اگر کنگره آمریکا برجام را رد کند، می‌توانیم به توافق بهتری دست یابیم

اگر کنگره آمریکا برجام را رد کند، می‌توانیم به توافق بهتری دست یابیم

خبرگزاری تسنیم: مشاور ارشد دیپلماتیک رئیس‌جمهور فرانسه و مذاکره کننده ارشد پیشین این کشور اگرچه از برجام حمایت می‌کند اما می‌گوید برخلاف ادعاهای وزیر خارجه آمریکا رد این "توافق" در کنگره موجب فروپاشی تحریم‌ها و تنها ماندن واشنگتن نمی‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، می‌گوید اگر کنگره جمع‌بندی نهایی مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 را رد کند، "متحدین ما در این کار ترک‌مان خواهند کرد." بلومبرگ می‌نویسد یک مقام ارشد امنیت ملی در یکی از همین کشورهای درگیر در مذاکرات یعنی فرانسه، نگاهی کاملا متفاوت دارد: وی به دو قانونگذار ارشد آمریکایی گفت که فکر می‌کند رأی منفی کنگره حتی سودمند نیز می‌تواند باشد.

یاکوس اودیبرت، مشاور ارشد دیپلماتیک فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، پیشتر مدیر کل امور سیاسی وزارت خارجه فرانسه از سال 2009 تا 2014 بوده و هدایت تیم فرانسوی را در مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 بر عهده داشت.

وی اوایل ماه جاری میلادی با لورتا سانچز، نماینده دموکرات، و مایک تورنر، نماینده جمهوری‌خواه، در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا دیدار کرد. جین هارتلی، سفیر فرانسه در آمریکا، نیز در این دیدار حضور داشت.

هر دو قانونگذار آمریکایی می‌گویند اودبیرت در کل از توافق حمایت کرد اما به صورت مستقیم ادعای کری مبنی بر اینکه رد برجام توسط کنگره منجر به فروپاشی رژیم تحریم‌ها و نیز دستیابی ایران به بمب هسته‌ای خواهد شد را به چالش کشید.

سانچز می‌گوید: "وی اساسا گفت که اگر کنگره رأی منفی بدهد، به مدت یکی دو سال مشکلات و بی‌نظمی‌هایی رخ خواهد داد اما در نهایت چیزی تغییر نکرده و ایران بار دیگر به میز مذاکره باز خواهد گشت و این امر به نفع ما خواهد بود. وی فکر می‌کرد که اگر کنگره توافق را رد کند ما می‌توانیم توافق بهتری به دست آوریم."

بلومبرگ می‌نویسد که پس از انتشار این مطالب، سفارت فرانسه در آمریکا ضمن انتشار بیانیه‌ای "به صورت رسمی محتویات این اظهارات"‌ منتسب به اودیبرت توسط دو عضو کنگره را رد کرده و هارتلی نیز آنها را "غیردقیق" خواند. اودبیرت در صفحه توئیتری خود اعلام کرد وی "هیچگاه نگفته است که رأی منفی کنگره ... شاید سودمند بوده یا به یک توافق بهتر منجر شود" و اینکه به درخواست‌های مصاحبه نیز پاسخ نداده است.

روز گذشته (جمعه) دو عضو دیگر کنگره که با اودبیرت دیدار کرده بودند، یعنی پال کوک و تام مارینو، در بیانیه‌ای اعلام کردند  "می‌توانند تأیید کنند که اظهارات سانچز دقیق هستند. ما با ادعاهای اخیر که سعی دارند اظهارات وی را رد کنند، موافق نیستیم." تورنر نیز گفت که وی بار دیگر بر اظهاراتش تأکید می‌کند.

اظهارات اودیبرت در تضاد کامل با آنچه که کری چند روز پیش در شورای روابط بیان کرد قرار دارد. وی گفت که اگر کنگره توافق را رد کند امکان بازگشت به میز مذاکرات وجود ندارد و اینکه اعتبار آمریکا برای تحمیل تحریم‌های جدید را از بین خواهد برد.

اودیبرت به نمایندگان آمریکایی گفت که تحریم‌ها به قوت خود باقی مانده و از تبادلات تجاری بین غرب و ایران جلوگیری خواهد کرد. سانچز می‌گوید: "من از او مشخصا پرسیدم که اروپایی‌ها چه کاری انجام خواهند داد، وی در پاسخ گفت تحریم‌های آمریکا به گونه‌ای هستند که هیچ نهاد یا کشوری نمی‌تواند با آن مخالفت کند، خطر این امر بسیار زیاد خواهد بود."

سانچز و تورنر می‌گویند اودیبرت همچنین از برخی مفاد برجام راضی نبود. وی گفت که برجام باید برای همیشه ادامه می‌یافت نه اینکه از 10 سال بعد پایان آن شروع می‌گشت. وی همچنین گفت که نمی‌فهمد چرا ایران به بیش از 8 هزار سانتریفیوژ برای یک توافق هسته‌ای صلح‌آمیز نیاز دارد. وی همچنین نگرانی‌ خود را درباره رژیم بازرسی‌ها و راستی‌آزمایی‌ها بیان کرد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان