توقیف ۱۰ کشتی چینی در آب‌های ایران


توقیف 10 کشتی چینی در آب‌های ایران

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران گفت: ۱۰ کشتی چینی که قصد دریافت مجوز صید فانوس‌ماهی در ایران داشتند به‌دلیل نزدیک شدن به سواحل کشور توقیف شدند.

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران در گفت‌و‌گو  با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم گفت: 10 کشتی چینی که قصد دریافت مجوز صید فانوس‌ماهی در ایران داشتند به‌دلیل نزدیک شدن به سواحل کشور توقیف شدند.

مختار آخوندی با اعلام این خبر، افزود: 10 کشتی که قصد صید فانوس‌ماهی در ایران داشتند به‌دلیل نزدیک شدن به ساحل ایران توقیف شدند.

وی خاطرنشان کرد: این کشتی‌ها که در دریای عمان و نزدیک سیستان و بلوچستان توقیف شده‌اند قصد گرفتن مجوز در بندرعباس را داشتند که به‌دلیل نزدیک شدن بیش از حد به ساحل بازداشت شدند اما به‌خلاف ادعاهای انجام شده صیدی را انجام نداده‌اند.

آخوندی درباره چگونگی صید کشتی‌های خارجی در ایران، اظهار داشت: هیچ مجوزی به صیادان خارجی برای صید داده نمی‌شود اما با عاملیت شرکت‌های ایرانی امکان حضور کشتی‌های صیادان خارجی برای صید فانوس‌ماهیان فراهم می‌شود.

صید فانوس‌ماهیان به 100هزار تن افزایش می‌یابد

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات، تأکید کرد: بر این اساس پرچم این کشتی‌ها عوض می‌شود یا به‌صورت دوپرچمه اقدام به صید فانوس‌ماهیان می‌کنند که تا به امروز برای 6 کشتی چینی مجوز صید صادر شده است.

این مقام مسئول بیان داشت:  ذخایر فانوس‌ماهیان در ایران دومیلیون تن بوده که بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده ظرف سه سال آینده و در فاز اول میزان این کشتی‌ها باید به 60 فروند افزایش یابد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر 13 فروند کشتی ایرانی به صید این ماهی مشغول هستند و  برای 6 فروند کشتی چینی مجوز صادر شده است که تنها 3 فروند از آنها فعال بوده و مابقی در حال طی امور اداری برای آغاز فعالیت هستند.

وی تصریح کرد:  در چهار سال آینده میزان برداشت ما از این منابع باید به 100هزار تن در سال افزایش یابد که در حال حاضر 7هزار تن است.  

آخوندی اظهار داشت:  این ماهی عمر کوتاهی دارد و در صورت عدم صید از بین می‌رود.

تلاش ایران برای افزایش صید از محدوده مشترک با عمان

این مقام مسئول یادآور شد:  محدوده صید این ماهیان با کشور عمان مشترک است، به همین منظور تلاش می‌کنیم میزان برداشت خود را از این ذخایر افزایش دهیم.

وی اضافه کرد: این ماهی که از طریق شناور‌های ترال میان‌آبی صید می‌شود،  از بازارپسندی لازم برخوردار نیست و بیشتر برای پودر ماهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آخوندی گفت: برای افزایش ارزش افزوده صید این ماهی تلاش شده با افزایش تنوع فرآورده‌های آن، برای مردم محروم منطقه اشتغال ایجاد شود.

وی در پایان اظهار داشت: چینی‌ها اجازه خروج مستقیم ماهیان صیدشده از ایران را ندارند و برای این کار باید این محصولات را در اختیار شریک ایرانی خود قرار دهند یا با پرداخت حقوق گمرکی از کشور خارج کنند.

به گزارش تسنیم، میزان کل صید آبزیان در سال قبل 576هزار تن بوده است که با توسعه این نوع صید بر میزان برداشت کشور رقم قابل توجهی افزوده می‌شود.

انتهای پیام/*
 

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه