هراس سعودی‌ها از دموکراسی نوپای عراق

هراس سعودی‌ها از دموکراسی نوپای عراق

خبرگزاری تسنیم: این روزها عراق در حالی که همچنان با تکفیری ها در جنگ است از سوی دیگر در عرصه تحولات اجتماعی شاهد اعتراض های آرام مردمی و متعاقب آن تلاش برخی از کشورهای جنگ افروز منطقه برای بهره برداری از آن است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، عراق از ابتدای شکل گیری در اوایل دهه بیست قرن گذشته تا حال تاریخ پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است تاریخی آکنده از کودتاهای متوالی، استبداد، جنگ و محاصره و اشغال.از زمان شکل گیری عراق تا سال 2003 همواره سنی ها قدرت را در دست داشته اند اما از سال 2003 به بعد شیعیان با توجه به اینکه اکثریت را تشکیل می دانند بر اریکه قدرت عراق جای گرفتند.

عراقی ها که تا سال 2011 زیر چکمه های اشغالگران آمریکایی بودند پس از اینکه آمریکایی ها از عراق خارج شدند، نفس راحتی به خاطر رهایی از یوغ اشغالگران کشیدند اما این مدت زیادی به طول نیانجامید زیرا در ژوئن سال 2014 گروهک داعش خواب و خوراک و آرامش عراقی ها به ویژه در مناطق شمالی و غربی را گرفت.

عراق که همچنان در حال نبرد با داعش است این روزها با اعتراض های نرم اجتماعی روبرو است.اعتراضاتی که به نحوه خدمات رسانی به ویژه در زمینه برق با توجه به گرمای طاقت فرسای کشور عراق، وجود دارد.اخیرا تظاهراتی در بغداد در اعتراض به این موضوع برگزار شد و حیدر عبادی در جمع تظاهرات کنندگان ضمن دعوت از آنها برای آرامش از تلاش برای رفع مشکل خبر داد.امروز نیز در نجف تظاهراتی در حال برگزاری است.

مردم عراق این روزها گرمای بالای 50 درجه را تجربه می کنند و این درجه حرارت بالا طی روزهای آینده بیشتر هم می شود.آنگونه که علی الفیاض عضو کمیته انرژی بیان کرده است عراق به 6هزار مگاوات برق نیاز دارد که در حال حاضر 2500 مگاوات بیشتر نیست.حتی اگر این برق نیاز باشد شبکه توزیع مناسب برای انتقال برق وجود ندارد.راه اندازی ایستگاه برق الیوسفیه ممکن است بخشی از نیاز برق را برطرف کند.

همانطور که گفته شد عراق با معضلات بی شماری در حال حاضر جدای از داعش دست و پنجه نرم می کند که علاوه بر خدمات رسانی ضعیف معضل بیکاری نیز یکی از آنهاست. به گفته محمد شیاع السودانی وزیر کار و امور اجتماعی میزان بیکاری در عراق 25 درصد است که اقدامات تروریستی و نبود امنیت از عواملی است که بیکاری را افزایش داده است.

اما جدای از این موضوعی که مورد توجه ما قرار دارد بهره برداری برخی شخصیت‌های وابسته به توطئه گران منطقه ای و داعشی ها از فضای کنونی در جهت رسیدن به اهداف مورد نظر خود است.یک رسانه عراقی از طرحی موسوم به سرور 4 که پشت پرده آن سعودی ها هستند با هدف شوراندن مردم علیه دولت عراق پرده برداشت و سندی در این زمینه فاش کرد.

اگر نیک به حوادث روزهای گذشته عراق بنگریم می توانیم از توطئه های پنهانی که در حال سازماندهی علیه دولت عراق است آگاه شویم.ما در اینجا به دنبال توجیه فساد فراگیر در بدنه موسسات عراقی که انتقاد‌هایی به همراه داشته و مرجعیت عالیقدر عراق نیز بر امر مبارزه با فساد تا ریشه کنی آن تاکید کرده،  نیستیم اما موضوعی که قابل تامل است تلاش برخی برای بهره برداری از حوادث مربوط به عدم خدمات رسانی درست برای اهداف سیاسی است.

عراق یکی از کشورهایی است رسانه های آن به جای اینکه در راستای ترویج وحدت و همدلی میان عراقی ها تلاش کنند معمولا در راستای بزرگنمایی اوضاع و ضربه زدن به وحدت ملی حرکت می کنند.این موضوع را به وضوح از زمان یورش داعش به عراق و اشغال بخش هایی از آن می توان مشاهده کرد زیرا در این مدت یا کوشش شده است که داعش را خیلی قوی توصیف کنند و با پوشش جرایم این گروهک خونریز در واقع به نوعی در داخل جامعه عراق ایجاد رعب و وحشت کنند. موضوعی که در عقب نشینی های لجام گسیخته اوایل یورش داعش به خوبی می شد ملاحظه کرد.

در جریان تکریت نیز که همگان از بوق و کرنای ایجاد شده از سوی برخی رسانه های وابسته به عربستان سعودی آگاه هستند که چگونه حوادث فردی را به توطئه ای علیه نیروهای مردمی تبدیل کردند و همین عامل به نفع داعش تمام شود و حیدر عبادی تحت فشارهایی نیروهای مردمی را از تکریت بیرون کرد و برخی نیروهای مردمی نیز به دنبال این برخورد به طور موقت عرصه را خالی کردند و داعش که این فرصت را در خواب هم نمی دید توانست پالایشگاه بیجی و برخی مناطق دیگر را با استفاده از دودستگی ها تصرف کند.

برخی رسانه ها این روزها نیز به دنبال بزرگنمایی حوادث مربوط به قطع برق و نبود خدمات رسانی هستند.البته باز هم تکرار می کنیم ما به دنبال توجیه برخی مشکلات ناشی از فساد در بدنه موسسات عراقی و در نتیجه خدمات رسانی ضعیف یا عدم خدمات رسانی نیستیم زیرا عراق کشوری ثروتمند است و مردم آن باید از خدمات استفاده کنند.اما موضوع قابل تامل کمین کردن سعودی ها برای فتنه افکنی و جنگ افروزی است که سعی دارند با مشغول کردن مردم به حوادثی از این قبیل به قول معروف از آب گل آلود ماهی بگیرند و سیاستمداران دست نشانده خود در عراق را تقویت کنند.

شبکه هایی همچون العربیه و الجزیره در خط خبری خود،ضدیت با حاکمان عراق را دنبال می کند.کما اینکه رسانه های عمدتا وابسته به عربستان از جمله الشرق الاوسط و القدس العربی و الحیات نیز همین خط را دنبال می کنند و با نقل قول از معاندان دولت عراق در راستای ایجاد شکاف و دودستگی گام بر می دارند.آنها زمانی از ناتوانی نیروهای امنیتی و مردمی در جنگ علیه داعش سخن می گویند و زمانی دیگر می کوشند که برخی مشکلات اجتماعی و نارضایتی ها از وضعیت خدمات رسانی را تبدیل به موضوع اصلی کنند تا از خلال آن بتوانند طرح های خود را به اجرا درآورند.

در این میان برخی از افرادی که خیانت آنها به عراقی ها در موصل ثابت شده است از جمله آثیل النجیفی به دنبال بهره برداری از شرایط کنونی هستند.اگر به مصاحبه اثیل النجیفی استاندار برکنار شده نینوا با یکی از رسانه های سعودی نگاهی بیاندازیم وی در جریان این مصاحبه مدعی است که مردم از سیاست های دولت عراق ناراضی هستند و حتی ساکنان جنوب عراق دیگر اعتمادی به دولت ندارند.

شبکه العربیه ترویج کننده سیاست های سعودی ها و الجزیره ترویج کننده سیاست قطری ها در عراق است.عربستان از روند سیاسی عراق راضی نیست و رفتار ریاض از زمان روی کار آمدن شیعیان گواه این مدعاست.سعودی ها از هیچ اقدامی برای برهم زدن اوضاع امنیتی عراق دریغ نکردند.رد پای سعودی ها در همه انفجارها عراق و پس از آن حمایت از داعش آشکار است.قطری ها نیز که سیاست های تخریب کننده آنها در کشورهای عربی بر کسی پوشیده نیست قبل از یورش داعش از تظاهرات کنندگان در الانبار حمایت قوی به عمل آوردند و هم اکنون نیز شبکه الجزیره همسو با آمریکایی ها در راستای بزرگنمایی ضعف نیروهای امنیتی عراق و تقویت توان داعش است.

مرور رابطه عربستان با عراق از زمان روی کار آمدن حیدر عبادی نشان می دهد که رفتار سعودی ها تغییر محسوسی نکرده است و اگرچه همواره از تمایل برای افتتاح سفارت خود در بغداد دم زده اند اما عملا کاری انجام نداده اند زیرا اصولا تلاش های آنها براندازی دولت عراق است.

بدون شک رسانه های داخلی عربستان و رسانه های فرامنطقه ای آنها خواهند کوشید که از فضای نارضایتی های عراق برای تحقق اهداف خود استفاده کنند و این درحالی است که عربستان اجازه کوچکترین تحرکی در داخل عربستان را نمی دهد چه برسد به اینکه مردم این کشور بخواهند اعتراضی داشته باشند.

اگر چه حیدر عبادی نشست های ویژه برگزار کرده است و به دنبال حل مشکلات است اما مقامات عراقی باید متوجه توطئه ها باشند و به طور جدی تر با توجه به خواسته های مردمی مانع از موفقیت تلاش های برخی از عوامل وابسته به سعودی ها و دیگر کشورهای توطئه کننده علیه عراق شوند.توصیه ای که مرجعیت نیز همواره بر آن تاکید کرده است. هم اکنون شمار زیادی از آوارگان از مناطق خود بر اثر اقدامات داعش رانده شده اند که توجه به اوضاع آنها ضروری است.

عراق در مرحله گذار از شرایط سختی است که در این مسیر علاوه بر شرایط نابسامان امنیتی که باید عراقی ها از آن عبور کنند معضلات اقتصادی و وضعیت نابسامان بودجه است که اجرای پروژه های خدماتی رسانی را با چالش روبر می کند.همچنین عراق باید از سنگلاخ های اجتماعی عبور کند.

دولت و ملت عراق باید با همدلی در راستای حل مشکلات و پرهیز از تنش هایی که این کشور در حال حاضر به هیچ وجه تحمل آنها را ندارد و نیز در راستای خنثی سازی تلاش های برخی کشورهای منطقه و آمریکا گام بردارد و بتواند داعش را از پای درآورد.

اعتراض های روز گذشته در بغداد و امروز در نجف در واقع نشانه تحول دموکراسی در عراق است زیرا آنها زیر استبداد بعثی ها هیچگاه فرصتی برای اعتراض پیدا نمی کردند.روند توسعه دموکراسی موضوعی است که خوشایند ریاض و برخی کشورهای بسته حوزه خلیج فارس نیست و از همین رو از هیچ اقدامی برای مانع تراشی در مسیر آن دریغ نخواهند کرد و هر بار حربه ای را مطرح می کنند تا دموکراسی نوپا عراق که البته به همت عراقی ها نیاز دارد از پای درآورند.

انتهای پیام/ر

 

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان