۶۰ نماینده آمریکایی مخالف برجام دوشنبه راهی سرزمین‌های اشغالی می‌شوند

60 نماینده آمریکایی مخالف برجام دوشنبه راهی سرزمین‌های اشغالی می‌شوند

خبرگزاری تسنیم: تعدادی از نمایندگان کنگره آمریکا قصد دارند دوشنبه طی سفر یک هفته ای به سرزمین های اشغالی فلسطین، مقام های رژیم صهیونیستی را نسبت به دادن رای منفی به برجام مطمئن کنند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از گاردین، در حالی که ایران و قدرت های جهانی 14 جولای یعنی 23 تیرماه برجام هسته ای را امضا کرده اند، رژیم صهیونیستی مخالفت صریح خود را با امضای این توافق اعلام کرده است.

بیش از 60 نفر از نمایندگان آمریکایی قصد دارند با پرواز بیزینس کلاس به سرزمین های اشغالی فلسطین سفر کنند و در هتل های 5 ستاره اقامت کنند. آیپک (کمیته امور عمومی اسرائیل و آمریکا) مقدمات این سفر را فراهم کرده است. هدف اصلی آیپک این است که حداقل 80 درصد نمایندگان کنگره، یک بار به سرزمین های اشغالی سفر کرده باشد.

این مساله یک نمونه بی سابقه در بین دموکراسی های جهان به شمار می رود، یعنی نفوذ یک کشور بر نظام سیاسی یک کشور دیگر. آیپک حاضر نشده است در این خصوص توضیحاتی را ارائه کند.

تمرکز اصلی آیپک در گذشته بر وضعیت روابط فلسطین و اسرائیل بود ولی در سال های اخیر، آیپک تمرکز اصلی خود را روی ایران قرار داده است. فعالیت های آیپک برای مخالفت با برجام هسته ای طی ماه اوت به اوج خود خواهد رسید.

کنگره آمریکا تا اواخر سپتامبر فرصت خواهد داشت تا در خصوص برجام هسته ای رای گیری کند. اکثریت جمهوریخواه در هر دو مجلس آمریکا، برجام را رد خواهند کرد ولی مساله این است که آیا جمهوریخواهان قادر خواهند بود تا نظر مساعد دموکراتها را برای رد وتوی اوباما جلب کنند یا نه.

روزنامه نگاران برای آیپک از واژه "لابی یهودی-آمریکایی" استفاده می کنند که این واژه دقیقی نیست به خصوص در زمینه برجام هسته ای ایران.

نظرسنجی ها نشان می دهد که اکثر یهودیان آمریکا از دیپلماسی اوباما و دولتش حمایت می کنند. نتایج نظرسنجی جوییش ژورنال حاکی است که بیش از 48 درصد یهودیان آمریکا از برجام هسته ای ایران حمایت می کنند ولی آیپک همچنان با برجام هسته ای مخالف است.

پیتر بینارت مفسر سیاسی روزنامه هاآرتص در این باره تاکید کرد: اختلاف اصلی از آنجا ناشی می شود که سیاست آیپک توسط تعداد محدودی از سرمایه داران کنترل می شود نه یهودیان آمریکایی به طور کلی. اصل این است که زندگی یهودیان آمریکا بر اساس دموکراسی سازماندهی نمی شود. این حکومت توانگران و ثروتمندان است.

نه تنها آیپک نماینده جریان اصلی اعتقادات یهودیان آمریکایی نیست بلکه منعکس کننده رویکرد ستیزه جویانه دولت بنیامین نتانیاهو است. آیپک همچنین تلاش زیادی را برای محدود کردن ارتباط بین مقام های ارشد دولت آمریکا و اعضای خود انجام می دهد. یک منبع آگاه نیز تاکید کرد که زمانی که دنیس مک دونوف رئیس کارکنان کاخ سفید، وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا که نقش مهمی در مذاکرات هسته ای ایران داشته و آدام ژوبین معاون وزیر خزانه داری آمریکا خواستار سخنرانی در نشست آیپک شده اند، برگزار کنندگان نشست آیپک به آنها اجازه داده اند تا تنها سخنرانی کوتاهی داشته باشند و از گرفتن سئوالات نیز منع شده اند.

انتهای پیام /


 

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان