۱۵درصد بودجه آموزش عالی صرف هزینه حامل‌های انرژی می‌شود


15درصد بودجه آموزش عالی صرف هزینه حامل‌های انرژی می‌شود

خبرگزاری تسنیم: معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مجموع اعتبارات آموزش عالی در امسال ۱۰ هزار میلیارد تومان است که ۱۵ درصد از این بودجه صرف پرداخت هزینه‌های حامل‌های انرژی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، محمدحسین امید پیش از ظهر امروز در همایش بهینه‌سازی مصرف انرژی و توسعه انرژی‌های تجدید ناپذیر در دانشگاه بوعلی‌سینای همدان اظهار داشت: براساس بررسی که به عمل آمده است دانشگاه‌ها از مراکز پرمصرف انرژی در کشور به شمار می‌آیند بر این اساس استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر از ضروریات است.

وی افزود: در این راستا به به منظور بهینه‌سازی مصرف انرژی در مراکز علمی امسال برگزاری سه همایش معماری طرح‌های دانشگاهی به میزبانی استان یزد، مقاوم‌سازی طرح‌های دانشگاهی به میزبانی استان گیلان و همایش بهینه‌سازی مصرف انرژی در همدان در دستور کار قرار گرفت.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم تصریح کرد: استفاده از انرژی نو در 20 سال پیش به عنوان کاری لوکس در کشور به شمار می‌آمد اما بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر امروز یک ضرورت است و ما دیرتر به این مهم توجه کردیم.

وی گفت: بهره‌مندی از دریایی از منابع نفتی و گازی ما را از این نوع انرژی‌ها غافل کرده است و با وجودی که میزان مصرف مردم کشور ما از سوخت‌های فسیلی بسیار زیاد است به زودی نیز این ذخایر کاهش می‌یابد و به وضعیت آب دچار می‌شود.

امید بیان کرد: امروز 12 استان کشور در مرز خط قرمز تأمین آب شرب قرار دارند که این بلا و بحران کمبود منابع آبی به سبب مصرف بی‎رویه، استفاده نادرست و اجرای طرح‌های بدون مطالعه در حوزه آب ناشی شده است.

وی با بیان اینکه در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی باید فاصله خود با دنیا کم کنیم، افزود: بهینه‌سازی مصرف انرژی و تنوع‌بخشی به منابع انرژی باید در اولویت قرار گیرد و در این میان فرهنگ درست مصرف کردن را ترویج دهیم.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با اشاره به اینکه امسال دولت به ازای هر دانشجوی کارشناسی 7 میلیون تومان پرداخت می‌کند، عنوان کرد: به منظور کاهش مصرفی انرژی در دانشگاه‌ها طرح ممیزی انرژی در واحدهای دانشگاهی اجرا می‌شود به طوری این مراکز آموزشی براساس سرانه دانشجویی هزینه حامل‌های انرژی را نیز پرداخت کنند.

وی اظهار داشت: بسیاری از دستگاه‌ها و تجهیزات دانشگاه‌ها قدیمی و بسیار پرمصرف هستند در این راستا برای کاهش مصرف انرژی این دستگاه‌ها باید به روز شوند و تجهیزات پرمصرف و غیراستاندارد از مدار خارج شوند.

امید با اشاره به اینکه 15 درصد از اعتبارات آموزش عالی صرف پرداخت هزینه‌های حامل‌های انرژی می‌شود، افزود: مجموع اعتبارات آموزش عالی در امسال 10 هزار میلیارد تومان است که یک‌هزار و 500 میلیارد تومان از این بودجه صرف هزینه‌های حامل‌های انرژی در دانشگاه‌ها می‌شود.

وی بیان کرد: میزان مصرف انرژی در دانشگاه‌های کشور بسیار زیاد است که اگر با انجام کارهای مدیریتی، نصب سیستم‌های اتوماتیک، انرژی خورشیدی، عایق‌بندی مناسب موتورخانه‌ها و استفاده از آبگرم‌کن‌های خورشیدی میزان مصرف انرژی حداقل 5 درصد کاهش می‌یابد.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با تأکید بر حمایت از اجرای پروژه‌های انرژی‌های‌ تجدیدپذیر در واحدهای دانشگاهی گفت: اجرای پروژه زمین‌گرمایی در دانشگاه شیراز، استفاده از انرژی خورشیدی و توربین بادی به عنوان کار ترکیبی در دانشگاه کاشان در دست بررسی است.

انتهای پیام/ ی

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon