پشت پرده حمله نظامی ترکیه علیه داعش؛ ۴محور اصلی سخنرانی بشار اسد

پشت پرده حمله نظامی ترکیه علیه داعش؛ 4محور اصلی سخنرانی بشار اسد

خبرگزاری تسنیم: یک تحلیلگر مسایل راهبردی سوریه با تشریح انگیزه های پنهان ترکیه از حمله به داعش، آن را در راستای معامله تازه این کشور با آمریکا دانست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بسام ابو عبدالله تحلیلگر مسائل راهبردی منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در دمشق با اشاره به محورهای اساسی سخنرانی اخیر بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه تصریح کرد که پیام‌هایی که وی در سخنرانی خود به آن اشاره کرد، به ویژه بعد از توافق هسته‌ای اخیر ایران و بعد از تغییرات انجام گرفته در مواضع کشورهای غربی کاملا واضح بود.

4محور اصلی سخنان اخیر بشار اسد/ سه نکته درباره محور اول

ابو عبدالله با اشاره به 4 محور اساسی در سخنان اخیر بشار اسد تأکید کرد: چهار محور اساسی در سخنرانی بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه وجود داشت، نکته اول اینکه در این محور ارتباط بین تروریسم و مبارزه با تروریسم و آنچه که تحت عنوان راه‌حل سیاسی شناخته می‌شود، ارتباطی اشتباه و غیرقابل قبول و مردود است. در نتیجه استفاده از اصطلاح تروریسم برای تحمیل راه حلی سیاسی به بن بست خورده و سخنی تو خالی است.

نکته دوم اینکه تغییراتی که در دنیا رخ می دهد، قابل اعتماد نیستند، چرا که غرب معیارهای دوگانه ای دارد . غرب در زمینه مبارزه با تروریسم رویکردی منافقانه به خود گرفته است، البته از دیدگاه بشار اسد این تغییرات واقعی است، چرا که تروریسم به سمت جریانی که آن را ایجاد کرده، پیش می‌رود.

این کارشناس مسائل استراتژیک در تبیین نکته سوم از اولین محور پیام‌های سخنرانی بشار اسد گفت صحبت از راه‌حل سیاسی به این معنا است که گفتگوها بین سوری ها صورت بگیرد و آنها راه‌حل‌هایی را برای موضوع داخلی خود ایجاد کرده و در زمینه مسائلی که مرتبط با کشور خودشان است، به توافق برسند،‌ اما اینکه تروریسم برای تحمیل راه حل سیاسی، به این کشور مورد استفاده قرار گیرد مردود است. مبارزه با تروریسم نیازمند تلاش همگانی است و در عرصه سوریه در اولویت اول قرار دارد،‌ صحبت از هر نوع فعالیت سیاسی یا اقتصادی یا فرهنگی یا جامعه شناختی و اخلاقی در سایه وجود تروریسم غیرممکن است.

بسام ابو عبد الله ادامه داد:‌ محور دوم در سخنرانی بشار اسد محور سیاسی بود،‌ در این محور مشخص بود که اولویت مبارزه با تروریسم در روند سیاسی است و تلاش برخی در سوءاستفاده از تروریسم به عنوان ابزار اساسی تحمیل رویکردهای خود به عنوان راه حل سیاسی ، موضوعی کاملاً مردود است و نمی‌توان از تروریست به عنوان ابزاری برای تأمین مطالبات سیاسی استفاده کرد. سوریه در این زمینه یک دولت مستقل و صاحب تصمیم است.

بنابر اظهارات این کارشناس مسائل راهبردی محور سوم سخنرانی بشار اسد محور نظامی و میدانی بود، وی در این سخنان بیش از اینکه متوجه جریان‌های خارجی باشد، روی سخن خود را متوجه گروه‌های داخلی کرد، چرا که تردیدهایی در افکار عمومی سوریه وجود دارد و برخی اعتقاد دارند که جنگ در سوریه جنگ نیروهای مسلح نیست بلکه جنگ تمامی ملی‌گراها و تمامی ملت و جامعه سوریه است. وی تمامی جزئیاتی که شهروندان سوری به آن اهمیت می‌دهند را تشریح کرد و افکار عمومی سوریه را مخاطب قرار داد تا نحوه فعالیت‌های میدانی و نحوه استفاده از اولویت‌ها و تعامل با شرایط کنونی برای آنها باز شود.

وی مسائل اقتصادی و خدماتی را به عنوان چهارمین محور سخنرانی بشار اسد برشمرده و گفت که وی به صورتی واضح و مهم تأکید کرد: ما می‌توانیم پیشرفت را در زمینه‌های اقتصادی محقق کنیم و در این زمینه باید سطح خدمات را در جامعه بالا ببریم.

ابو عبدالله به یک موضوع اساسی دیگر در این سخنرانی اشاره کرد و گفت این موضوع در مورد نقش ایران و آن چیزی است که در طول چهار سال گذشته ترویج داده شده و گفته می‌شود ایرانی‌ها در سوریه به نیابت از ارتش این کشور مبارزه می‌کنند. وی تأکید کرد که ایرانی‌ها تنها مشاوره نظامی و حمایت‌های اقتصادی و سیاسی به سوریه داده اند و این حزب‌الله است که در کنار ارتش سوریه مبارزه می‌کند و این افتخاری برای ما است که خون عناصر حزب‌الله با خون ارتش سوریه و شهدای آن آمیخته شده است. طبعاً روسیه و چین نیز در این زمینه از سوریه حمایت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد که پیام‌های موجود در سخنرانی بشار اسد واضح بود و وقتی ما از مرحله‌ای جدید در این منطقه به ویژه بعد از توافق هسته‌ای با ایران و تغییرات انجام شده در هم‌گرایی غرب با موضوع سوریه صحبت می‌کنیم که اسد در سخنان خود از آنها ابراز نگرانی کرده است، این تغییرات در نتیجه توسعه گروه‌های تروریستی در منطقه به وجود آمده است.

داعش اولویت اصلی ترکیه نیست

این کارشناس سوری در گفتگوی خود با تسنیم وی در خصوص اخبار منتشر شده درباره حمله ترکیه به داعش و مخالفان این کشور  گفت: داعش بهانه‌ای بود تا آنکارا بتواند در کنار مبارزه با آن مجوز مبارزه با حزب کارگران کردستان(پ.ک.ک) و ممانعت از اقدام کردهای سوریه برای تشکیل منطقه خودمختار را نیز دنبال کند.

وی در این ارتباط در زمینه تحرکات جدید ترکیه در مرزهای سوریه بر ضد داعش و رابطه این تحرکات با ائتلاف بین‌المللی که ولادیمیر پوتین خواستار تشکیل آن شده است، گفت: اولویت اصلی مربوط به داعش نیست، بلکه داعش به عنوان بهانه‌ای به ‌کارگرفته ‌شده تا آنکارا بتواند موافقت واشنگتن را به دست بیاورد، چرا که آمریکا خواستار پاسخ فوری ترکیه در زمینه مبارزه با داعش در برابر مبارزه با حزب کارگران کردستان و ممانعت از تشکیل دولت کردها در سوریه شده است، اقدامی که ترکیه آن را خطری برای امنیت ملی خود می‌داند. در نتیجه ما اعتقاد داریم که تشدید تنش در مناطق مرتبط با عراق و شمال سوریه و موشک باران مناطق وابسته به داعش از سوی ترکیه برخلاف ادعای دولت این کشور، هدف اساسی آنکارا نیست.

وی ادامه داد: به اعتقاد من تغییراتی در [مواضع آنکارا در] قبال داعش به‌ وجودآمده است، اما به نظر من خطری که ترکیه آن را جدی می‌داند بنابر اظهارات مقامات متعدد این کشور خطر کُردها است.

ابو عبدالله در تبیین اهداف دیگر ترکیه از این حمله به عرصه داخلی این کشور اشاره کرد و گفت: اردوغان و حزب عدالت و توسعه به دنبال تحریک تعصبات ملی و جلب نظر جریان‌های ملی‌گرای ترک برای برگزاری احتمالی انتخابات زودهنگام در این کشور هستند تا 4 تا 5 درصد از آرائی که حزب حاکم از دست ‌داده و برای تشکیل دولت به صورت یک جانبه نیازمند آن است را به دست بیاورد.

گفت‌وگوی تلفنی اردوغان با پوتین

وی با اشاره به تماس تلفنی رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین در چارچوب تلاش برای مبارزه با تروریسم گفت:‌ به اعتقاد من اقدام ترکیه دیرهنگام بوده، اما این کشور سعی دارد بعد از امضای توافق هسته‌ای و ساختار بندی مجدد بخش‌های منطقه‌ای،‌ به این تحولات سریع بپیوندد و موقعیت و جایگاه خود را در این زمینه به دست آورد.

هدف ترکیه مهار داعش است نه مبارزه با آن

ابو عبدالله ادامه داد:‌ ترکیه در نهایت به داعش حمله خواهد کرد، اما این موضوع به شکل مهار این گروه خواهد بود، بین مبارزه با داعش و مهار آن تفاوت وجود دارد ،‌ اتفاقاتی که در ترکیه در زمینه بازداشت بیش از 1000 نفر رخ داده نشان می‌دهد که ترکیه تمامی جزئیات و تمامی مناطق حضور گروه‌های تروریستی را می‌شناسد و مایحتاج لازم برای آنها را  تهیه می‌کرده است.

ترکیه بیشترین حمایت‌ها را از داعش می‌کند

وی ابراز داشت: داعش خطر واقعی در عرصه داخلی ترکیه خواهد بود، اما نکته تردیدآمیز این است که ترکیه همچنان کشوری است که بیشترین حمایت‌ها را از داعش به عمل می‌آورد و سعی دارد از آن به‌ عنوان ابزاری در مبارزه با کردها و تقویت نفوذ خود در منطقه استفاده کند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل تصریح کرد: الان مسائل تغییر کرده است اما من همچنان به حزب عدالت و توسعه در این زمینه اعتماد ندارم. در هر صورت ترکیه عضو ناتو است و سیاست‌های آن را اجرا می‌کند و نمی‌توان به آن اعتماد کرد.

ابو عبدالله تصریح کرد که آمریکا فشارهای زیادی در این زمینه وارد کرده و اتهام‌زنی‌های مطبوعاتی و اوضاع داخلی از جمله این اهرم‌های فشار است. در داخل ترکیه نیز اتهام‌زنی‌ها از سوی کردها یا حزب دمکراتیک خلق یا حزب جمهوری و اسنادی که از طرف‌های مختلف افشا می‌شود، وجود دارد و تمامی این مسائل ترکیه را در یک بحران واقعی و در برابر رسوایی‌های گسترده‌ای در نتیجه حمایت از تروریسم در سوریه قرار داده است.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان