جهش واردات از ترکیه و افت صادرات در عمر ۶ ماهه تجارت ترجیحی

جهش واردات از ترکیه و افت صادرات در عمر 6 ماهه تجارت ترجیحی

خبرگزاری تسنیم: در پی ۶ ماه نخست اجرای موافقتنامه تجارت ترجیحی بین دو کشور، صادرات ترکیه به ایران جهش ۳۰ درصدی داشته اما واردات ترکیه از ایران در همین دوره با افت ۳۰ درصدی مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، آمارهای منتشر شده از سوی اداره آمار ترکیه نشان می دهد در پی اجرایی شدن موافقتنامه تجارت ترجیحی بین دو کشور، صادرات این کشور به ایران به میزان قابل توجهی افزایش یافته اما واردات ترکیه از ایران کاهش یافته است.

دولت ایران موافقتنامه ای را در زمینه تجارت ترجیحی با ترکیه امضا کرده که از اول سال 2015 به اجرا گذاشته شده است.

این موافقتنامه که بر اساس آن تعرفه کالاهای مبادلاتی بین دو کشور کاهش یافته با انتقاد شدید فعالان اقتصادی در ایران مواجه شده است تا حدی که برخی آن را به عهدنامه ترکمنچای تشبیه کرده اند.

به عقیده این افراد ترکیب کالاهای انتخاب شده در این موافقتنامه به گونه ای است که تولیدات صنعتی کشور را در تنگنا قرار می دهد. اما مقامات اقتصادی کشور تاکید دارند این موافقتنامه قاچاق کالا بین دو کشور را کاهش می دهد و از این جهت به نفع اقتصاد کشور است.

اداره آمار ترکیه در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد صادرات این کشور به ایران در ماه های ژانویه تا ژوئن 2015 که 6 ماه نخست اجرای این توافق است با افزایش 30 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 1.893 میلیارد دلار رسیده است. ترکیه در ژانویه تا ژوئن 2014 بالغ بر 1.451 میلیارد دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

ایران دهمین مقصد صادراتی ترکیه در ژانویه تا ژوئن 2015 بوده و 2.6 درصد کل صادرات این کشور در این مدت به مقصد ایران انجام شده است. در مدت مشابه سال 2014 ایران هفدهمین مقصد صادراتی ترکیه شناخته شده بود.

با وجود رشد 30 درصدی صادرات ترکیه به ایران در 6 ماه اجرای موافقتنامه تجارت ترجیحی واردات این کشور از ایران در این مدت افت 30 درصدی داشته و به 3.543 میلیارد دلار رسیده است. ترکیه در ژانویه تا ژوئن سال میلادی گذشته 5.061 میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

آمارها نشان می دهد ایران نهمین تامین کننده نیازهای وارداتی ترکیه در ژانویه تا ژوئن 2015 بوده و 3.3 درصد کل واردات ترکیه را در این ماه تامین کرده است.

کل مبادلات تجاری دو کشور در ژانویه تا ژوئن 2015 با افت 16 درصدی مواجه شده و از 6.512 میلیارد دلار در ژانویه تا ژوئن 2014 به 5.436 میلیارد دلار در این  مدت رسیده است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه