همه فعالیت‌‎های سیاسی طالبان به‌عهده دفتر سیاسی قطر است

همه فعالیت‌‎های سیاسی طالبان به‌عهده دفتر سیاسی قطر است

خبرگزاری تسنیم: طالبان صبح امروز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که فعالیت‌های طالبان توسط دفتر سیاسی آنها در دوحه قطر برگزار خواهد شد که این دفتر نیز تاکنون هیچ اطلاعی از برگزاری روند مذاکرات صلح با دولت کابل ندارد.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، طالبان در بیانیه تازه خود صبح امروز (پنجشنبه) اعلام کردند: امارت اسلامی طالبان هیچ اطلاعی از روند مذاکرات صلحی که با حکومت افغانستان انجام شده، ندارد.

در این بیانیه با شایعه دانستن مذاکرات گذشته این گروه و دولت کابل، آمده است: در برخی رسانه‌ها گزارش شده که مذاکرات صلح به‌زودی بین طالبان و دولت کابل در چین یا پاکستان برگزار می‌شود، اما طالبان تمام فعالیت‌ها و گفت‌‎وگوهای سیاسی را به دفتر سیاسی خود در دوحه قطر واگذار کرده است.

بیانیه می‌افزاید: دفتر سیاسی طالبان در قطر هیچ اطلاعی از برگزاری روند گفت‌وگوهای صلح میان طالبان و دولت کابل ندارد.

بر اساس این بیانیه، امارت اسلامی طالبان بر اساس سیاست گذاری خویش، نهاد ویژه‎‌ای را برای رسیدگی به امور سیاسی ایجاد کرده است.

بیانیه طالبان مبنی بر رد حضور آنها در روند مذاکرات صلح با حکومت افغانستان در حالی منتشر می‌شود که در روزهای گذشته «سید اسحاق گیلانی» از چهره‌های جهادی افغانستان اظهار داشت: شرکت کنندگانی که در اسلام‌آباد با نمایندگان دولت کابل در خصوص روند مذاکرات صلح افغانستان مذاکره کردند از اعضای شورای کویته و دفتر سیاسی طالبان در قطر نبودند.

وی افزود: زمانی‌ که مذاکرات میان طالبان و هیئت اعزامی کابل در پاکستان جریان داشت، دفتر سیاسی طالبان در قطر اعلام کرد که تنها این دفتر صلاحیت تمام گفت‌وگوها با دولت افغانستان و خارجی‌ها را دارد.

گیلانی افزود: «حاجی ظاهر» که به‌عنوان نماینده شبکه حقانی در مذاکرات اسلام‌آباد حضور داشت، در واقع یک تاجر است و هیچ تجربه‌ای در مسائل سیاسی و نظامی ندارد.

این چهره جهادی اذعان داشت: تنها یک نفر به‌نام «منصور» که برادرزاده «مولوی منصور» عضو شورای رهبری کویته در مذاکرات طالبان و نمایندگان دولت کابل در اسلام‌آباد شرکت کردند.

گیلانی تأکید کرده بود: حضور منصور، برادرزاده مولوی منصور که در مذاکرات صلح شرکت کرده بود بیانگر اختلافات میان گروه طالبان است.

به‌گفته گیلانی، اگر وضعیت به این منوال پیش برود، برگزاری دور دوم در مذاکرات چین هم نتیجه‌ای نخواهد داشت، بنابراین بهتر است که «محمد اشرف‌غنی» رئیس‌جمهور افغانستان در خصوص حضور چهره‌های اصلی در مذاکرات آینده صلح دقت بیشتری داشته باشد.

با این وجود «حکمت خلیل کرزی» معاون سیاسی وزارت خارجه‌ افغانستان و یکی از اعضای هیئت مذاکره کننده دولت کابل در اسلام‌‎آباد گفته بود: هیئتی که از سوی طالبان در نشست اسلام‌آباد با نمایندگان دولت کابل مذاکره کردند، با اجازه شورای «کویته» مشارکت کرده بودند.

«محمد عاصم» نماینده رئیس اجرایی در هیئت مذاکره کننده حکومت افغانستان با طالبان نیز در این باره اظهار داشت: هیئت مذاکره کننده با نمایندگان دولت کابل از سوی «شورای کویته» و جناح «حقانی» حضور داشتند.

با این حال در پیام تبریک عید فطر منتسب به «ملا محمد عمر» رهبر طالبان که از روز گذشته رسانه‌ها خبر از مرگ وی داده‌اند نیز آمده بود که  آغاز گفت‌وگوهای صلح طالبان و دولت کابل به‌منزله پایان جنگ در این کشور نیست.

در این پیام گفته شده بود که جهاد و مذاکرات سیاسی به‌منظور پایان اشغال افغانستان انجام می‌گیرد.

هیئت مذاکره کننده دولت کابل با طالبان را «دین محمد» مشاور رئیس جمهور و معاون شورای عالی صلح افغانستان، «حکمت خلیل کرزى» معاون سیاسى وزارت امور خارجه، «فیض‌الله ذکى» رئیس دفتر معاون اول رئیس‌جمهور و عضو کمیسیون اصلاحات نظام انتخاباتی، «محمد عاصم» نماینده رئیس اجرایی در هیئت مذاکره کننده، «محمد ناطقی» دیپلمات افغانستانی و نماینده معاون دوم رئیس اجرایی و «فرهادالله فرهاد» تشکیل می‌دادند.

گفته می‌شود «ملا جلیل»، «ملا رحمانى»، «ملا عباس» و «ملا عبدالرازق» به‌نمایندگی از سوی طالبان در مذاکره با دولت کابل حضور داشتند.

یادآور می‌شود که چندی پیش طالبان بر این نکته تأکید کردند که هرگونه مذاکره‌ پیرامون روند صلح افغانستان از طریق دفتر سیاسی قطر رسمیت خواهد داشت.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان