کاهش پرونده‌ کیفری با راه‌اندازی مراجع داوری؛ قضات قدیمی زیاد از مجازات جایگزین استفاده نمی‌کنند

کاهش پرونده‌ کیفری با راه‌اندازی مراجع داوری؛ قضات قدیمی زیاد از مجازات جایگزین استفاده نمی‌کنند

خبرگزاری تسنیم: یک وکیل پایه یک دادگستری با تاکید بر راه‌اندازی مراجع داوری در مباحث کیفری گفت: به طور قطع با راه‌اندازی این مراجع، از ورود بسیاری از پرونده‌هایی که قابل سازش هستند به دستگاه قضا جلوگیری می‌شود.

شیما قوشه در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم درباره راهکارهای کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و کاهش حجم پرونده‌های وارده به دستگاه قضایی گفت: قوه‌قضاییه به منظور کاهش حجم ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی، سال‌ها پیش شوراهای حل اختلاف را پیش‌بینی کرد اما شوراهای حل اختلاف موجودات عجیب و غریبی بودند زیرا معلوم نبود دادگاه هستند یا مرجع حل اختلاف یا مرجع حکمیت و داوری.

این وکیل دادگستری اضافه کرد: البته در طول سال های اخیر تغییرات مثبتی در شوراهای حل اختلاف ایحاد شده اما باز هم مشکلات خاص خود را دارد زیرا شعب بدوی دادگاه‌ها، مرجع تجدید‌نظر شوراهای حل اختلاف محسوب می‌شوند و علنا باز هم پرونده‌ها وارد محاکم می‌شود.

قوشه گفت: بهترین کار این است که در مباحث کیفری نیز بتوانیم مرجع داوری و حکمیت را قبل از اینکه پرونده وارد دادگاه شود، داشته باشیم تا یک سری افرادی که حقوق خوانده‌اند، خارج از فضای دادگاه کار داوری را انجام دهند.

وکیل پایه یک دادگستری اضافه کرد: می‌توان مانند مباحث حقوقی، بحث میانجیگری را در پرونده‌های کیفری وارد کرد و قطعا این مسئله از ورود بسیاری از پرونده‌هایی که قابل سازش هستند جلوگیری می‌کند. در حال حاضر در بحث‌های حقوقی، موضوع داوری وجود دارد و یک فصل از قانون آیین دادرسی مدنی به موضوع داوری پرداخته است.

قوشه هممچنین درباره استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس در کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها اظهار کرد: در خصوص مجازات‌های جایگزین حبس، قانون‌گذار پیش‌بینی‌های خوبی کرده است اما هنوز در بین مردم و قضات نهادینه نشده است. قضاتی که شخصیت حوزوی سنتی دارند یا قضاتی که قدیمی هستند، زیاد از مجازات‌های جایگزین حبس استفاده نمی‌کنند.

این حقوقدان و وکیل‌دادگستری افزود: متاسفانه بین مردم نیز مجازات‌های جایگزین حبس فرهنگ‌سازی نشده است به طوری که الان برای یک تصادف منجر به قتل که اراده‌ای در آن وجود ندارد، خانواده متوفی معتقدند راننده باید قصاص شود. متاسفانه مردم در دعاوی عادی نیز می‌خواهند فرد به زندان برود بنابراین تا زمانی که این فرهنگ در بین مردم نهادینه نشود، قضات هم زیاد جرات نمی‌کنند آرای جایگزین حبس بدهند زیرا از سوی طرفین پرونده متهم به ساخت و پاخت می‌شوند.

وی تاکید کرد: سال‌ها روی مجازات‌های جایگزین حبس، کار آکادمیک شده اما وقتی فرهنگ‌شازی نشود تا برای دعاوی معمولی افراد به زندان نروند، طبیعتا قضات جرات نمی‌کنند از این مجارات‌ها استفاده کنند مگر اینه قاضی شجاعی باشد و هجمه‌ها را بپذیرد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon