بروجردی: محاصره «سیاسی تحمیلی» آمریکا نسبت به ‌ایران شکسته شده است


بروجردی: محاصره «سیاسی تحمیلی» آمریکا نسبت به ‌ایران شکسته شده است

خبرگزاری تسنیم: رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است سفر مقامات اروپایی و غربی به جمهوری اسلامی ایران، نشان‌دهنده شکست محاصره سیاسی تحمیلی آمریکا نسبت به کشور است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بروجرد، مذاکرات هسته‌ای و جمع‌بندی نهایی این مذاکرات مهم‌ترین اتفاقات هفته‌ها و روزهای اخیر در ایران و سراسر دنیا بوده و واکنش‌های مختلفی را در دنیا داشته است.

‌بررسی متن برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) ‌این روزها نُقل محافل خبری ‌است. بدعهدی‌های طرف غربی به‌ویژه آمریکا، رجزخوانی و تهدیدات نظامی روزهای اخیر دولت‌مردان آمریکا، تفسیرهای مختلف از متن جمع‌بندی نهایی مذاکرات، سفر مقامات اروپایی به ایران، بازدید از مراکز نظامی ایران‌ و غیره از موضوعاتی است که در راستای بررسی روند این مذاکرات، بیش از همه موارد به آن پرداخته می‌شود.

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گوی تفصیلی با خبرگزاری تسنیم به تشریح برخی موارد و ابهامات ذکر شده پرداخت که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

تسنیم: نظر شما در مورد روند مذاکرات هسته‌ای و متن برجام چیست؟

بروجردی: طی 10 سال گذشته یکی از مهم‌ترین چالش‌های ما مسئله هسته‌ای بوده که فراز و نشیب‌های فراوانی در این مدت داشته است؛ به‌لطف خداوند متعال و رهنمودهای مقام معظم رهبری موفق شدیم در مقابل این چالش و مصاف تحمیلی از سوی آمریکا و هم‌پیمانانش به ایران پیروز شویم و بتوانیم خود را به‌عنوان کشوری که دارای توانمندی صفر تا صد فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌ای است به اثبات برسانیم.

باتوجه به این توانمندی، آن‌ها ناگزیر پای میز مذاکره آمدند که پس از سه مرحله ژنو، لوزان و وین «برجام» تدوین شد. قطعاً با همه نقاط مثبت و منفی، اقدامی تاریخی برای رفع ظلم تاریخی روا شده به ملت ایران در چارچوب تحریم‌های اعمال شده است.

در توافق شکل گرفته تعهدات زیادی را طرف مقابل متعهد به انجام آن شده است، ما هم پذیرفته‌ایم محدودیت‌هایی را در فعالیت‌های خود داشته باشیم؛ در حال حاضر مجلس شورای اسلامی درحال بررسی این توافق‌نامه است، شواری عالی امنیت ملی هم کار مشابه‌ای را انجام می‌دهدکه احتمالاً ظرف دو ماه آینده سرنوشت برجام مشخص می‌شود.

تسنیم: برخی معتقد هستند دولت تمام توان خود در سیاست خارجه را ‌روی مذاکرات هسته‌ای و رابطه با آمریکا معطوف کرده که سبب بازماندن از رابطه با دیگر کشورها شده است. نظر شما چیست؟

بروجردی: به‌رغم این مصاف وقت‌گیر و نفس‌گیر هسته‌ای، دستگاه سیاست خارجی ما عملاً از دیگر نقاط هم غافل نبوده است گرچه مجموعه وقت صرف شده برای کار هسته‌ای ‌روی دیگر عرصه‌ها بی‌تاثیر نبوده است، البته درحال حاضر با توجه به اینکه مذاکرات به سرانجامی رسیده و کار دستگاه سیاست خارجی در آن عرصه سبک‌تر شده، ما شاهد تحرک وزیر خارجه ایران در کشورهای منطقه در بازه زمانی کنونی هستیم؛ بسیار مهم است که در این زمان به ویژه در مسائلی که پیوسته در عرصه سیاست خارجی همانند مسئله فلسطین جزو مسائل مهم و محوری است، پرداخته شود.

تسنیم: با توجه به سابقه بدعهدی غرب و آمریکا که در روند مذاکرات نیز دیده شد، چه راهکارهایی برای مقابله احتمالی با پیمان‌شکنی غرب در نظر گرفته شده است؟

بروجردی: در هر صورت این یک امر متقابلی است یعنی اگر آن‌ها بخواهند به تعهدات خود عمل نکنند، صریحاً به آن‌ها گفته شده و در برجام هم قید شده که ما هم تعهدی نسبت به اجرای محدودیت‌های توافق شده نخواهیم داشت، بنابراین این یک امر متقابل است ولی با توجه به اینکه در عرصه بین‌المللی پس از یک سال و نیم مذاکرات فشرده و قطعنامه شورای امنیت، این توافق انجام شده فرض بر این است که آن‌ها در این مرحله ناگزیر هستند تعهدات خود را عملی کنند ولی اگر عملی نکردند حتما یک امر متقابل خواهد بود.

تسنیم:‌‌ نظر شما در رابطه با ادعای غرب و آمریکا مبنی بر بازدید از مراکز نظامی ایران چیست؟

بروجردی: در مورد مراکز نظامی بارها اعلام شده و مقام معظم رهبری نیز صریحاً فرمودند بازدید از مراکز نظامی جزو خطوط قرمز ماست. قطعاً بازرسان آژانس به مراکز نظامی ما برای بازدید راهی نخواهند داشت و حتی در صورت تصویب پروتکل الحاقی در مجلس هم، بدون اینکه آن‌ها به مراکز نظامی ما حق ورود داشته باشند، باید با تدابیر خاصی این اطمینان را در طرف مقابل ایجاد کرد که به‌هیچ وجه دنبال فعالیت‌های غیر متعارف هسته‌ای نیستیم.

تسنیم: غرب به‌ویژه آمریکا عنوان کرده که ایران باید دست از حمایت از محور مقاومت بردارد نظر شما در این رابطه چیست؟

بروجردی: مقاومت بخشی از ماهیت نظام انقلابی جمهوری اسلامی ایران است و تا زمانی که ایران، جمهوری اسلامی است، ‌حتما امکان تغییر سیاست جمهوری اسلامی در عرصه مقاومت و تقابل با رژیم صهیونیستی و حمایت از آرمان‌های فلسطین حاصل نخواهد شد. این سیاست ثابت و دائمی است و به طور قطع مسئله فلسطین یکی از مهم‌ترین مسائل عرصه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

تسنیم: سفر اخیر ‌مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ‌وزیر امور خارجه فرانسه به ایران چه دستاوردهایی داشت؟

بروجردی: این سفر‌ها در واقع آغاز سلسله سفرهایی است که در آینده هم صورت می‌گیرد؛ دو وزیر خارجه و اقتصاد ایتالیا با یک تیم بزرگ اقتصادی در راه سفر به ایران هستند و رئیس جمهور اتریش و دیگر مسئولان بلند پایه اروپایی برای سفر به ایران اظهار علاقه کرده‌اند.

اصل این تحرک نشان‌دهنده این است که محاصره سیاسی تحمیلی توسط آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی و محدودیت‌های ظالمانه اعمال شده، شکسته شده و دیگر محدودیتی برای سفرها وجود ندارد؛ این درحالی‌ است که برجام هنوز مراحل پایانی بررسی خود را طی نکرده است.

علاقه مقامات اروپایی برای سفر به ایران نشان‌دهنده تشنگی کشورهای بزرگ غربی برای حضور در بازار بزرگ اقتصادی ایران است، البته ما حتماً باید دوستان زمان سختی‌های خود را فراموش نکنیم و کشورهایی که در دوران تحریم با ما خوب کار کردند را در اولویت قرار دهیم، کشورهایی که ما را تحریم کرده و حتی تعهدات خود را نقض کردند، مانند فرانسه در عرصه خودروسازی؛ نباید دوباره به بازار ایران برگردند. ما در مقطع فعلی حق انتخاب فراوان داریم و باید از این انتخاب‌ها استفاده کنیم.

گفت وگو: رضا رشتیانی

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon