مسافری از سرزمین نفت؛ سفری که داد فرانسوی‌ها را درآورد

مسافری از سرزمین نفت؛ سفری که داد فرانسوی‌ها را درآورد

خبرگزاری تسنیم: دریا نیز به ملک انحصاری پول سعودی تبدیل شده است به این معنی که مسئولان فرانسوی مردم را از گرفتن آفتاب در سواحل مدیترانه در امتداد قصر پادشاه سعودی منع کرده و قایقرانی تا شعاع ۳۰۰متری قصر را نیز ممنوع اعلام کرده‌اند.

 به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، خبر سفر چند هفته ای پادشاه عربستان به جنوب فرانسه به دلیل محدودیت هایی که  برای شهروندان فرانسوی به دنبال داشته سرو صدای زیادی به پا کرده و   با موجی از  انتقاد فرانسوی ها روبه رو شده است.

 سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان چند روز پیش عازم فرانسه شد تا سه هفته در سواحل مدیترانه به استراحت و گردش سپری کند، اما این سفر از دید فرانسوی ها و جهانگردان خارجی محدودیت هایی را برای آنان به دنبال داشته و تحقیر آمیز است.

این سفر در سطح رسانه ها و بین فرانسوی ها سرو صدا و انتقادات زیادی را به دنبال داشت چرا که مشکلات اداری، امنیتی و توریستی را در محل اقامت سلمان بن عبدالعزیز در جنوب فرانسه و نیز در پاریس که مرکز پیگیری مسائل مسافران سعودی است، به وجود آورده است.

مسافری از سرزمین نفت و شن زار

اما مسافر فرانسه از سرزمین نفت و کفر و شن زار است و در صدد است با این سفر از مواضع حمایت جویانه فرانسه از سیاست های سعودی به ویژه مواضع ضد ایرانی و سوری آن قدردانی کند.

فرانسوی ها و جهانگردان خارجی به ویژه در فصل تابستان عادت دارند از مدتی  قبل که گاه به شش ماه نیز می رسد هتل ، تاکسی و نیز رستوران و محل های تفریحی خود را رزرو کنند، به ویژه اینکه تعداد مسافران خارجی فرانسه بخصوص در فصل تابستان به 60 میلیون نفر می رسد.

تابستان امسال نیز پیش بینی می شد روند امور مانند سالهای گذشته باشد و اجاره اتاق در هتل و یا تفریح در سواحل مدیترانه طبق روال همیشگی باشد، اما تصمیم پادشاه عربستان برای گذراندن تعطیلات تابستانی در جنوب فرانسه روند همیشگی و معمول وضعیت را دستخوش تغییر کرده و موجی از اعتراض ها در مورد تبعیض بین ثروتمندان و شهروندان عادی را به دنبال داشت.

محل اقامت ملک سلمان در فرانسه

بر اساس اطلاعات موجود سفارت عربستان در پاریس در ماه می گذشته با آژانس های جهانگردی تماس گرفته تا آنان را در جریان تصمیم پادشاه عربستان مبنی بر گذراندن سه هفته در جنوب فرانسه قرار دهد و جالب اینکه درخواست های سفارت فراتر از توان و ظرفیت این شرکت ها بود زیرا سفارت عربستان حدود 400 خودرو که هر یک برای هشت نفر ظرفیت داشته باشد درخواست کرد به این ترتیب که همه این خودروها مشکی با شیشه های تیره باشد که امکان دیدن سرنشینان وجود نداشته باشد.

این درخواست شرکت های جهانگردی را با بحران روبه رو کرد تاجایی که ناچار شدند خوروهای جدیدی را از بازارهای آلمانی و سوئیسی خریداری کنند.

اطلاعات موجود در این خصوص نشان می دهد که  اجاره روزانه یک خودرو بالغ بر هزار و 400 یورو بود که از اول ژوئیه گذشته آغاز شد.

علاوه بر مشکلات فوق پیدا کردن راننده برای این خودروها نیز به نوبه خود مشکل ساز شده بود به ویژه اینکه سفارت عربستان تابعیت رانندگان را محدود کرده بود به گونه ای که تمایل داشت رانندگان عرب نباشند البته به استثنای لبنانی ها به اضافه اینکه ترجیح می داد این افراد مسلمان هم نباشند.

اما حقوق روزانه یک راننده بدون هزینه محل اقامت در هتل و وعده های غذا که دولت عربستان آن را تقبل کرده است، حدود 300 یورو تعیین شد.

تحقیر مردم

به دلیل اینکه پادشاه عربستان در این سفر خدم و حشم زیادی دارد و علاوه بر این تعداد زیاد دیگری نیز قرار است به او ملحق شوند، تمام هتل ها در چهار شهر فرانسه رزرو شده است و به این ترتیب تعداد زیادی از مسافران از گذراندن تعطیلات تابستان در این شهرها محروم شدند.

اما این وضعیت فرصت مغتنمی را برای هتل ها در این چهار شهر شامل نیس، کن، موناکو و سن تروپه فراهم کرد تا سود سرشاری را از آن خود کنند والبته از طرفی مالکان هتل ها را در برابر مردم در تنگنا قرار داد چرا که فرانسوی ها زبان به انتقاد گشوده و از بی احترامی به شهروندان فرانسه در برابر ثروت یک پادشاه عرب شکایت کردند.

در این میان فرودگاههای فرانسه به ویژه فرودگاه شهر نیس از ابتدای ژوئیه جاری ساعت های طولانی کار می کردند و این وضعیت تا دو هفته پس از پایان سفر پادشاه سعودی نیز ادامه خواهد داشت.

30 سورت پرواز برای انتقال وسائل شخصی شاه به پاریس

فرودگاه میس از تقریبا یک ماه پیش برای انتقال وسایل پادشاه عربستان بیش از 30 پرواز داشتند. این وسایل شامل اسباب و وسایل اتاق خواب و آشپزخانه و سالن از جمله صندلی های سلطنتی است که پادشاه نفت در جلسه های خود روی آن تکیه می زند.

این وسایل به قصر پادشاهی خاندان حاکم در ساحل مدیترانه که بیش از یک کیلومتر در طول خط ساحلی امتداد یافته است، اختصاص دارد.

هواپیماهای باربری چند تن وسایل را جابجا کرده اند که مقادیری از آن در هتل هایی گذاشته است که پیش بینی می شود برخی افراد خاندان حاکم و همراه پادشاه در این سفر در آنجا اقامت داشته باشند.

دریا نیز به ملک انحصاری پول سعودی تبدیل شده است به این معنی که مسئولان فرانسوی مردم را از گرفتن حمام آفتاب در سواحل مدیترانه در امتداد قصر پادشاه سعودی منع کرده و قایقرانی تا شعاع  سیصد متری قصر را نیز ممنوع اعلام کرده اند.

همچنن به دلیل سفر پادشاه عربستان پرواز هواپیما بر فراز قصر او ممنوع اعلام شده است و استانداری نیز گذرگاه نزدیک قصر را که مردم برای رسیدن به دریا از آنجا عبور می کنند،  مسدود کرده است.

در این میان سفارت عربستان بدون کسب اجازه از شهرداری یک پلکان برقی ساخته است که با استفاده از آن قصر پادشاه به ساحل متصل می شود.

در نزدیکی قصر نیز یک خط راه آهن وجود دارد و روزنامه لوکانارد با لحنی طعنه آمیز در مورد ادامه فعالیت این خط آهن نوشت: این نشان دهنده دموکراسی عربستان است اما مسافران هنگام عبور قطار از نزدیکی قصر پادشاه باید به آن نگاه نکنند و صورتشان را به چپ برگردانند.

اعتراضات به این سفر

برخی انجمن های محلی فرانسوی با جمع آوری امضا از دولت فرانسه خواستند بر اساس قانون به اصل مساوات بین شهروندان احترام بگذارند. این انجمن ها اقدامات فراتر از قانون برای ثروتمندان که به ضرر مردم تمام شده است، محکوم کردند.

همچین پایگاه «نیس برونس اینفو» که اخبار منطقه «کوت دازور» را منتشر می کند، نوشت: پادشاه عربستان در برابر فرانسه سرکشی می کند زیرا می داند دولت فرانسه ضعیف است و دلارهای نفتی او را متکبر کرده است.

منبع: العهد لبنان

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان