بیش از ۵۰ هزار راس دام علیه بیماری طاعون در استان مرکزی واکسینه شد


بیش از 50 هزار راس دام علیه بیماری طاعون در استان مرکزی واکسینه شد

خبرگزاری تسنیم: معاون سلامت دامپزشکی استان مرکزی گفت: به‌منظور مقابله با بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در منطقه هفتاد قله اراک تاکنون ۵۳ هزار راس دام واکسینه شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، محسن شانقی در بازدید از دفتر خبرگزاری تسنیم در استان مرکزی با اشاره به اینکه استان مرکزی به‌واسطه شرایط اقلیمی و جغرافیایی در محل ترانزیت دام و فرآورده‌های خام دامی قرار دارد و این مهم احتمال شیوع و انتقال بیماری‌های مختلف دامی را در استان مرکزی افزایش داده اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین اهداف اداره کل دامپزشکی استان مرکزی برنامه‌ریزی دقیق و صحیح در مورد ایمن‌سازی دام‌ها در برابر بیماری‌های ویروسی است.

وی افزود: با تشخیص اولیه این بیماری در منطقه هفتاد قله اراک و به‌منظور جلوگیری از شیوع و تلفات در بین دام‌های این منطقه طرح واکسیناسیون و اقدام‌های پیشگیرانه در دستور کار قرار گرفت که تعداد 53 هزار راس دام علیه این بیماری واکسینه شد.

معاون سلامت دامپزشکی استان مرکزی تصریح کرد: در طرح واکسیناسیون تمامی دام‌ها و گله‌ها در روستاهای اطراف هفتاد قله اراک تا شعاع 20 کیلومتر استان مرکزی واکسینه شدند و قرنطینه و جلوگیری از ورود حیوانات تا شعاع 10 کیلومتری اطراف منطقه هفتاد قله در 3 شهرستان اراک، محلات و دلیجان انجام شد.

شانقی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای کنترل این بیماری در هفتاد قله گفت: ضدعفونی آبشخورهای موجود، بازدید از روستاها و گله‌های اطراف به‌منظور بررسی آن‌ها از نظر وجود بیماری، برنامه‌های آموزشی و ترویجی از مهم‌ترین اقدام‌های دامپزشکی بوده که توانسته در راستای کاهش تلفات دامی در این بخش ها بسیار مهم و تاثیرگذار باشد.

وی افزود: یکی از راه‌های مهم انتقال بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک از طریق تماس مستقیم، جابه‌جایی دام‌ها و استفاده از آبشخورهای مشترک بوده و این بیماری با واکسینه کردن دام‌های تا حد زیادی ایمنی را در دام افزایش می‌دهد و این بیماری قابل انتقال به دام‌های سنگین و انسان نیست.

به گزارش تسنیم، معاون سلامت دامپزشکی استان مرکزی با حضور در دفتر سرپرستی خبرگزاری تسنیم در استان مرکزی از بخش‌های خبری این خبرگزاری بازدید و در گفت‌و‌گو با اعضای تحریریه این خبرگزاری در استان مرکزی در جریان امور مربوط به اطلاع‌رسانی توسط این خبرگزاری قرار گرفت.

در این بازدید که بیش از 90 دقیقه به‌طول انجامید، مدیر دفتر خبرگزاری تسنیم در استان مرکزی نیز با ارائه گزارشی از عملکرد و آمار خبری، به‌تشریح برنامه‌ها و چشم‌اندازهای خبرگزاری تسنیم در استان پرداخت.

مشروح گفت‌و‌گوی تفصیلی خبرنگاران خبرگزاری تسنیم با معاون سلامت دامپزشکی استان مرکزی به‌زودی منتشر می‌شود.

انتهای پیام/ع

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon