آمریکا گرفتار در تنگنای ترکیه- داعش و پ ک ک

آمریکا گرفتار در تنگنای ترکیه- داعش و پ ک ک

خبرگزاری تسنیم: یک رسانه آلمانی با اشاره به رویارویی آشکار ترکیه و کردها و اینکه هر دوی اینها برای آمریکا شخصیت های کلیدی در مبارزه با داعش محسوب می شوند، واشنگتن را گرفتار در مخمصه ترکیه-داعش- پ ک ک ارزیابی کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، "دویچه وله" آلمان در تحلیلی نوشت: هم ترکیه و هم کردها شخصیت های کلیدی برای آمریکا در مبارزه با داعش هستند. البته حالا این دو آشکارا رویاروی هم قرار گرفته و با هم مبارزه می کنند. واشنگتن هم وارد این کارزار شده است.

ترکیه هیچ فرقی بین داعش و پ ک ک نمی گذارد

این رسانه آلمانی در ادامه نوشت: دولت ترکیه هیچ تفاوتی بین داعش و حزب ممنوعه کارگران کردستان موسوم به "پ ک ک" نمی گذارد و هر دوی آنها به اعتقاد آنکارا یک سازمان تروریستی محسوب می شوند.

نخست وزیر ترکیه بعد از این که این کشور حملات هوایی خود علیه داعش و پ ک ک را آغاز کرد ، اعلام کرد که هر سازمان تروریستی که مرزهای ما را تهدید کند ما بدون شک وارد عمل می شویم.

"مایکل گونتر" کارشناس علوم سیاسی و از اساتید دانشگاه تنسی آمریکا این اقدام ترکیه را خطا ارزیابی کرده و حزب کارگران کردستان را یکی از سرسخت ترین حریفان داعش دانست.

وی افزود این حزب کرد در مبارزات خود علیه داعش چنان موفق عمل کرده است که در ایالات متحده درخواست هایی به وجود آمده است مبنی بر اینکه این حزب را از لیست سازمان های تروریستی محلی حذف کنند.

گونتر با اشاره به حمایت آمریکا از کردها در سوریه بر این عقیده است که واشنگتن باید این کار را انجام دهد.

وی همچنین به حمایت کردها از ایزدی ها در مقابل داعش اشاره کرده و نجات دهنده اصلی این اقلیت مذهبی را کردهای سوریه دانسته و گفت: پ ک ک در آن زمان که داعش ایزدی ها را تهدید می کرد آنها را آزاد و امنیت شان را تضمین کرد.

در این میان ترکیه آشکارا در درگیری ها در عراق و سوریه وارد شده است. بعد از اینکه یک حمله انفجاری از طرف داعش هفته گذشته در شهر سوروچ ترکیه منجر به کشته شدن حدود 23 نفر شد ترکیه برای اولین بار حملات هوایی خود علیه مواضع داعش در سوریه را آغاز کرد. از طرفی آنکارا به آمریکا نیز اجازه داد تا از پایگاه هوایی اینجرلیک استفاده کند.

حملات آنکارا علیه داعش مانوری برای تحریف افکار عمومی

"گونتر" در ادامه سخنانش تصریح کرد که البته مبارزه علیه داعش تمرکز اصلی رهبری در آنکارا نیست. حملات هوایی علیه مواضع این گروه تروریستی یک مانور برای انحراف افکار عمومی است. در اصل ترکیه از داعش به عنوان ابزاری استفاده می کند تا بتواند فعالانه علیه کردهای سوریه حمله کند. این مسئله بر هیچ کس پوشیده نیست که دولت ترکیه در گذشته به صورت آگاهانه هجوم جهادی ها از سراسر جهان  از طریق مرز ترکیه برای پیوستن به داعش در سوریه را نادیده می گرفته است.

همزمان با حملات علیه تروریست های داعش ارتش ترکیه همچنین حملات هوایی علیه پ ک ک  در شمال عراق را هم در پیش گرفته است.

در ادامه این مطلب آمده است: واشنگتن حداقل به صورت آشکارا از حملات هوایی ترکیه علیه کردها حمایت کرده و بر حق آنکارا برای دفاع از خود تاکید کرده است.

"مایکل گونتر" درباره این واکنش واشنگتن ابراز شگفتی کرده و اظهار داشت: این مضحک است که آمریکا این مسئله را به رسمیت نمی شناسد که ترک ها، کردها را که علیه داعش مبارزه می کنند می‌کشند. ترکیه از سیاست ناتو علیه داعش حمایت نمی‌کند. آنکارا بیشتر عکس این روند را در پیش گرفته است.

انتهای پیام/ر  

 

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان