پیش‌بینی هواشناسی از حادثه اخیر دقیق نبود؛ پیش‌بینی آنها در حد آبگرفتی معابر بود


پیش‌بینی هواشناسی از حادثه اخیر دقیق نبود؛ پیش‌بینی آنها در حد آبگرفتی معابر بود

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران گفت: سازمان هواشناسی پیش بینی کرده بود اما در این امر دقتی که باید وجود نداشت. این سازمان اعلام کرده بود بارش در حد پراکنده و در حد آب گرفتگی معابر است در حالی که اتفاق به این شکل رخ نداد.

به‌گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، احمد صادقی در جریان بازدید اقبال شاکری عضو شورای شهر تهران از سازمان مدیریت بحران در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: در مناطق 22 گانه پایگاه‌های مدیریت بحران وجود دارد که به ستاد فرماندهی متصل هستند.

وی افزود: هنگام بروز بحران در سطح شهر تهران ستاد فرماندهی تشکیل می‌شود که این ستاد در سطح منطقه با ریاست شهردار منطقه خواهد بود و مستقیم به صورت صوتی و تصویری با سازمان مدیریت بحران ارتباط برقرار می‌کنند. در آینده پایگاه‌های مدیریت بحران 22منطقه شهر تهران به 120 ناحیه به عنوان زیرمجموعه مناطق گسترش پیدا می‌کند؛ 110 مورد از این پایگاه‌ها آماده بهره برداری و 8 مورد دیگر در حال افتتاح است که تا پایان برنامه تعیین شده باید پایگاه‌ها را به 150 مورد برسانیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی براینکه شما در مصاحبه با یکی از رسانه‌ها اعلام کرده بودید سازمان هواشناسی پیش بینی درستی درباره حادثه طوفان اخیر داشته است، در حالی که آقای شاکری براین باور نیست، گفت: بنده به خاطر نمی‌آورم که چنین حرفی بیان کرده باشم. سازمان هواشناسی پیش بینی کرده بود اما در این امر دقتی که باید وجود نداشت. این سازمان اعلام کرده بود بارش در حد پراکنده و در حد آب گرفتگی معابر است در حالی که اتفاق به این شکل رخ نداد.

صادقی افزود: البته سازمان هواشناسی نیز اعلام کرده در حد تجهیزات و توان خود توانسته در یک مقیاس کلان پیش بینی را انجام دهد. بنابراین باید به این نکته توجه شود که پیش بینی‌هایی در مقیاس خرد را می‌توانیم از سازمان هواشناسی مطالبه کنیم.

 وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار تسنیم مبنی براینکه شما در مصاحبه با یکی از رسانه‌ها اعلام کرده بودید اقدامات پیشگیرانه صورت گرفته موجب شد در این حادثه نسبت به سال گذشته با حوادث کمتری مواجه باشیم درحالی که شدت طوفان اخیر با سال قبل قابل قیاس نیست گفت: یکی از اقداماتی که در سال گذشته رخ داد این بود که ارتباط ما با سازمان هواشناسی بیشتر شد و این سازمان اطلاعات خود را لحظه به لحظه و با دقت بیشتری در اختیار ما قرار می‌داد. در این راستا اطلاعات اتفاقی که در باره حادثه اخیر رخ داد را در اختیار همه دستگاه‌های خدمات رسان از جمله پلیس راهور، سازمان آتش نشانی و خدمات شهری قرار داده بودیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران تصریح کرد: اگر دقت کنید می‌بینید که اگر در حادثه سال گذشته تهران ساعت یک بامداد به حالت عادی برگشت در حادثه اخیر یک ساعت پس از وقوع حادثه دیگر آبگرفتگی وجود نداشت یعنی با جمع بندی تمام جهات این سخن را مطرح کردم زیرا آمادگی ما بیشتر و اقدامات قبلی بیشتری صورت گرفته بود.

صادقی در ادامه گفت: بسیاری از معابر شهری پاکسازی شده و وضعیت بسیاری از درخت‌ها اصلاح شده بود حتی در این حادثه شاهد سقوط تنها یک داربست بودیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار تسنیم مبنی براینکه معاونت خدمات شهری سقوط 8 داربست را اعلام کرده بود اگر شدت طوفان بیشتر بود تعداد حوادث بیش از این نمی‌شد؟ گفت: خیر چرا که آمادگی امسال نسبت به حادثه سال گذشته بیشتر بود.

رئیس سازمان مدیریت بحران تهران به اظهارات خود ادامه داد و گفت: علاوه بر نکاتی که اشاره شد، ما بر اساس سرعت باد 60 کیلومتر که از سوی سازمان هواشناسی اعلام شده بود آمادگی ایجاد کردیم در حالی که سرعت باد 78 کیلومتر به ثبت رسید. زمانی که می‌خواهیم آمادگی ایجاد کنیم باید براساس پیش بینی که اعلام شده عمل کنیم.

صادقی در پاسخ به این پرسش که چرا هیچ سازمانی مدیریت بحران را جدی نمی گیرد و یا اینکه شهردار تهران شرکت می کند یا خیر گفت: 14 کارگروه تخصصی در جلسات ستاد مدیریت بحران حضور دارند اما مشکل ما این است که نتوانسته‌ایم در حوزه پیشگیری نشست‌هایی برگزار کنیم وعمده نشست‌ها در حوزه مقابله و پاسخ بوده است که در این راستا موفق عمل کرده‌ایم.

وی ادامه داد: لزومی ندارد قالیباف در همه جلسات حضور داشته باشد زیرا جلسات سطح بندی می‌شود و سطح حادثه‌های رخ داده تاکنون به گونه‌ای نبوده که نیازی به حضور شخص شهردار داشته باشد البته در حادثه سیلاب مترو که چند سال گذشته رخ داد وی شخصاً در مسائل مربوط به مدیریت آن حضور داشت.

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه امدادرسانی در حادثه سیلاب کن مردود شد، گفت: بیان این سخن بی انصافی است. نمی‌توان زحمات دستگاه‌های امداد رسان را منکر شد البته در بحث‌های مدیریت بحران نقص‌های جدی داریم و معتقدیم سنبت به گذشته وضعیت بهتر شده اما تا نقطه مطلوب فاصله داریم.

انتهای پیام/ 

حج ۱۴۰۳
پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon