آزادی منطقه‌ای در شمال الرمادی عراق

آزادی منطقه‌ای در شمال الرمادی عراق

خبرگزاری تسنیم: نیروهای عراقی در ادامه پیشروی‌های خود در عملیات آزادسازی الانبار، یک منطقه دیگر در شمال الرمادی را از دست تروریست‌های داعش آزاد کردند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از المیادین، نیروهای عراقی در ادامه پیشروی‌های خود در عملیات آزادسازی الانبار، منطقه "البوذیاب" در شمال الرمادی مرکز استان الانبار را از دست تروریست‌های داعش آزاد کردند.

"علی داوود" رئیس شورای منطقه الخالدیه اعلام کرد: نیروهای امنیتی  و مردمی امروز موفق به آزاد سازی منطقه البوذیاب در شمال الرمادی شدند.

وی افزود: در این عملیات ده ها داعشی کشته و شماری دیگر زخمی شدند.نیروهای امنیتی و مردمی در حال پیشروی به سوی منطقه البوفراج پس از تسلط بر منطقه البوذیاب هستند.

وزارت دفاع عراق حدود دو هفته قبل از آغاز عملیات آزاد سازی الانبار پس از وقفه چندماهه خبر داد و از آن زمان تاکنون نیروهای عراقی و داوطلب مردمی بسیاری از مناطق را آزاد کردند.

عملیات آزاد سازی الانبار در این دو هفته با فراز و نشیب ادامه یافته و نیروهای مردمی و امنیتی در برخی جبهه‌ها دستاوردهای زیادی داشته اند، اما نیروهای عملیات کننده هنوز نتوانسته اند وارد فلوجه و الرمادی شوند.

الانبار بزرگترین استان عراق است که در غرب این کشور قرار دارد و شهر الرمادی مرکز آن است.

تروریست‌های داعش در پی تردیدها و مخالفت‌هایی که با حضور نیروهای مردمی می‌شد در 27 اردیبهشت گذشته الرمادی را به اشغال خود درآوردند. سقوط این شهر به‌مثابه شوکی برای همگان محسوب می‌شد. این اقدام داعش سبب شد که شورا و مسئولان الانبار از حیدر عبادی بخواهند که نیروهای مردمی را وارد عمل کند.

همگان بر این موضوع اتفاق نظر داشتند که تا داعش همانند موصل جای پای خود را محکم نکرده است باید عملیات شروع شود و الرمادی مرکز الانبار و دیگر مناطق تحت اشغال در این استان آزاد شود.

الانبار از این حیث اهمیت دارد که علاوه بر مجاورت با استان‌های مقدس کربلا و نجف با سوریه، اردن و عربستان نیز ارتباط دارد و از اهمیت فوق العادی برخوردار است. فرماندهان نیروهای مردمی عراق، جنگ در الانبار را به‌مراتب آسانتر از تکریت و دیگر مناطقی که نیروهای مردمی در آنها جنگیده‌اند دانسته‌اند.

تداوم عملیات در شرق الرمادی

از سوی دیگر ستاد رسانه ای جنگ در عراق با صدور بیانیه ای اعلام کرد: نیروهای تکاور به عملیات پاکسازی ساختمان مجاوز رود فرات در حصیبه شرقی در الانبار ادامه دادند که در جریان این عملیات 23 نفر از داعشی ها به هلاکت رسیدند و برخی دیگر زخمی شدند.

در این بیانیه آمده است: پلیس یک خودرو بمب گذاری شده در این منطقه را هدف قرار داد.همچنین نیروهای عراقی چهار تروریست را هنگام بمب گذاری درمدرسه ای در منطقه المضیق به هلاکت رساندند.

ستاد جنگ تاکید کرد: گردان موشکی الاشتر، محور شرقی الرمادی که تروریست ها در آن  کمین گرفته بودند را هدف قرار دادند و ادوات تروریست ها که در داخل آن قرار داشت را منهدم کردند.

چهار منطقه جدید در کنترل نیروهای عراقی

از سوی دیگر منابع وابسته به نیروهای مردمی اعلام کردند: نیروهای مردمی و گروه های مقاومت اسلامی و امنیتی عراق به پیشروی در جبهه های الانبار ادامه می دهند و مناطق البومطیری، البعث، الشیحه و  غیلان را به کنترل خود درآورده اند.

این منابع بیان کردند: خطوط امداد رسانی برای داعش قطع شده است و تنها منطقه ای که تروریست ها از آن تحرک انجام می دهند یک آبراه در الشجل است که نیروهای عراقی به دنبال بستن این مسیر به روی تروریست ها هستند.

به گفته این منابع، نشانه های اضمحلال داعش آشکار شده است و آنها پرچم های تسلیم را در مناطق تحت اشغال خود بالا برده اند و در حال حاضر تمرکز بر روی پیشروی به سوی منطقه العریفیه که از کانون های تجمع و استراتژیک داعش محسوب می شود، است.

حملات هوایی موثر علیه تکفیری‌ها

قاسم المحمدی فرمانده عملیات الانبار اعلام کرد: در جریان حمله هوایی به مراکز تروریست ها در الانبار به ویژه منطقه ای البوعیثه درشمال شهر الرمادی یازده تروریست به هلاکت رسیدند و ادوات آنها منهدم شد.نیروهای عراقی به پیشروی به سوی اهداف مورد نظر ادامه می دهند و تروریست ها را به عقب رانده اند.

نشانه اضمحلال داعش

همزمان با پیشروی های نیروهای مردمی و امنیتی عراق در اطراف الرمادی و فلوجه و مناطق دیگر الانبار، ساکنان نیز در برخی مناطق از جمله الکبیسه از توابع شهر هیت دست به انتفاضه علیه داعشی ها زده اند.

به نظر می رسد که داعش علاوه بر نیروهای عملیات کننده مردمی و امنیتی از داخل نیز با افزایش نارضایت های ساکنان روبرو است هر چند که می کوشد که با اعدام کردن و ایجاد رعب و وحشت قیام ها را سرکوب کند اما نشانه های افول و اضمحلال داعش آشکار شده است.

در حال حاضر هدف نیروهای امنیتی و مردمی و فرماندهان آنها وارد کردن ضربه به داعش و آزاد سازی مناطق اطراف دو شهر فلوجه و الرمادی است تا عملیات نهایی را شروع و کار را یکسره کنند.

عملیات پاکسازی شمال پالایشگاه بیجی

منابع عراقی اعلام کردند: نیروهای عراقی در داخل پالایشگاه بیجی در استان صلاح الدین طی عملیاتی در شمال این پالایشگاه، ده‌ها داعشی را به هلاکت رساندند و تجهیزات  آنها را منهدم کردند.

این منابع افزودند: این درگیری ها همچنان ادامه دارد و اجساد داعشی‌ها همه مناطق را پُر کرده است و نیروهای عملیات کننده بر بسیاری از مناطق تحت اشغال داعش مسلط شده‌اند.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان