چرایی سرمایه‌گذاری ۴۶ میلیارد دلاری چین در کشور بی‌ثبات پاکستان

چرایی سرمایه‌گذاری 46 میلیارد دلاری چین در کشور بی‌ثبات پاکستان

خبرگزاری تسنیم: کارشناسان پاکستانی معتقدند که تنها دوستی طولانی مدت پکن- اسلام‌آباد دلیلی برای سرمایه‌گذاری گسترده‌ چین در این کشور نیست بلکه این کشور منافع ویژه‌ای را با اجرای پروژه ۴۶ میلیارد دلاری راهرو اقتصادی چین و پاکستان دنبال خواهد کرد.

به‌گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم به نقل از «داون نیوز»، چین به سرمایه‌گذاری 46 میلیارد دلاری در کشور بی‌ثباتی همچون پاکستان در حالی رضایت داده است که پروژه «راهرو اقتصادی پکن - اسلام‌آباد» بهترین توسعه اقتصادی را برای پاکستان فراهم خواهد کرد.

این راهرو اقتصادی نه تنها جاده ابریشم را در پاکستان احیا خواهد کرد بلکه تجارت امن، آسان را برای این کشور نیز مهیا می‌کند.

بندر «گوادر» در این پروژه 46 میلیارد دلاری جایگاه ویژه‌ای خواهد یافت و کشورهای منطقه نیز برای استفاده از این بندر علاقمند خواهند شد.

حال پرسش مهم این است که چرا چین بدنبال اجرای این پروژه گسترده 46 میلیارد دلاری است و چه منافعی در این پروژه دارد؟

چین در حالی در پاکستان 46 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کند که وضعیت امنیتی این کشور چندان قابل اعتماد نیست.

تنها دوستی طولانی مدت چین و پاکستان دلیلی برای سرمایه‌گذاری گسترده‌ این کشور نیست بلکه پکن در این خصوص منافع خاصی را دنبال می‌کند.

80الی 85 درصد نفت چین از مسیر دریایی تنگه «ملاکا» وارد این کشور می‌شود و همچنین بیشتر مسیر تجارت چین با کشورهای آسیای مرکزی، اروپا و آفریقا نیز همین تنگه است.

چین از لحاظ نظامی و اقتصادی در حال تبدیل شدن به یک ابر قدرت جهانی است و احتمال تنش با آمریکا نیز وجود دارد.

ناوهای جنگی آمریکا در تنگه ملاکا حضور دارند و همچنین «تایوان» که رقیب چین است و قدرت نیروی دریایی قوی دارد، نیز می‌تواند با محاصره تنگه ملاکا برای دولت پکن مشکل ایجاد کند.بنابراین، دولت چین بدنبال مسیری است که از طرف آمریکا و تایوان در امنیت باشد و محموله‌های چین هدف قرار نگیرند.

علاوه بر این، کشتی‌های نفتی چین از امارات متحده عربی از مسیر دریای هند و اقیانوس آرام، وارد پکن می‌شوند. مسافت این مسیر حدود 13 هزار کیلومتر است اما اگر این محموله‌های نفتی وارد بندر گوادر شوند، تنها با 6 هزار کیلومتر به چین وارد خواهند شد.

بنابراین، شرکت‌های چینی خواستار تکمیل سریع‌تر پروژه راهرو اقتصادی پکن- اسلام‌آباد هستند که در عین حال سبب ایجاد اشتغال برای هزاران کارگر پاکستانی‌ خواهد شد.

با این حال، نه تنها هند بلکه بیشتر کشورهای منطقه و جهان در مورد این راهرو نگران هستند و آمریکا نیز در این خصوص در صف اول قرار می‌دهد.

آمریکا پس از تکمیل شدن پروژه راهرو اقتصادی پکن- اسلام‌آباد نگران است و همچنین هند که رقیب اصلی پاکستان است نیز تحمل توسعه در این کشور را ندارد.

چین در روابط تجاری دوجانبه با پاکستان اهمیت زیادی دارد زیرا حجم تجاری دو کشور در سه سال آینده به 20 میلیارد دلار خواهد رسید.

«ژنرال راحیل شریف» رئیس ستاد ارتش پاکستان روز گذشته با اشاره به اهمیت استراتژیک بندر «گوادر» گفت که ارتش این کشور ضمن آگاهی از توطئه‌های دشمن برای ناکامی راهرو اقتصادی پکن- اسلام‌آباد، این پروژه 46 میلیاردی را تکمیل خواهد کرد.

کارشناسان پاکستانی معتقدند که دولت پاکستان باید برای مبارزه با جنگ سرد که پس از آغاز راهرو اقتصادی پکن- اسلام‌آباد کلید خورده، در سطح سیاسی و دیپلماتیک آمادگی داشته باشد تا این کشور از منافع اصلی این راهرو بهره ور شود.

انتهای پیام/.

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان