ژاپن در حال بررسی لغو تدریجی تحریم‌های ایران است

ژاپن در حال بررسی لغو تدریجی تحریم‌های ایران است

خبرگزاری تسنیم: منابع آگاه اعلام کردند که دولت ژاپن هم‌اکنون لغو تحریم‌های اقتصادی و تجاری علیه ایران را مدنظر قرار داده، مسئله‌ای که به پیشرفت تهران در عمل به مفاد توافقنامه هسته‌ای بستگی خواهد داشت.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از ژاپن تایمز، منابع آگاه تأکید کردند که توکیو در حال بررسی لغو تحریم‌های اعمال شده علیه تهران است و این مسئله به پایبندی ایران به اجرای توافقنامه هسته‌ای با قدرت‌های جهانی بستگی خواهد داشت.

ایران یکی از عرضه‌کنندگان بزرگ انرژی ژاپن به‌شمار می‌رود و امکان بازگشت شرکت‌های ژاپنی به پروژه‌های انرژی خود را بررسی می‌کند.

انتظار می‌رود بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اواخر امسال آغاز شود.

منابع آگاه افزودند: پس از تأیید این مسئله که ایران به مفاد توافق هسته‌ای پایبند بوده، ژاپن درخصوص لغو تحریم‌ها با سایر کشورهای مربوط تصمیم خواهد گرفت. توکیو همچنین قصد دارد تا برای انجام بازرسی‌ها به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کمک کند.

ژاپن در سال 2007 میلادی و در چارچوب قطعنامه های شورای امنیت، تحریم‌هایی را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرد و در سال 2010 میلادی نیز این تحریم‌ها را به سرمایه‌گذاری در بخش انرژی ایران، گسترش داد.

در صورت لغو تحریم‌ها، ژاپن برای دستیابی به پروژه مشترک توسعه میدان نفتی آزادگان تلاش خواهد کرد. یک منبع آگاه دولت ژاپن نیز گفت: ایران مایل به استفاده از فناوری و سرمایه‌گذاری شرکت‌های ژاپنی در پروژه‌های انرژی است، پس از آنکه قرارداد خود را با یک شرکت چینی لغو کرده است.

ایران و قدرت‌های جهانی سه شنبه 23 تیرماه رسماً دستیابی به برنامه جامع اقدام مشترک را اعلام کردند.

انتهای پیام /

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان