قصد هند برای پیوستن دوباره به خط لوله صلح

قصد هند برای پیوستن دوباره به خط لوله صلح

خبرگزاری تسنیم: یک مقام هندی گفت: این کشور قصد دارد از فرصت پیش آمده ناشی از توافق هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی نهایت استفاده را ببرد و به پروژه ۷ میلیارد دلاری انتقال گاز ایران از طریق پاکستان بپیوندد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری ایندیا تایمز، هند قصد دارد از فرصت پیش آمده ناشی از توافق هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی نهایت استفاده را ببرد و به پروژه 7 میلیارد دلاری انتقال گاز ایران از طریق پاکستان بپیوندد.

یک منبع مطلع هند گفت، یک مقام ارشد وزارت نفت هند در آینده نزدیک در صدر هیئتی متشکل از مدیران صنعت نفت این کشور به ایران سفر خواهد کرد تا تمایل هند برای احیای پروژه ای که هند سال ها قبل آن را کنار گذاشته بود و همچنین توسعه بلوک فرزاد بی را به طرف ایرانی اعلام کند.

این منبع آگاه افزود: هند که به شدت نیازمند منابع انرژی است، می خواهد پروژه های نفت و گازی را که قبلا با ایران داشت و سال ها به دلیل فشارهای آمریکا مسکوت مانده بود را احیا کند.

کنسرسیومی متشکل از شرکت های نفتی دولتی هند (او ان جی سی ویدش، اویل ایندیا و ایندین اویل) در سال 2008 موفق به کشف  گاز در بلوک فرزاد ب در ایران شد و متعاقبا  یک طرح توسعه ای برای این میدان جهت استخراج حدود 12.8 تریلیون فوت مکعب گاز از این میدان آماده کرد.

این طرح پس از تحریم های آمریکا اجرایی نشد، اما اکنون هند امیدوار است امتیاز توسعه این میدان را که 90 میلیون دلار صرف اکتشاف آن کرده، مجددا از آن خود کند.

این منبع مطلع که عضو هیئت هندی است که قرار است در حدود یک هفته آینده به ایران سفر کند گفت: «ما باید بفهمیم که چه چیزی در ذهن آنها می گذرد و چگونه می توانیم به کارها سرعت ببخشیم... ما باید طرح خودمان برای بلوک فرزاد را ارائه کنیم. ما همچنین باید در مورد تمام راه های احتمالی جهت تخلیه گاز از این میدان به نحوی که بتوان آن را برای مصرف به هند انتقال داد بحث کنیم. این مذاکرات شامل بحث در مورد امکان لوله گذاری از ایران (به هند) از طریق پاکستان خواهد بود.»

پس از نشست 3 ماه پیش هیئت های دو طرف در خصوص این موضوع، ایران از هند خواست تا طرحی جدید را برای توسعه این میدان ارائه کند. به گفته منبع مذکور، هند هم اکنون در حال آماده سازی این طرح است.

طرح خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان و هند نیز همانند طرح توسعه بلوک فرزاد ب، تحت فشارهای آمریکا از سوی هند رها شد. این خط لوله می توانست جایگزینی برای خط لوله انتقال گاز ترکمنستان- افغانستان- پاکستان- هند (تاپی) باشد.

انتهای پیام/ 179

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه