فابیوس: توافق هسته‌ای باعث تغییر رویکرد ایران در منطقه نمی‌شود

فابیوس: توافق هسته‌ای باعث تغییر رویکرد ایران در منطقه نمی‌شود

خبرگزاری تسنیم: وزیر امور خارجه فرانسه طی مصاحبه‌ای گفت که توافق هسته‌ای باعث نخواهد شد که در زمان کنونی تغییری در رویکرد منطقه‌ای ایران حاصل شود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، "لوران فابیوس" وزیر امور خارجه فرانسه در مصاحبه با رادیو "فرانس اینفو" گفت: برخی می‌گویند که این [توافق هسته‌ای با ایران] کاملاً باعث تعدیل سیاست‌های منطقه‌ای ایران خواهد شد اما فکر نمی‌کنم که در زمان کنونی تغییری در رویکرد ایران حاصل شود.

وی که پس از بازگشت از تهران صحبت می‌کرد، گفت: پویایی اقتصاد، باعث خواهد شد که آینده‌شان با پیشرفت همراه شود اما اظهارات رسمی کنونی هیچ اشاره‌ای به تحول در عرصه بین‌المللی ندارد.
فابیوس که اولین وزیر امور خارجه فرانسه است که پس از 17 سال به ایران سفر کرده، ابراز امیدواری کرد که ایران در راستای حفاظت از امنیت و ثبات در منطقه گام بردارد.

وزیر امور خارجه فرانسه اضافه کرد: این موضوع هم اکنون اصلاً نمودی ندارد و مذاکرات با آنها را ادامه خواهیم داد و به‌علاوه دو کشور روز چهارشنبه به توافق رسیدند که سالانه دست‌کم یک بار در سطح وزیران با یکدیگر دیدار داشته باشند.

وی گفت: تهران می‌تواند در مبارزه با گروه تروریستی داعش حمایت‌هایی را ارائه دهد اما این به‌معنای این نیست که در این زمینه با ایران ائتلافی وجود دارد چون آنها بخشی از ائتلاف مبارزه علیه داعش نیستند.

وزیر خارجه فرانسه روز گذشته در جریان کنفرانس خبری مشترک خود با وزیر امور خارجه کشورمان گفت که فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه از حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان دعوت کرده تا در ماه نوامبر از این کشور دیداری داشته باشد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این کنفرانس خبری مشترک گفت: ایران و فرانسه سابقه‌ای دیرینه در روابط دوجانبه دارند و علی‌رغم فراز و نشیب‌های سال‌های اخیر، امیدواریم از این به بعد به‌سمت روابط جدی‌تر و قوی‌تری حرکت کنیم.

فابیوس نیز در ادامه این کنفرانس گفت: کشورش برای فرهنگ و تمدن و تاریخ ایران و به‌ویژه کیفیت دانشجویان این کشور در دانشگاه‌های فرانسه احترام قائل است و از آن تمجید می‌کند.

وی افزود: یک هیئت بزرگ اقتصادی با حضور وزیر کشاورزی و ماهیگیری و همچنین وزیر بازرگانی خارجی فرانسه در ماه سپتامبر به ایران سفر خواهند کرد.

فابیوس ابراز امیدواری کرد گردشگران ایرانی از شهرهای فرانسه و همچنین گردشگران فرانسوی از شهرهای زیبای ایران دیدار کنند.

وی گفت: ازسرگیری روابط علاوه بر موضوعات دوجانبه، در زمینه موضوعات منطقه‌ای و بین المللی هم خواهد بود و من با رئیس جمهوری اسلامی ایران درباره برخی موضوعات منطقه‌ای نیز گفتگو خواهم کرد.

وزیر خارجه فرانسه با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران کشور بانفوذ در منطقه محسوب می‌شود و از طرفی فرانسه نیز از کشورهای بانفوذ است، افزود: هرچند در برخی مسائل دو طرف با یکدیگر توافق ندارند اما در مسائلی مانند مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی، ایران و فرانسه دارای مواضع و اهداف مشترک هستند.

فابیوس با اشاره به "ما علاقه‌مند به صلح و ثبات در منطقه هستیم" گفت: توافق هسته‌ای وین صرفاً یک توافق فنی نیست بلکه یک توافق در جهت صلح و ثبات است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره مواضع سخت فرانسه در مذاکرات هسته‌ای گفت: تصور می‌کنم مردم ایران می‌دانند که در تاریخ فرانسه انقلاب کبیری رخ داده که ما میراث‌دار آن هستیم که همان آزادی و برابری است. اشاره شما به موضوعی است در مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 و نقش فرانسه در آن، چراکه گفته شده است که فرانسه در مذاکرات نقش سرسختی داشته است اما نه، فرانسه در مواضعش استمرار و موضعی محکم و سازنده داشت چراکه هسته‌ای موضوعی شوخی نیست.

فابیوس افزود: ما از آغاز مذاکرات فرمول مورد نظر آقای روحانی را مد نظر قرار دادیم و در این ذهنیت با هم شریک بودیم و با توجه به اهمیت موضوع کار می‌بایست فنی، دقیق و جزئی پیش می‌رفت.

وی گفت: باید از آقای صالحی نیز تشکر کنیم که نقش بسیار مهمی در مذاکرات داشت و کارشناسان هسته‌ای فرانسه نیز به‌خوبی عمل کردند.

فابیوس در ادامه سخنانش افزود: یکی از دلایل محکم بودن ما در مذاکرات، حساسیت موضوع و دلیل دوم این بود که می‌خواستیم علیه اشاعه هسته‌ای مبارزه کنیم.

وی گفت: همه هدف ما این بود که به توافقی برسیم که برای کل منطقه مفید باشد چرا که خطر اشاعه هسته‌ای فقط مربوط به ایران نیست و اگر بخواهیم به‌دنبال منافع باشیم باید توافقی مستحکم داشته باشیم تا به ذهن کسی خطور نکند که حتی به‌دنبال یک بمب هسته‌ای باشد.

فابیوس افزود: اگر توافق نسیه داشتیم دیگر کشورها هم به آن اعتقادی پیدا نمی‌کردند و به اهدافمان نمی‌رسیدیم.

وزیر خارجه فرانسه گفت: روش فرانسه این بود که رویه‌ای غیر قابل اعتراض و محکم داشته باشد و البته در این توافق موافقت همه در خصوص موضوعات جلب شده بود و الّا توافقی صورت نمی‌گرفت.

وزیر خارجه فرانسه افزود: اکنون باید به فکر اجرای توافق باشیم و این توافق دارای ابعادی تاریخی است زیرا پس از 13 سال مذاکره و به‌لطف اقدامات همه توانستیم به این توافق دست یابیم.

انتهای پیام/.*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان