشورهای قدرتمند غربی گفت وگو کند.

سید علی فضل الله افزود: امیدواریم توافق هسته ای پیامدهایی مثبت در منطقه داشته باشد و پرونده های داغ در منطقه را سرد کند و البته همه باید بدانند که گزینه ای به جز گفت وگو و وحدت بین کشورهای عربی و اسلامی و مذاهب و طوایف و گروه های سیاسی وجود ندارد.

توصیه سفیر آمریکا به مسئولان لبنانی برای تعامل با توافق هسته‌ای

دیوید هیل سفیر آمریکا در لبنان با مسئولان لبنانی به ویژه آنهایی که دل نگران وضعیت خود شده اند، توصیه کرد که با توافق هسته ای بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 تعامل کنند.

روزنامه لبنانی النهار روز جمعه به نقل از منابع آگاه سیاسی نوشت که دیوید هیل در دیدار خداحافظی خود با مسئولان لبنانی، ضرورت تعامل با توافق هسته ای را فارغ از مواضع داخلی به آنها گوشزد کرده است.

برخی مسئولان و سیاستمداران لبنانی در روزهای گذشته با دیوید هیل که ماموریتش در لبنان به عنوان سفیرآمریکا پایان یافته است، دیدار کردند.

النهار به نقل از سفیر آمریکا افزود: واشنگتن بعداز توافق با تهران بر حفظ منافع لبنان اصرار دارد.

به نوشته این روزنامه ، هیل گفت که « انتظار دارد توافق هسته ای بر اوضاع لبنان در آینده ای که البته نزدیک نخواهد بود، تاثیر بگذارد».

النهار اضافه کرد: هیل گفته است که آمریکا و ایران هنوز در باره پرونده های منطقه گفت وگو نکرده اند.

مواضع جنبلاط

جنبلاط در روزهای اخیر علاوه بر حمایت از سیاست های آل سعود، از گروه های تروریستی تکفیری داعش و جبهه النصره حمایت کرده و اسناد پیشنهاد کمک های رژِیم صهیونیستی به وی نیز فاش شده است.

وی که برای ابراز تعزیت به مقامات سعودی به مناسبت درگذشت سعود الفیصل وزیر خارجه اسبق سعودی به جده رفته بود بعداز بازگشت حملات خود را علیه محور مقاومت ضد صهیونیستی و تکفیری و همچنین توافق هسته‌ای افزایش داد.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان