ترکیه خواهان مهار داعش است نه نابودی آن

ترکیه خواهان مهار داعش است نه نابودی آن

خبرگزاری تسنیم: وزیرسابق اطلاع رسانی سوریه با بیان اینکه اقدامات ترکیه علیه داعش جنگ واقعی آنکارا با تروریسم نیست، گفت: هدف ترکیه تقویت دخالت نظامی در سوریه از طریق حمایت از گروه‌های تروریستی دیگر است.

دکتر" مهدی الدخل الله" در گفت وگو باخبرنگار بین الملل خبرگزاری تسنیم درباره بازی جدید و آنچه تغییر مواضع ترکیه در قبال داعش خوانده می شود، گفت: عملیات ارتش ترکیه علیه نیروهای وابسته به داعش در مناطق مرزی شمال سوریه اقدام به ظاهر حقی است که هدف و مقصود آن باطل است. این اقدام بخاطر آن حق است که داعش یک گروه تروریستی است و از این لحاظ باطل است که هدف ترکیه تقویت دخالت نظامی در سوریه از طریق حمایت از گروه های تروریستی دیگرمنهای داعش است. درحقیقت، آنکارا دست به یک انتخاب درمیان گروه های تروریستی درسوریه زده و اکنون با داعش وارد جنگ شده است و درهمین حال از گروه های تروریستی دیگر همچون جبهه النصره و ارتش فتح حمایت می کند.

مهار داعش سیاست جدید آنکارا

وزیرسابق اطلاع رسانی سوریه افزود: در اینجا یک اتفاق دیگری نیز رخ داده است. ترکیه از یک سو با نیروهای داعش در شمال غربی سوریه می جنگد و در همین زمان از نیروهای این گروه تروریستی در شمال شرق سوریه حمایت می‌کند. لذا به نظرمی رسد که سیاست جدید آنکارا  مهار  داعش است نه نابودی آن. برهمین اساس معتقدم عملیات اخیر ترکیه علیه داعش اقدامی به ظاهر حقی است که هدفش باطل و نادرست است

ظاهرشدن حزب حاکم به عنوان قهرمان ملی

وی تصریح کرد: مردم و نظام حاکم برسوریه براین باورند که ترکیه و داعش هر دو گمراه هستند هرچند که هم اکنون با یکدیگر وارد جنگ و ستیز شده اند اما آنچه که مهم تر از این است که ترکیه خواهان تشکیل دولت ائتلافی در دمشق است تا آن را جایگزین دولت بشار اسد بکند و از این طریق بتواند سیاست های خود را در سوریه به اجرا بگذارد. همچنین هدف دیگر ترکیه آن است، چنانچه انتخابات پارلمانی زود هنگام در این کشور برگزارشود، حزب عدالت و توسعه به عنوان یک قهرمان ملی ظاهر شود زیرا این حزب از کردها  و مردم ساکن در مناطق مرزی با سوریه درمقابل خطر داعش دفاع کرده است.

آنکارا درصدد تغییرموازنه درشمال سوریه

این دیپلمات سابق سوریه با بیان اینکه اقدامات اخیر ترکیه علیه داعش پس از آن صورت گرفت که عملیات مخالفان دمشق تحت عنوان "طوفان جنوب" با شکست مواجه شد ، گفت: این عملیات حدود یک ماه و نیمه قبل توسط اردن، عربستان، اسرائیل طراحی شده بود تا تروریست های مستقر در جنوب سوریه به دمشق نزدیک شوند و آن را اشغال کنند. هنگامی که این عملیات با شکست مواجه شد، ترکیه خواست شمال سوریه را به اشغال خود در آورد زیرا نخست وزیر ترکیه چند روز قبل گفت که ما خواهان ایجاد تغییر در موازنه قدرت در منطقه شمال سوریه هستیم. در حقیقت، آنکارا می خواهد با این اقدام جبران شکستی را بکند که در عملیات جنوب متحمل آن شده است.

نبود تغییر عملی در همکاری ترکیه با تروریست‌ها

دخل الله در پایان تصریح کرد: اگرچه آنکارا مدعی مبارزه با گروه‌های تروریستی است ولی اقدامات ترکیه علیه داعش جنگ واقعی این کشور با تروریسم نیست چراکه هم اکنون هزاران تروریست با عبور از مرزهای ترکیه وارد خاک سوریه می‌شوند وهمچنان نفتی که داعش از چاه‌های سوریه بهره برداری می کند توسط ترکیه به فروش می رسد و ما هیچ گونه تغییر عملی در همکاری و تعامل آنکارا با تروریست ها مشاهده نکرده‌ایم. لذا چنانچه ترکیه واقعا خواستار مبارزه با گروه های تروریستی است باید با دولت دمشق در این زمینه همکاری تنگناتنگی داشته باشد، نه اینکه از میان گروه های تروریستی فقط داعش را برگزیند و در همان زمان از جبهه النصره و ارتش فتح و سایر گروه‌های تروریستی موجود در سوریه حمایت کند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان