شاخص دیگری از قدرت نرم نظام ولایی

شاخص دیگری از قدرت نرم نظام ولایی

خبرگزاری تسنیم: ازجمله شاخص های توان و قدرت نرم نظام سیاسی مبتنی بر آموزه های توحیدی و ولایی، نهاد مقدس نمازجمعه با ظرفیت های ویژه ای که اکنون به فضل الهی در سطح کشور در اختیار دارد، می باشد.

 به گزارش خبرگزاری تسنیم، متن یادداشت حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیزاده معاون سیاسی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه را در ذیل از نظر می گذرانید:

نمازجمعه ؛ شاخص دیگری از قدرت نرم نظام ولایی و مکتبی جمهوری اسلامی

ازجمله شاخص های توان و قدرت نرم نظام سیاسی مبتنی بر آموزه های توحیدی و ولایی، نهاد مقدس نمازجمعه با ظرفیت های ویژه ای که اکنون به فضل الهی در سطح کشور در اختیار دارد، می باشد.

نماز سیاسی الهی جمعه که اکنون به رسانه ای گسترده و پاک و مطمئن و فوق العاده اثرگذار تبدیل گردیده است، به منزله مهم ترین پشتوانه برای آرمانها و ارزشهای انقلاب اسلامی از یک سو و دلگرمی و قوت قلب مجاهدان مسلمان در جبهه بیداری اسلامی و خط مقدم مقاومت از سوی دیگر شناخته می گردد.
از این روست که نگاه دوست و دشمن، از داخل و خارج، همواره به این کانون و سنگر انقلاب اسلامی معطوف و متمرکز بوده و هست. اگرچه پنجم مرداد هر سال، به بهانه سالروز اولین اقامه نمازجمعه به امامت ابوذر زمان مرحوم آیت الله طالقانی و به حکم بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی امام خمینی(ره)، اشاره ای گذرا به کارکردهای این نهاد جوشیده از متن انقلاب می شود اما آنقدر ابعاد موضوعات و مباحث مرتبط با اقامه نمازجمعه گسترده و متنوع است که احساس می گردد حق این نهاد و سنگر عظیم، به خوبی ادا نشده و نمی شود و لذا بر آن شدیم به بهانه سرمقاله، این هفته نیز اشاراتی هرچند کوتاه به بخشی دیگر از آثار و برکات این نعمت بزرگ انقلاب و یادگار همیشه جاودان امام خمینی(ره) داشته باشیم.

* نمازجمعه پایگاه و کانون تولید قدرت نرم جمهوری اسلامی است.
* کلیدواژه ها و تعابیری که امام خمینی(ره) و امام خامنه ای(مدظله العالی) در خصوص نماز سیاسی عبادی جمعه فرموده اند، علاوه بر جامعیت، از معنی و مفهوم بلندی حکایت دارد. امام راحل بیشتر تأکید بر آگاهی رسانی و ارتقاء اطلاعات و قدرت تحلیل مردم به ویژه در خصوص اتفاقات و حوادث سیاسی داخلی و خارجی داشتند و حضرت آقا، نمازجمعه را پایگاه معنویت و مقاومت و تریبونهای نمازجمعه و ائمه محترم جمعه را محور هدایت و رهبری افکار عمومی و حافظ ایمان مردم و مانع اثرگذاری دشمن عنوان فرمودند.
* نمازجمعه در واقع حلقه وصل توده های مردم با ولایت و رهبری است، چه آن که ائمه محترم جمعه ضمن آن که مأذون از طرف رهبری معظم انقلاب برای اقامه نمازجمعه هستند، مهم ترین وظیفه ای که دارند تبیین اندیشه ها و منویات ولی امر مسلمین و رهبری عزیز انقلاب می باشد.
* اگر بخواهیم از منظر سیاسی اجتماعی و توان و قدرت نرم، نیم نگاهی به آثار و برکات نمازجمعه در جامعه آرمانی و انقلابی خودمان داشته باشیم، می توان به نمونه هایی اشاره کرد:

1. نمازهای جمعه پایگاه ارتقای آگاهی و بصیرت سیاسی
آگاهی و بصیرت توده های مردم یک ضرورت است زیرا که مردم مهم ترین موضوع جماعت و جمعه و بلکه پشتوانه اقتدار و ماندگاری انقلاب و نظام مبتنی بر آموزه های دینی به حساب می آیند و حضور در صحنه مردم حرف اول را در عزت و جاودانگی انقلاب و جامعه می زند و این امر بدون آگاهی و بصیرت امکان پذیر نیست و البته کانون و پایگاه تحصیل و بلکه ارتقاء آگاهی ها و بصیرت افزایی در سطح عموم جامعه همین نمازهای جمعه است.

2. نمازهای جمعه تجلی گاه وحدت و انسجام امت اسلام
ازجمله مهم ترین عوامل رشد و پیشرفت و بالندگی و اقتدار، وحدت و همدلی و انسجام توده های مردم است، از هر سلیقه و قومیت و نژادی که باشند. طبیعی است وحدت، مقوله ای است که بدون محوری مشخص تحقق نمی یابد و در جامعه مکتبی و انقلابی ما قطعاً از آرمانها و اصول مکتب امام و شهدای انقلاب و بالخصوص منویات و اندیشه های رهبری فرزانه انقلاب می توان به عنوان محور اصلی وحدت یاد کرد و این امر بسیار مهم، تجلیگاهش اکنون نمازهای پرشور و وحدت آفرین جمعه در سراسر کشور است.

3. نمازجمعه یاری گر ملتهای مظلوم، محرومان و مستضعفان
تجمع و همایش سیاسی الهی نمازجمعه، تجمعی است پویا و سرزنده و اثرگذار؛ صندوقهای کمک و یاری رسانی به ملتهای مسلمان و تحت ستم و نیز محرومان و مستضعفان که در ورودی و خروجی مصلاهای نمازجمعه مستقر می باشند، با جمع آوری کمکهای مردمی، موجی از ایثار را که گواه روحیه تعاون و یاری رسانی ملت شریف ایران است به وجود می آورند و در مقاطع خاص و به مقتضای شرایط، به یاری مسلمانان مظلوم می شتابند چنان که اکنون یاری ملت مظلوم یمن در دستور کار پایگاه های نمازجمعه است.

4. نمازجمعه پشتوانه نظام و دولتمردان در حوادث مختلف
در جریان هشت سال دفاع مقدس، نه فقط کانونهای نمازجمعه خاطره های فراوانی از حضور رزمندگان و اعزام آنان به جبهه های نبرد حق علیه باطل در سینه دارند بلکه ازجمله مهم ترین مجاری پشتیبانی جبهه ها به شمار می رفتند در حالی که کمکهای مردمی که از این طریق به جبهه ها منتقل می گردید، مهم ترین پایه پشتیبانی دفاع مقدس بود و هم چنین در حوادث غیرمترقبه و بلایای طبیعی بارها و بارها تجمع نمازگزاران جمعه بهترین نقش را ایفا نموده است.

5. نمازجمعه تفسیر عینی «اشدّاء علی الکفار و رحماء بینهم»
«تولی و تبری» دو فریضه و تکلیف الهی است. ابراز عشق و مودت به دین و اولیاء خدا و دوست داشتن دوستانشان و نیز اعلان برائت و تنفر و انزجار از کفار و مشرکین و اهالی نفاق و فتنه به ویژه سران استکبار و رژیمهای ظالم و خون آشام، همچون رژیم غاصب صهیونیستی، یک وظیفه شرعی و انقلابی است که تفسیر عینی و ملموس آن را اکنون در نمازهای جمعه شاهد هستیم تا جایی که به جرأت می توان گفت در برخی مقاطع چه بسا شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» نمازگزاران از برخی ذکرها اگر ثوابش بیشتر نباشد کمتر نیست.

6. نمازجمعه کانون نشر دو فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر
البته نمازجمعه خود از واضح ترین مصادیق معروف می باشد و هرگونه تلاش برای اقامه شکوهمند آن، قرین ثواب و ارزش گذاری در محضر حضرت حق است اما نشر هر آنچه که در حوزه معروف می گنجد و ایجاد حساسیت و تقویت روحیه پرهیز از هر آنچه که مصداق منکر در جامعه است، چیزی است که نه فقط از تریبونها و خطابه خطیبان محترم جمعه به آن پرداخته می شود بلکه نوع فعالیتهای مستقیم و غیرمستقیم با نمازجمعه و مصلاها دغدغه آن را داشته و دارند و امروز در امر نهادینه سازی و فرهنگ سازی این دو فریضه الهی، نمازهای جمعه حرف اول را می زنند.

7. نمازجمعه کانون تربیت و اخلاق و نهادینه سازی تقوا
امر تربیت و معنویت در جامعه دینی و ارزشی یک امر واجب و ضروری است و به فضل خدا تریبونهای نمازجمعه و مجموعه فعالیتهای پیرامونی آن، بیشترین اثرگذاری را تاکنون در این خصوص داشته است تا جایی که می توان از نمازهای جمعه به عنوان مکتب و دانشگاهی عظیم و اثرگذار یاد کرد.

8. نمازجمعه کانون فریاد
فریاد علیه ظلم و ستم، فریاد علیه استکبار، فریاد علیه هرگونه کجی و انحراف و بی بندوباری، فریاد علیه هرگونه نفاق و فتنه؛ هرگز فراموش نمی کنیم که ولی امر مسلمین با استفاده از ظرفیت همین تریبون نمازجمعه در جریان فتنه 88، چگونه با صلابت و قاطعیت، شعله های آتش فتنه را خاموش کردند تا جایی که همین ظرفیت عظیم، خالق حماسه بزرگ و جاودانه نهم دی ماه گردید.

9. نمازجمعه کانون تربیت زمینه ساز ظهور
اگر انقلاب اسلامی زمینه ساز انقلاب جهانی مهدوی است که قطعاً چنین است و اگر همه ما منتظر امر فرج و ظهور امام عصر(ارواحنا فداه) هستیم و امر فرج هم بدون آمادگی همه جانبه یاران حضرتش تحقق نمی یابد، باید با افتخار بگوئیم که نمازهای جمعه به فضل الهی اکنون تبدیل گردیده است به پایگاه و کانونی برای تمرین و بلکه ایجاد و تقویت آمادگی های معنوی و سیاسی در راستای نهضت و دولت مهدوی(عج) و به عبارتی گوئیا هر جمعه در بستر اقامه نمازجمعه برای جبهه مهدوی(عج) یارگیری صورت می گیرد.

10. نمازجمعه بزرگ ترین نهاد و شبکه مردمی
از مهم ترین ویژگی های نمازجمعه، مردمی بودن آن است. البته تریبونهای نمازجمعه وابسته به اصل نظام و تحت هدایت ولی امر مسلمین می باشد اما به لحاظ شاکله و برگزاری و حمایت و پشتیبانی و حتی اداره میدانی مراسمات، نمازجمعه با کمک و یاری خادمان افتخاری و نیز خیّرینی که از متن خود مردم می باشند، برگزار می گردد. از همکاران امام جمعه در دفتر مراجعات گرفته تا ستادهای برگزاری نمازجمعه و عوامل پیرامونی تریبونهای نمازجمعه، تماماً خادمان افتخاری هستند که امام جمعه را در این مسؤولیت خطیر یاری می نمایند.
  
در پایان با استفاده از فرصت پیش آمده ضمن قدردانی از زحمات و تلاشهای خالصانه خادمان افتخاری نمازجمعه، اعم از اعضاء ستادهای نمازجمعه و عوامل دست اندرکار در برگزاری با شکوه نمازهای جمعه، از مجاهدتهای ائمه محترم جمعه که بعضاً با تحمل مرارتها و محدودیتها به ویژه در مناطق غیر برخوردار ایثار نموده و عاشقانه به انجام وظیفه و تکلیف الهی خویش مشغول هستند، تقدیر و تلاش این عزیزان را مصداق روشن مجاهدت در راه خدا می دانیم. با افتخار اعلام کنیم که پس از 35 سال از صدور اولین حکم امامت جمعه توسط امام خمینی(ره) خطاب به مرحوم آیت الله طالقانی و اقامه اولین نمازجمعه رسمی پس از پیروزی انقلاب، اکنون شمار این تجمع بی نظیر در سطح کشور به مرز 840 نمازجمعه نزدیک شده است. این همان است که گفتیم به فضل الهی ظرفیت بالای نمازجمعه به منزله بزرگ ترین پایگاه و کانون تولید قدرت نرم نظام اسلامی تلقی می گردد و باید این نعمت بزرگ را پاس داشت و با آسیب شناسی منطقی، نقصها و عیبهای احتمالی آن را نیز برطرف کرد تا ان شاءالله با حضور چشم گیر همه آحاد مردم به ویژه جوانان عزیز، شاهد رونق هرچه بیشتر این سنگر اصلی و اثرگذار انقلاب اسلامی باشیم.
انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon