بلومبرگ: عربستان پس از توافق هسته‌ای به دنبال متحدانی به‌جز آمریکاست

بلومبرگ: عربستان پس از توافق هسته‌ای به دنبال متحدانی به‌جز آمریکاست

خبرگزاری تسنیم: عربستان پس از توافق هسته‌ای ایران به این نتیجه رسیده است که آمریکا همانند گذشته از این کشور حمایت همه‌جانبه‌ای نخواهد کرد و از این رو به دنبال نزدیک شدن به کشورهایی چون چین و روسیه است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، بلومبرگ در مطلبی با اشاره به این مسئله که سعود الفیصل، وزیر خارجه سابق عربستان با تشبیه رابطه کشورش با آمریکا به ازدواج اسلامی که در آن ضرورت تک همسری وجود ندارد، نوشت که این کشور نفت‌خیز اخیراً به دنبال توسعه روابط خود با کشورهای دیگری مانند چین و روسیه است. قراردادهای تجاری این کشور با فرانسه نیز در همین راستا صورت گرفته است.

علت تغییر این رویکرد نیز ایجاد این ذهنیت در میان مقامات عربستانی است که آمریکا دیگر همانند گذشته از آنها حمایت نمی‌کند. اتفاقات تروریستی یازده سپتامبر نیز به تشدید این تنش کمک کرد.

رابطه با روسیه می‌تواند گزینه‌ای جدی برای عربستان درنظر گرفته شود. از یک سو عربستان به‌دنبال کاهش وابستگی به آمریکاست و از سوی دیگر روس‌ها به‌دنبال رهایی از انزوایی هستند که به‌واسطه تحریم‌های غرب در قبال موضوع تنش در اوکراین به آن دچار شده‌اند. در موضوع سوریه هرچند مسکو به حمایت از بشار اسد می‌پردازد، اما رهبران عربستان معتقدند که به مرور زمان از میزان این حمایت کاسته خواهد شد.

نسل جوان عربستان که درحال حاضر به بدنه قدرت دراین کشور راه یافته، نگران توافق هسته‌ای میان ایران و غرب است و به آن به دیده تردید می‌نگرد.

آمریکا همانند گذشته گزینه اول خریدهای دفاعی عربستان به‌شمار نمی‌رود. سال گذشته چین و آمریکا در کنار یکدیگر هر کدام 13 درصد از  واردات تسلیحات عربستان را به خود اختصاص دادند و این درحالی بود که در سال 2001 سهم آمریکا از بازار تسلیحات عربستان 19 درصد بود.

طبق آمار منتشر شده از سوی مؤسسات پژوهشی هزینه‌های دفاعی عربستان در سال گذشته با 17 درصد افزایش نسبت به سال گذشته و با وجود کاهش قیمت جهانی نفت به نزدیک 90 میلیارد دلار رسید.

انتهای پیام/1

اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان