تراکتورسازی - نفت؛ یادآوری تراژدی ۱۰۰ هزار نفری

تراکتورسازی - نفت؛ یادآوری تراژدی 100 هزار نفری

خبرگزاری تسنیم: ۲ تیم تراکتورسازی و نفت تهران جمعه در حالی به مصاف یکدیگر می‌روند که این دیدار، همگان را به یاد اتفاقات تلخ آخرین دیدار ۲ تیم در لیگ چهاردهم می‌اندازد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، هفته اول رقابت‌های لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور، جام خلیج‌فارس پنجشنبه با برگزاری 4 دیدار آغاز و جمعه نیز با برگزاری 4 دیدار دیگر به اتمام می‌رسد که در یکی از این دیدارها تیم تراکتورسازی در خانه از تیم نفت تهران پذیرایی می‌کند.

حساس‌ترین دیدار هفته اول

این دیدار را که از ساعت 18 در استادیوم یادگار امام شهر تبریز آغاز می‌شود به جرات می توان حساس‌ترین دیدار هفته اول رقابت‌های لیگ برتر باشگاه‌های کشور نامید که در آن تیم‌های دوم و سوم لیگ چهاردهم به مصاف یکدیگر می‌روند.

اما حساسیت‌های این دیدار نه به جایگاه 2 تیم در سال گذشته بلکه به آن دیدار تاریخی بازمی‌گردد که در آن همگان شاهد اتفاقات بسیار تلخی بودند.

فلش بکی به تراژیک ترین جمعه تاریخ آذربایجان

جمعه 25 اردیبهشت‌ماه 94؛ هواداران تیم تراکتورسازی که برای ثبت تاریخی‌ترین روز زندگی خود از گوشه و کنار نه تنها آذربایجان، بلکه ایران، به تبریز آماده بودند و از شب قبل از مسابقه در اطراف استادیوم یادگار امام چادر زده بودند از ساعت‌ها قبل استادیوم یادگار امام تبریز را به جهنمی برای نفت تهران تبدیل کردند.

هر 2 تیم در حالی با کسب 57 امتیاز به مصاف یکدیگر می‌رفتند که با پیروزی در این مسابقه برای اولین بار قهرمان لیگ برتر می‌شدند. از سوی دیگر سپاهان 56 امتیازی نیز با تساوی این 2 تیم و پیروزی در دیدار مقابل سایپا برای پنجمین بار به مقام قهرمانی رقابت‌های لیگ برتر دست می‌یافت.

علیرضا فغانی در حال سوت شروع این دیدار را زد که شاید حتی خوش‌بین ترین هوادار سپاهان هم در اصفهان فکر قهرمانی تیم محبوبش را نمی‌کرد و خیلی‌ها تراکتورسازی را به جهت برخوردار بودن از امتیاز میزبانی قهرمانی چهاردهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر، جام خلیج‌فارس می‌دانستند.

تا دقیقه شصت و سوم همه‌چیز به‌طور عادی پیش می‌رفت و تراکتورسازی با نتیجه 3 بر یک از حریف خود پیش بود تا اینکه داور مسابقه درصحنه ای بحث‌برانگیز کارت زرد دوم را به آندرانیک تیموریان نشان داده و او را از زمین مسابقه اخراج می‌کند. ورق به‌یک‌باره به نفع نفت تهران و البته سپاهان برمی‌گردد؛ پنالتی تراکتورسازی گرفته نمی‌شود و نفت هر 2 گل عقب افتاده را جبران کرده و بازی را به‌تساوی 3 بر 3 می‌کشاند.

تا اینجای کار شاید همه‌چیز عادی به نظر برسد و اخراج عجیب آندرانیک تیموریان و پنالتی واضح گرفته نشده برای تراکتورسازی جزء جذابیت‌های فوتبال باشد اما قضیه زمانی جالب‌تر می‌شود که شخصی که هنوز هویت وی مشخص نشده به نیمکت تراکتورسازی و 100 هزار هوادار حاضر در استادیوم خبری را به‌دروغ منتشر می‌کند و درحالی‌که بازی سپاهان با سایپا با نتیجه 2 بر صفر به نفع سپاهان به اتمام رسیده است نتیجه آن دیدار را 2 بر 2 مساوی اعلام کرده و تراکتورسازی را قهرمان لیگ برتر می‌داند.

زمانی که علی‌رضا فغانی به نشانه پایان مسابقه در سوت خود می‌دمد استادیوم یادگار امام شاهد هجوم هواداران تراکتورسازی و بازیکنان این تیم به درون زمین می‌شود و خود را آماده رقم زدن تاریخی‌ترین لحظه تاریخ باشگاه تراکتورسازی و هوادارانش می‌کند.

هوادارانی که در وسط زمین چمن به خوشحالی و پای‌کوبی پرداخته بودند با صدای بلندگوی استادیوم یادگار امام روبرو می‌شوند که از آنان تقاضای می‌کند هر چه سریع‌تر به سکوها برگردند تا جشن قهرمانی تیم تراکتورسازی به بهترین نحو ممکن انجام گیرد.

اما در همان زمان خبر شایعه بودن این حرکت زشت کم‌کم در بین هواداران تراکتورسازی رخنه پیداکرده و آنان که تا چند لحظه پیش غرق در شادی و هیجان بودند یکی پس از دیگری به شوکی بزرگ فرو می‌روند تا همه شاهد یکی از فجیع‌ترین اتفاقات تاریخ فوتبال ایران باشیم.

این اتفاق تلخ بدون شک یکی از تراژیک ترین صحنه‌های تاریخ آذربایجان است که به این راحتی‌ها از ذهن مردم و هواداران تراکتورسازی پاک نمی‌شود.

مسائل داوری دیدار تراکتورسازی و نفت کاملا مهندسی‌شده بود

دارا غزنوی تمام آن اتفاقات تلخ را از جانب داور مسابقه دانسته و اتفاقاً داوری رخ‌داده در این دیدار را از پیش تعیین‌شده می‌داند.

وی درباره مسائل داوری دیدار تراکتورسازی و نفت تهران به خبرنگار تسنیم می‌گوید: علی‌رضا فغانی در چند دیدار گذشته‌ای هم که برای تیم سپاهان اصفهان سوت زده بود همیشه جانب این تیم را گرفته بود و در دیدار مقابل ما یک پنالتی اشتباه را برای سپاهان گرفت که باعث برد این تیم شد و در دیدار مقابل پرسپولیس نیز یک پنالتی واضح را برای پرسپولیس نگرفت و درنهایت تیم سپاهان را برنده آن دیدار کرد و به عبارتی می‌توان گفت که سپاهان را فغانی قهرمان لیگ چهاردهم کرده است.

وی می‌افزاید: سپاهان در فاصله 6 هفته مانده تا پایان رقابت‌ها در رده پنجم قرار داشت که دراین‌بین سروکله علی‌رضا فغانی پیداشده و سپاهان را به‌یک‌باره به‌روزهای خوب بازگرداند.2 اخطار کاملاً نادرستی که در این دیدار به آندرانیک تیموریان داده شد کاملاً مهندسی و از قبل تعیین‌شده بود.

عضو هیئت‌مدیره تیم تراکتورسازی خاطرنشان می‌کند: فغانی زمانی که جلو افتادن تیم ما با نتیجه 3 بر یک را شاهد شد آندو را که قلب تپنده تیم تراکتورسازی محسوب می‌شد هدف قرار داده و پس از اخراج او نیز یک پنالتی واضح را برای ما نگرفت تا آن اتفاقات تلخ برای مردم آذربایجان بیفتد.

جدالی پس از 77 روز

حال 2 تیم بعد از 77 روز از آن اتفاقات تلخ دوباره به مصاف یکدیگر می‌روند؛ مصافی که مطمئناً جذابیت‌های خاص خود را دارد که هر فوتبال دوستی به‌راحتی نمی‌تواند از کنار این دیدار گذشته و آن را نظاره‌گر نباشد.

دیداری که در هر 2 تیم نیز تلاش می‌کنند 3 امتیاز مسابقه را کسب کرده و علاوه بر برداشتن قدمی محکم در اولین دیدار انتقام قهرمان نشدنشان در لیگ چهاردهم را از یکدیگر بگیرند.

می‌خواهیم گام اول را برای قهرمان شدن باقدرت برداریم

خالد شفیعی درباره این دیدار به خبرنگار تسنیم می‌گوید: تمام تلاش خود را می‌کنیم که باقدرت گام اول را برای قهرمان شدن برداریم و انشالله بتوانیم با ارائه یک بازی زیبا نفت را شکست دهیم.

وی می‌افزاید: تمرینات پرفشاری و سنگینی را انجام می‌دهیم و کم‌کم در حال مهیا شدن برای بازی‌ها هستیم. امیدواریم از همان اول مسابقات را خوب شروع کنیم و مدعی اصلی قهرمانی باشیم.

با حمایت هوادارانمان 3 امتیاز بازی با نفت را می‌گیریم

سعید آقایی اما به دنبال کسب رضایت هواداران از عملکرد تیم تراکتورسازی است . وی درباره این دیدار به خبرنگار تسنیم می‌گوید: قطعاً بازی سختی داریم اما ما هدفی جز کسب 3 امتیاز نداریم و قطعاً با حمایت هواداران می‌توانیم به آن برسیم.

بازیکن تراکتورسازی تصریح می‌کند: تیم در شرایط خوبی به سر می‌برد و در روزهای گذشته تمرینات را به‌طور مرتب انجام دادیم و امیدوارم در بازی روز جمعه بتوانیم با پیروزی دل هواداران را شاد کنیم.

بازی با تراکتورسازی همیشه هیجان‌انگیز است

وحید حمدی‌نژاد نیز اتفاقات فصل گذشته را در افزایش جذابیت‌های این دیدار بی تأثیر ندانسته و درباره این دیدار به خبرنگار تسنیم می‌گوید: تراکتورسازی نفرات خوبی جذب کرده و با داشتن تماشاگر و شرایط میزبانی برای حضور در مسابقات آماده است.

وی خاطرنشان می‌کند: ما هم تیم خوبی داریم و سال گذشته خیلی تلاش کردیم که حداقل یک جام به ارمغان بیاوریم اما به خاطر برخی مسائل و صحنه‌هایی که همه دیدند این اتفاق نیفتاد بااین‌حال امسال خیلی تلاش می‌کنیم که از همان اول کارمان را باقدرت شروع کنیم و به قهرمانی برسیم.

بازیکن تیم نفت تهران در پاسخ به این سؤال که اتفاقات دیدار 2 تیم در فینال لیگ برتر فصل قبل چقدر می‌تواند به جذابیت‌های این مسابقه اضافه کند تصریح می‌کند: بازی با تراکتور همیشه به دلیل حضور تماشاگران پرشور هیجان دارد اما اتفاقاتی که در فصل گذشته افتاد که نه گذاشتند ما قهرمان شویم و نه تراکتور، باعث می‌شود هر 2 تیم تلاش و انگیزه بیش‌تری برای ارائه بازی زیبا داشته باشند.

حمدی‌نژاد خاطرنشان می‌کند: شخصاً به‌عنوان یک آذری می‌خواهم یک بازی زیبا انجام دهیم که تماشاگران و مردم راضی باشند و لذت ببرند.

به کمک هوادارانمان اتفاقات تلخ سال گذشته را جبران می‌کنیم

شجاع خلیل زاده نیز درباره این دیدار به خبرنگار تسنیم می‌گوید: این دیدار همانند دیدار پایانی لیگ چهاردهم که 2 تیم برگزار کردند و حساسیت زیادی را داشت، حساسیت‌های خاص خود را دارد.

وی تأکید می‌کند: ما امیدواریم که در این دیدار بتوانیم به کمک هواداران آن اتفاقات سال گذشته را جبران کرده و با کسب مقام قهرمانی لیگ برتر دل مردم خوب آذربایجان را شاد کنیم.

بازیکن تیم تراکتورسازی می‌گوید: چندان نمی‌خواهم به اتفاقات تلخ آخرین دیدارمان با نفت تهران پرداخته و داغ دل هواداران تیم تراکتورسازی را تازه کنم، اما امیدوارم که بتوانیم با کسب نتایجی خوب در رقابت‌های لیگ برتر همه آن اتفاقات را فراموش کنیم.

چهره ویژه؛ سرباز 900 میلیون تومانی

لقب چهره ویژه این دیدار را به کسی جز علی‌رضا بیرانوند نمی‌توان داد؛ او که پس از پایان فصل گذشته بارها و بارها تصمیم خود را برای جدایی از تیم نفت تهران اعلام کرده بود در یک قدمی تراکتورسازی قرار داشت و قرار بود پس از انصراف از دانشگاه به تبریز آمده و سرباز تیم تراکتورسازی شود.

علی‌رضا بیرانوند که در آن روزها آخرین کارهای خود را جهت حضور در تیم تراکتورسازی انجام می‌داد درباره پیوستنش به تیم تراکتورسازی به خبرنگار تسنیم می‌گوید: من با مسئولین تیم تراکتورسازی به توافق دست‌یافته بودم و حال نیز که با دانشگاه تسویه‌حساب کرده‌ام باید به تیم تراکتورسازی بپیوندم.

وی می‌افزاید: در حال حاضر منتظر تماس مدیران باشگاه تراکتورسازی هستم تا پس از این اتفاق به تبریز سفرکرده و قرارداد خود را با تیم تراکتورسازی ثبت کنم.

بیرانوند که به گفته مسئولین باشگاه تراکتورسازی رقمی در حدود 9 صد میلیون تومان را برای گذراندن خدمت سربازی در تیم تراکتورسازی از آنان درخواست کرده بود هیچ‌گاه به این هدف خود دست نیافت تا در تیم نفت تهران ماندگار شود.

قاضیان این دیدار

با توجه به اتفاقات داوری آخرین دیدار 2 تیم در لیگ برتر در این دیدار بحث انتخاب تیم داوری نیز بحثی حساس محسوب می‌شد که کمیته داوران قضاوت این دیدار را به حسین زرگر سپرد تا به کمک حسن ظهیری، مهدی عالیقدر ومحمد ملکی تیم داوری این دیدار را تشکیل دهند.

نفت با لشگری از محرومان در تبریز

در این دیدار سامان نریمان جهان تنها غائب تراکتورسازان محسوب می‌شود و سیامک کوروشی، وحید حمدی‌نژاد و نانگ نیز محرومان تیم نفت تهران در این دیدار هستند که شاید همین تعداد زیاد محرومان در این دیدار کار را برای علی منصوریان و تیمش سخت کند.

2700 دقیقه جدالی که از جمعه آغاز می‌شود

تونی اولیویرا و شاگردان از روز جمعه 2700 دقیقه جدالی را آغاز می‌کنند که درنهایت می‌تواند به قهرمانی آنان در رقابت‌های لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور منتهی شود.

تراکتورسازان امسال امیدوار هستند در این 2700 دقیقه بتوانند بدون اماواگر به مقام قهرمانی دست پیداکرده و همانند سال گذشته سرنوشتشان به دقایق پایانی کشیده نشود.

گزارش از امیرملک‌زاده

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon