هیچ سیاست مطلوبی در حمایت از صادرکنندگان صنایع دستی نداریم

هیچ سیاست مطلوبی در حمایت از صادرکنندگان صنایع دستی نداریم

خبرگزاری تسنیم: نایب‌رئیس فراکسیون صنایع دستی مجلس با انتقاد از اینکه هیچ سیاست مطلوبی در حمایت از صادرکنندگان صنایع دستی نداریم به ارائه پیشنهادهای خود در زمینه نحوه حمایت از این صادرکنندگان پرداخت.

فرج‌الله عارفی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که چه اقداماتی با توجه به ابلاغیه سیاست‌های برنامه ششم توسعه و در پس از بین‌ رفتن تحریم‌ها برای رونق صنایع دستی لازم است، اظهار داشت: در ابتدا باید در نظر داشت که موضوع صنایع دستی هم هنر است هم از نظر اقتصادی برای ما اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.

وی با بیان اینکه از نظر اقتصادی باید شرایط را در خارج کشور فراهم کنیم تا صادرکنندگان در کشورهای مختلف حضور داشته باشند تصریح کرد: متأسفانه سیاست‌های ما هیچ کدام در حمایت از صادر کننده نیست و این موضوع یکی از ضعف‌های ما در حمایت از حوزه صنایع دستی کشور است.

عارفی ادامه داد: کشور ترکیه منابعی در  اختیار صادرکنندگان صنایع دستی خود قرار می‌دهد که فوق‌العاده است و این صادرکنندگان می‌توانند در دنیا رقابت کنند؛ به عنوان مثال اجاره ساختمان‌های مورد نظر در کشورهای هدف به منظور بازاریابی را بر عهده می‌گیرد یا ارقامی را به عنوان کمک به صادرکنندگان خود پرداخت می‌کند تا بتوانند در بازارهای دنیا رقابت داشته باشند.

نایب‌رئیس فراکسیون صنایع دستی مجلس با بیان اینکه دولت باید برای حمایت از صادرکنندگان صنایع دستی خود را آماده کند، اضافه کرد: خوشبختانه در ابلاغیه برنامه ششم توسط رهبر معظم انقلاب، موضوع حمایت از صنایع دستی را شاهدیم اما نباید کار اینطور پیش برود که در بودجه هم منابع لازم برای حمایت از صنایع دستی دیده شود اما در هنگام تخصیص‌ اعتبار، دولت هر طور دلش خواست عمل کند و بودجه کافی را ندهد.

وی با بیان اینکه قانون باید ضمانت اجرا داشته باشد، تصریح کرد: باید برای صادرکنندگان ایرانی، به منظور حضور قدرتمند در بازارهای جهانی و رقابت سنگین با سایر رقبا، منابع و امکاناتی در اختیار آنها قرار دهیم؛ متأسفانه به دلیل سیاست‌های متناوب بعد از انقلاب اسلامی، کشورهایی مانند چین، هند، مالزی و پاکستان در بازارهای جهان جای ما را گرفته اند لذا برای جبران این موضوع باید طوری عمل کنیم که با قدرت وارد بازارهای جهانی شویم.

عارفی با بیان اینکه بهتر است قانونی داشته باشیم که صادرکنندگان از نیروهای ایرانی برای انجام صادرات استفاده کنند گفت: پرداخت یارانه، ایجاد مراکز عرضه در کشورهای هدف، کمک‌های اعتباری و فکری در زمینه تبلیغات، حمایت در زمینه حمل و نقل، تامین مواد اولیه لازم متناسب و بازاریابی از مهمترین نکاتی است که باید در حمایت از صادرکنندگان صنایع دستی لحاظ شود.

وی اضافه کرد: موضوع بازاریابی صنایع دستی بسیار مهم است و دولت باید سرمایه‌ای ویژه در اختیار شرکت‌های بازاریاب در حوزه صنایع دستی قررار دهد و آنها را حمایت کند تا ثبت سفارش بالا برود و تولید صنایع دستی رونق بگیرد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon