فشار آمریکا به حیدر العبادی برای کنار گذاشتن نیروهای مردمی

فشار آمریکا به حیدر العبادی برای کنار گذاشتن نیروهای مردمی

خبرگزاری تسنیم: دبیر کل عصائب اهل الحق عراق ضمن تشریح سناریوهای آمریکا در عراق، سیاست های واشنگتن را عامل پیدایش داعش معرفی کرد و از فشار مضاعف آمریکایی ها به حیدر عبادی برای زمین گیر کردن نیروهای مردمی در الانبار پرده برداشت.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه الزمان، قیس الخزعلی دبیر کل عصائب اهل الحق گفت: آمریکا در جنگ علیه داعش در سوریه و عراق به علت جدی نبودن و نبود تمایل برای حل بحران شکست خورده است.آمریکا به دنبال تقسیم عراق است.

وی افزود: دولت حیدر عبادی در معرض فشارهای فراوانی از سوی آمریکایی ها برای محدود کردن تحرکات نیروهای مردمی روبرو است.ما بر این باوریم و ایمان داریم که آمریکا به دنبال حل بحران نیست بلکه به دنبال اداره کردن آن است.آمریکایی ها نمی خواهند که داعش را نابود کنند به دنبال بهره برداری از داعش برای تحقق طرح های خود در عراق و منطقه هستند.طرح آمریکا بازنگری در ترکیب خاورمیانه جدید است.

الخزعلی تاکید کرد: طرح آمریکا در عراق، تقسیم مجدد منطقه است.تقسیم جدید مرزهای کشورها بر اساس متغیرات مذهبی و قومیتی برای توجیه وجود[موسوم] به کشوری یهودی اسرائیل است. واشنگتن به دولت عراق به ریاست العبادی برای تکیه کردن به نیروهای دولتی در نبردها علیه داعش و کنار زدن نیروهای مردمی به ویژه در نبرد الانبار فشار وارد می‌کند و بهانه ای که مطرح می کند مشکلات طایفه ای و آنچه انتقام گیری های طایفه ای می نامد، است.

وی افزود: طرح آمریکا در حال حاضر، حداقل محدود کردن نیروهای مردمی در مرزهای فلوجه است تا به الرمادی نرسند و این مقدار فشاری است که رهبران آمریکایی هم اکنون به نخست وزیر عراق وارد می کنند.به نظر ما آمریکا همچنان بر آمریکا تاثیرگذاری دارد.آنها در ابتدا نگرانی از مشکلات طایفه ای را مطرح می کنند.

دبیر کل عصائب اهل الحق عراق ضمن انتقاد از سیاست های آمریکا در عراق و سوریه و همپیمانان منطقه ای آن، این سیاست ها را در ایجاد فضا و بستر مناسب برای بروز و ظهور داعش موثر دانست و گفت: آمریکا به دنبال مشکل آفرینی در منطقه با هدف پیاده کردن طرح تقسیم عراق بر اساس معیارهای طایفه ای است.کسی که به دنبال تجزیه است باید مشکلات به وجود آورد و به موضوعات طایفه ای دامن بزند.

وی تصریح کرد: به اعتقاد من طرح های آمریکا در عراق بستر و فضای مناسب برای ظهور داعش را فراهم کرد.مشکلات امنیتی در سوریه که به بهانه ‌آزادی مطرح می شود و کشورهای حوزه خلیج فارس در آن نقش دارند.در واقع خلل موجود در سوریه عامل ظهور داعش است و طرح آمریکا فضای مناسب را برای خلق داعش به وجود آورد.

الخزعلی ضمن تاکید بر عدم هماهنگی یا همکاری با آمریکایی ها به علت نبود اعتماد به نیات آمریکایی ها و به سبب مخالفت مسلحانه ای که عصائب علیه اشغالگران آمریکا در عراق قبل از عقب نشینی نظامیان آمریکایی در سال 2011 داشته اند، افزود: ما نمی توانیم با آمریکایی به دلایل متعدد از جمله سوء ظن و عدم اعتماد متقابل هماهنگی داشته باشیم.حتی آمریکایی ها نیز به ما اعتماد ندارند زیرا ما در طول اشغال با آنها جنگیده ایم.هیچ افقی برای همکاری وجود ندارد.

وی ضمن کم اهمیت توصیف کردن حملات آمریکایی ها علیه داعش در عراق و سوریه اعلام کرد: ائتلاف تحت رهبری آمریکا از ابتدا تاکنون هیچ تحولی به وجود نیاورده است.این حملات بدون حضور نیروهای زمینی نمی تواند کاری از پیش ببرد.نکته قابل توجه این است که از حدود یکسال قبل تا به حال گشت زنی ائتلاف میانگین 16 گشت هوایی بوده است نه عملیات، آنهم در عراق و سوریه.این میانگین افزایش نیافته است.این جدیت است؟

الخزعلی در ادامه خواستار بازنگری در تشکیل نیروهای مسلح و نهادهای نظامی عراقی شد و خواستار جذب داوطلبان و تجهیز آنها به شکل مطلوب شد و تاکید کرد: ما از عملکرد موسسات نظامی راضی نیستیم.آنها در سطح مطلوب نیستند و بر اساس طرح برنامه ریزی شده باید بازنگری در آنها صورت گیرد.

وی خواستار جذب نیروهای مردمی در گارد ملی شد و افزود:نیروهای مردمی شجاعت و وطن پرستی خود را ثابت کرده اند.

نگاهی به سوابق فعالیت عصائب اهل الحق

عصائب اهل الحق: موسس آن "قیس الخزعلی" است و تعداد رزمندگان آن 10 هزار نفر تخمین زده می‌شود.سلاح‌ها و ادوات نظامی سبک و سنگین از جمله خمپاره و موشک انداز و توپخانه را در اختیار دارد.

عصائب اهل الحق شاخه ای از سپاه المهدی بود که در جولای 2006 تاسیس شد و به شکل کاملا مستقل از سپاه المهدی به ویژه پس از انحلال سپاه المهدی پس از عملیات صوله الفرسان در نوامبر 2008 عمل کرد.

فرماندهی عصائب اهل الحق را قیس الخزعلی، عبدالهادی الدراجی و اکرم الکعبی تشکیل می دهند. قیس الخزعلی از شاگردان محمد صدر پدر مقتدی صدر است و قبل از اینکه در سال 2010 آزاد شود در زندانهای آمریکایی ها بوده است.

عصائب اهل الحق از معروفترین گروه های مردمی محسوب می شوند و از تجربه بالایی برخوردارند و از نظر سازمانی از نظم بالایی برخوردارند.در آمرلی و بلد نقش قوی  داشته اند و نیز در الضابطیه و جرف الصخر نیز حضور موثری ایفا کرده اند.آنها سلاح سبک و میان برد دارند و به ارتش عراق برای حمایت آتشبارهای سنگین نیاز دارند.

شاخه سوریه عصائب اهل الحق، گردانهای حیدر کرار نامیده می شود و فرماندهی آن را اکرم الکعبی برعهده دارد و در حلب مستقر است.تعداد نیروهای عصائب اهل الحق در سال 2007 حدود سه هزار نفر و در جولای 2011 حدود 10 هزار نفر تخمین زده شد.

انتهای پیام/ر
 

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان