بهسازی بازارچه فرش گیلان نیازمند حمایت و تامین اعتبار است


بهسازی بازارچه فرش گیلان نیازمند حمایت و تامین اعتبار است

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: بهسازی بازارچه فرش گیلان نیازمند حمایت و تاُمین اعتبار است و بافندگان فرش نیز باید صاحب شناسنامه شوند.

علی منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، درخصوص بهسازی بازارچه فرش گیلان و سامان‌دهی بافندگان فرش دستبافت این استان، اظهار داشت: یکی از اقدامات خوب که در جهت ساماندهی بافندگان فرش صورت گرفته، تشکیل بازارچه‌های دائمی نمایشگاه فرش در استان بود که این اقدام توانست  قشربافنده فرش را از حالت پراکندگی خارج و سامان‌دهی کند.

وی با بیان اینکه  این بازارچه مکان خوبی برای عرضه محصولات فرش‌بافان و همچنین محل انجمن فارغ التحصیلان فرش استان است، خاطر نشان کرد: مکان این بازارچه  قدیمی بوده و بازسازی آن نیازمند اعتبارات، تسهیلات و تجهیزات است و بخشی از بروزرسانی آن نیز نیاز به حمایت مسئولان مربوطه دارد. 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت  گیلان، هدف از اجرای این طرح را توسعه فرش گیلان باکمک هنرمندان گیلانی دانست و تصریح کرد: در تلاش هستیم تا در راستای توسعه این صنعت، فرش دستبافت گیلانی  را با محوریت فرش ابریشم نه تنها در سطح استان، بلکه در سطح کشور توسعه دهیم  و سعی کردیم در این زمینه حمایت‌های لازم را از فرش‌بافان استان نیز داشته باشیم.

منتظری گفت: درحال حاضر 13 هزار و 500 نفر فرش‌باف خانگی در گیلان وجود دارد که از این تعداد 9 هزار و 500 نفربیمه شده اند و بیش از 40 مورد از این فرش‌بافان نیز به‌صورت کارگاهی مشغول به کاربافندگی فرش هستند.

این مقام مسئول با اشاره به حمایت‌های همه جانبه استانداری گیلان و سایر مسئولان  استانی خاطرنشان کرد: امسال اعتباری بالغ بر700 میلیون تومان در امربهسازی پارچه فرش و بافندگان آن مصوب شد که بیش از نیمی از آن پرداخت و بقیه نیز درحال پرداخت است.

وی خواستارحمایت از شرکت‌های پشتیبان به ویژه صندوق‌های کارآفرینی شد و گفت: بر آن بودیم که قالی‌بافان خانگی را نیز تحت حمایت قرار دهیم اما به‌ دلیل دراختیار نداشتن تسهیلات نتوانستیم در این مورد اقدامی انجام دهیم و لذا شرکت‌های پشتیبان باید به کمک بیایند تا بسترهای لازم که می‌شود در این زمینه ایجاد کرد را ایجاد کنیم.

رئیس سازمان صنعت و معدن گیلان با اشاره به اینکه درحال حاضر بسیاری از فرش های برند کاشان، قم  و تبریز در گیلان بافته می‌شوند گفت: جایگاه فرش گیلان باید مشخص شده  و به ویژه با توجه به سرعتی که گرفته  حتما" باید صاحب شناسنامه شوند تا بتوانیم اطلاعات آنان را به روز داشته باشیم.

منتظری با تاُکید براینکه باید درسطح ملی توجه بیشتری به فرش‌بافان و صنایع خانگی شود، افزود: بافندگی فرش یکی از شغل‌های مطمئن و درآمدزا به ویژه برای بانوان است اما هیچ‌گونه تسهیلات بانکی برای فرش دستباف خانگی تعریف و ارائه نشده است.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon