فابیوس، سرخط تذکرات پارلمان شهری!


فابیوس، سرخط تذکرات پارلمان شهری!

خبرگزاری تسنیم: نشست پارلمان شهری تهران بیش از هر زمان دیگری رنگ و بوی سیاسی به خود گرفت و سفر وزیر امور خارجه فرانسه به کشورمان را پرحاشیه تر کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، یکصد و هفتاد و سومین جلسه از چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران در غیاب مهدی چمران، رئیس شورای شهر توسط مرتضی طلایی به عنوان نایب رییس اداره شد. حسین رضازاده و عبدالمقیم ناصحی نیز از غایبان جلسه علنی امروز بودند.

فضای تذکرات جلسه امروز متأثر از اخبار حضور فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه به کشورمان قدری سیاسی بود و تذکرات اعضا یکی در میان به این مسئله می پرداخت. اقبال شاکری به عنوان نخستین کسی که در این ارتباط اظهارنظر کرد، تقویم جیبی‌اش را بالا گرفت و به عنوان یکی از اعضای خانواده بزرگ دانشگاه صنعتی امیرکبیر، گفت: در هر برگ از این تقویم در روزهای دفاع مقدس این دانشگاه یک تا سه شهید تقدیم کرده است که اغلب آنها از دانشکده‌های فنی و مهندسی و از جوانان نخبه بوده‌اند.

او با ذکر این مقدمه به بیان گلایه مندی خود از سفر فابیوس به تهران پرداخت و در با ذکر این بیت «گیرم از نی ناله را بیرون کنم؛ داغ گل پیراهنان را چون کنم...» تذکر سیاسی خود را پایان داد.

علی صابری، عضو کمیسیون حقوقی شورای شهر هم در رابطه با چگونگی پیگیری حقوقی موضوع انتقال خون‌های آلوده به ویروس ایدز در دهه 60 توسط دولت فرانسه سخن گفت و تاکید کرد که مستندات لازم برای پیگیری حقوقی این مسئله وجود دارد و فقط نیازمند اهتمام دولت است.

اما پس از اینکه رضا تقی پور هم متأثر از فضای حاکم بر کشور در این ایام، ایستادن فرانسه در انتهای صف کشورهایی که قصد تقویت رابطه با ایران را دارند را خواستار شد، احمد حکیمی پور پرداختن به این مسئله را برنتافت و در تذکری آیین نامه‌ای به اعضا یادآوری کرد که باید تذکرات خود را در چارچوب وظایف خود و مرتبط با مسائل مدیریت شهری ارائه کنند.

با این حال این تذکرات خاتمه نیافت و مجتبی شاکری در ابتدای نطق خود خطاب به حکیمی پور یادآوری کرد، اظهارنظر درباره مسائل روز رطبی است که همه ما آن را خورده‌ایم!

گلایه مندی احمد دنیامالی از نحوه نوبت دهی هیئت رئیسه به متقاضیان تذکر پیش از دستور یکی دیگر از حاشیه‌های جلسه امروز بود. او دومین نفر پس از احمد شیبانی بود که به صحن وارد شد و کلید الکترونیکی درخواست نوبت تذکر را فشرد اما سومین نفر بود که نوبت به او رسید. با اعتراف اقبال شاکری و علی صابری مشخص شد که آنها برای نوبت گرفتن قبل از همه به صحن آمده بودند و بعد از فشردن دکمه صحن را ترک کرده بوند.

طلایی که ریاست جلسه را برعهده داشت پیشنهاد داد برای جلوگیری از این موارد، سیستم نوبت دهی در زمان مشخصی روشن شود تا اعضا نتوانند پس از نوبت گرفتن صحن را ترک کنند.

دنیامالی همچنین در واکنش به تذکر قناعتی مبنی بر رعایت وقت 3 دقیقه‌ای تذکر، با لحنی کنایه آمیز گفت: برای حرف‌‌‌های حساب وقت بیشتری اختصاص دهید!

با این وجود اسماعیل دوستی نیز در یک تذکر آیین نامه‌ای، هیئت رئیسه را به اعمال نظر و مهندسی نوبت تذکرها متهم کرد. قناعتی هم با قرائت آیه‌ای از قرآن کریم مبنی بر اینکه «برخی از ظن و گمان‌ها گناه محسوب می‌شود...» دوستی را به خوشبینی دعوت کرد و با رد هرگونه اعمال نظر درباره نوبت دهی، دوباره توضیح داد که برخی اعضا صبح زود نسبت به دریافت نوبت از سیستم الکترونیکی اقدام کرده بودند و این موضوع هیچ ارتباطی به اصولگرا یا اصلاح طلب بودن اعضا و هیئت رئیسه ندارد. در ادامه به پیشنهاد طلایی مقرر شد که دریافت نوبت از این پس با دقت بیشتری رصد شود.

ادامه بررسی «لایحه پیشنهاد تأمین اعتبار مورد نیاز اجرای پروژه‌های آب و فاضلاب» تنها دستور جلسه امروز بود که دو سوم وقت جلسه را به خود اختصاص داد؛ لایحه‌ای بلند بالا با 11 تبصره و اختلاف نظرهای عمیق و ریشه ای میان رؤسای کمیسیون‌های برنامه و بودجه و شهرسازی و معماری درباره مفاد آن. وجود اختلال در سیستم پخش صدای جلسه به دلیل قرار گرفتن تلفن همراه اعضا در نزدیکی میکروفن‌ها برای چندمین بار در طول ماه‌های اخیر گلایه مندی هیئت رئیسه را برانگیخت و طلایی تاکید کرد که اگر من رییس شورا بودم، ورود تلفن همراه به داخل صحن را ممنوع اعلام می‌کردم.

دقایق پایانی جلسه امروز هم که به ادامه استماع تذکرات اعضا اختصاص یافت، رنگ و بوی سیاسی به خود گرفت. در ابتدا غلامرضا انصاری در تذکری خطاب به «دلواپسان» از آنها سوال کرد که چرا نسبت به خطاهای دولت گذشته واکنشی نشان نداده‌اند. این گشایش دوباره فصل اظهارنظرهای سیاسی در صحن، با واکنش طلایی مواجه شد. او خطاب به انصاری گفت: شما هم که همان کاری که از آن منع می‌کنید را انجام می‌دهید و وقت تذکر را به موضوعات غیرشهری اختصاص می‌دهید!

با این وجود انصاری بی توجه به اظهارات رئیس جلسه، سخنان خود را ادامه داد و تلویحا همگان را به تساهل و تسامح درباره موضوعات سیاسی روز دعوت کرد تا امور کشور روال عادی به خود بگیرد و مردم حلاوت و شیرینی مذاکرات را بچشند.

اسماعیل دوستی هم آخرین کسی بود که از قافله بیان نقطه نظرات سیاسی عقب نماند و در سخنانی که با «بسم الله القاسم الجبارین» آغاز کرد، تعدادی از صفات والای رهبری و رئیس جمهور را برشمرد تا به این ترتیب همه همکارانش را به آرامش دعوت کند.

طلایی هم در واکنش به تذکرات سیاسی اعضا، از مکاتبه با وزارت امور خارجه برای دعوت وزیر به صحن علنی شورای شهر خبر داد و افزود: رایزنی‌ها در این خصوص انجام شده و در اولین فرصت ممکن این دعوت اجابت می‌شود.

پس از جلسه کم دستور و پر همهمه امروز، نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر تهران برای مدت دو هفته به تعطیلات رفتند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon