رشد ۱۳ درصدی صادرات نفت ایران به آسیا در ماه قبل از توافق هسته‌ای

رشد 13 درصدی صادرات نفت ایران به آسیا در ماه قبل از توافق هسته‌ای

خبرگزاری تسنیم: واردات نفت کشورهای آسیایی از ایران در ماه ژوئن، یعنی ماه قبل از توافق هسته ای، نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳ درصد افزایش یافت و به ۱.۱۷ میلیون بشکه در روز رسید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، واردات نفت کشورهای آسیایی از ایران در ماه ژوئن، یعنی ماه قبل از توافق هسته ای، نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت.
بر اساس آمارهای دولتی و رصد تانکرها، واردات 4 مشتری آسیایی یعنی چین، هند، ژاپن و کره جنوبی از ایران در ماه گذشته میلادی به 1.17 میلیون بشکه در روز رسید که 13 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت.
ایران مشتاق است تا سهم خود از بازار نفت را که به دلیل تحریم های غرب از دست داده است مجددا پس بگیرد.
بر اساس توافقی که روز 14 جولای در وین به دست آمد، ایران در قبال محدود کردن برنامه هسته ای خود، شاهد لغو تحریم ها خواهد بود.
اگر توافق توسط کنگره تصویب شود و بازرسان آژانس تبعیت ایران از محدودیت های وضع شده را تایید کنند، تحریم ها سال آینده برداشته خواهد شد.
اما ایران قبلا طرح هایی را برای بازسازی صنایع اصلی خود و روابط تجاری اش اعلام کرده و مقامات این کشور گفته اند که قصد دارند تا سال  2020 با کمک شرکای خارجی 185 میلیارد دلار در پروژه های نفت و گاز سرمایه گذاری نمایند.
ریچارد نفیو، کارشناس مسائل تحریم ها به رویترز گفت: «حس من این است که شاید تا اواسط سال 2016 خبری از قراردادهای (تولید) واقعا دراز مدت خبری نباشد.»
وی افزود، صادرات نفت ایران پس از آغاز اجرای توافق شاید بین 300 تا 500 هزار بشکه در روز افزایش یابد.
در طی نیمه نخست سال 2015، خریداران آسیایی روزانه 1.1 میلیون بشکه نفت از ایران خریدند که حدود 9 درصد کمتر از یک سال پیش بود.
بر اساس آمارهای وزارت تجارت ژاپن، خرید نفت این کشور از ایران در ماه ژوئن نسبت به یک سال پیش بیش از 50 درصد کاهش یافت و به 93 هزار و 45 بشکه در روز رسید.
انتهای پیام/ 194

بیشتر بخوانید...
بیشتر بخوانید...
پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین