مشاور پوتین: سامانه اس‌ــ۳۰۰ تحویلی به ایران در حال مدرن‌سازی است

مشاور پوتین: سامانه اس‌ــ300 تحویلی به ایران در حال مدرن‌سازی است

خبرگزاری تسنیم: مشاور رئیس‌جمهور روسیه گفت که سامانه دفاع موشکی اس‌ــ۳۰۰ که قرار است به ایران تحویل داده شود در حال مدرن‌سازی است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، "ولادیمیر کوژین" مشاور "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه در مصاحبه با خبرگزاری ریانووستی گفت که روسیه در حال مدرن سازی سامانه دفاع موشکی اس‌ــ300 بوده که قرار است به ایران تحویل دهد.

وی گفت: این سامانه اندکی بروز رسانی شده و بخش‌های مختلف آن همچنان در حال بروز رسانی شدن است.

چند روز پیش نیز یک منبع مطلع در وزارت دفاع ایران به خبرگزاری روسی اسپوتنیک خبر داد که مذاکرات میان روسیه و ایران درباره انتقال سامانه پیشرفته‌تر از سامانه دفاع موشکی اس‌‌ــ300 که قرار بود روسیه آن را به ایران تحویل دهد در حال انجام است.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، گفت که مذاکرات میان روسیه و ایران تقریباً به پایان خود رسیده و تهران به‌جای اس‌‌ــ300 سامانه دفاع موشکی پیشرفته‌‌تری دریافت خواهد کرد.

وی درباره زمان تحویل این سامانه گفت که امور طبق روند خود در حال جریان بوده و تحویل این سامانه پیش از پایان سال جاری انجام خواهد شد.

این منبع وزارت دفاع ایران گفت در صورتی که ایران سامانه اس‌‌ــ300 یا سامانه پیشرفته دیگری را تحویل بگیرد در آن صورت می‌توانیم بگوییم که ایران در برابر هرگونه حمله هوایی که امکان دارد دشمن انجام دهد مصون خواهد شد.

پیشتر روزنامه کامرسانت اعلام کرده است که اگر شکایت ایران از روسیه به‌خاطر عدم تحویل سامانه دفاع موشکی اس‌‌ــ300 بازپس گرفته شود، مسکو و تهران قرارداد جدیدی را در خصوص تحویل سامانه دفاع موشکی بهتری از خانواده اس‌‌ــ300 موسوم به سامانه آنتی2500 را امضا خواهند کرد، ولی شرکت صادرات تسلیحات روسیه موسوم به "روس اوبورنو اکسپورت" هنوز درباره این مسئله موضع گیری نکرده است.

مرتضی سرمدی معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی پیش از این گفته بود که مذاکرات بین روسیه و ایران در شرایط کنونی در مسیر درستی به پیش می‌رود.

سرمدی تأکید کرد که مذاکرات ایران و روسیه بر سر مکانیسم بازپس گیری شکایت ایران از مسکو به‌خاطر عدم تحویل سامانه دفاع موشکی اس‌‌ــ300 همچنان ادامه دارد.

سرمدی در ادامه گفت: ما به مذاکره با مقام‌های روسی بر سر بازپس گیری شکایتی که تهران به‌خاطر عدم تحویل سامانه دفاع موشکی در تاریخ تعیین شده مطرح کرده، ادامه می‌دهیم.

یک منبع آگاه نیز اواسط ژوئن گفته بود که روسیه و ایران در حال مذاکره برای از سرگیری اجرای قرارداد تحویل سامانه دفاع موشکی اس‌‌ــ300 هستند.

این منبع آگاه تأکید کرده است که مقام‌های روسی بر بازپس گیری شکایت ایران و نوشتن یک قرارداد جدید با ایران اصرار دارند.

پوتین رئیس جمهور روسیه اخیراً دستور لغو ممنوعیت فروش سامانه دفاع موشکی اس‌‌ــ300 به ایران را صادر کرده است. در سال 2010 بود که طی دوران دیمیتری مدودف، رئیس جمهور وقت روسیه قرارداد 800میلیون دلاری فروش سامانه موشکی دفاع هوایی اس‌‌ــ300 را لغو کرد. در آن زمان روسیه اعلام کرده بوده در راستای تحریم‌های مصوب شورای امنیت سازمان ملل علیه کشورمان به‌خاطر برنامه هسته‌ای ایران، این اقدام را انجام داده است. در مقابل نیز تهران نیز شکوائیه‌ای را برای دریافت غرامت 4میلیارد دلاری از روسیه به دادگاه داوری ژنو ارائه کرد.

انتهای پیام/.*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت