خانه صنایع دستی شهرستان گرمسار راه‌اندازی می‌شود


خانه صنایع دستی شهرستان گرمسار راه‌اندازی می‌شود

خبرگزاری تسنیم: رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گرمسار گفت: به‌زودی خانه صنایع دستی در این شهرستان راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان و به نقل از روابط ‌عمومی اداره کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان، «مهوش کمالی» اظهار داشت: یکی از سالن‌های مجموعه باغ موزه علم و صنعت(واقع در کارخانه پنبه پاک کنی) به این منظور پیش‌بینی شده و در حال حاضر نیز در حال مرمت و ساماندهی است.

وی گفت: این سالن جهت استقرار هنرمندان صنایع دستی غرفه بندی می‌شود و به صورت بازارچه تولید و عرضه و فضای نمایشگاهی مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گرمسار هدف از راه اندازی خانه صنایع دستی را حمایت از تولیدکنندگان و هنرمندان صنایع دستی، اشتغالزایی و متمرکز کردن هنرمندان در یک مکان عنوان کرد.

کمالی با قدردانی از مدیرکل جهاد کشاورزی استان و شهرستان گرمسار، گفت: مکان باغ موزه علم و صنعت از سوی اداره جهاد کشاورزی در اختیار اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری قرار گرفته است.

وی گفت: بافته‌های داری، سراجی سنتی، مرواربافی، رودوزی سنتی، سفال‌گری، تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی از رشته‌ های فعال صنایع دستی شهرستان گرمسار است.

ضلع غربی میدان معلم شهرستان گرمسار بنایی قدیمی با عنوان کارخانه پنبه پاک کنی قرار دارد که این مجموعه بسیار زیبا  در دو طبقه و با پلان مستطیل شکل ساخته شده است.

مصالح تشکیل دهنده اصلی در انبارها خشت و گل است که یک ردیف آجر، نمای خارجی ستونهای آن را شامل می شود که در نگاه اول به نظر کاروانسرایی درون شهری می‌رسد که بعدها تغییر کاربری پیدا کرده اما از همان ابتدا به عنوان انبار پنبه ساخته شده است و الگوی ساخت آن از پلان کاروانسراهای این منطقه نشات گرفته است.

مجموعه کارخانه پنبه پاک کنی و انبار پنبه، به شماره ‌‌٥٦٤١ در تاریخ‌٢٥/١٢/٨ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. قدمت این مجموعه به اوایل دوره پهلوی بر می‌گردد.

کارخانه پنبه پاک کنی پس از انجام مرمت توسط اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان به باغ موزه صنعت گرمسار تبدیل شد.
انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon