روحانی: نظام آموزش و پرورش باید حافظ انسجام ملی باشد

روحانی: نظام آموزش و پرورش باید حافظ انسجام ملی باشد

خبرگزاری تسنیم: رئیس‌جمهور در پیامی به اجلاس روسای آموزش و پرورش کشور، تحول نظام آموزشی را با توجه به شرایط وتغییرات شگرف جهان امروز، ضروری دانست و تصریح کرد: نظام آموزش و پرورش باید حافظ انسجام ملی و عامل نهادینه سازی رفتارهای بهنجار اجتماعی باشد.

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در پیامی به سی و دومین اجلاس روسای آموزش و پرورش کشور، تحول نظام آموزشی را با توجه به شرایط و تغییرات شگرف جهان امروز، ضروری دانست گفت: نظام آموزش و پرورش باید حافظ انسجام ملی و عامل نهادینه سازی رفتارهای بهنجار اجتماعی باشد.

وی در این پیام که توسط دکتر حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور قرائت شد، گفت: تعلیم و تربیتِ معطوف به ارزش‌ها و نیازهای جامعه، علاوه بر این که دانش آموزان را متدین، گفتگومدار، نقاد، مدافع حقوق خود، شجاع و ایثارگر تربیت می‌کند، باید بتواند انسجام اجتماعی را هم تامین نماید.

متن پیام رئیس‌جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

سی ودومین اجلاس مدیران وروسای آموزش وپرورش سراسر کشور و حضور شما گرامیان،فرصت مغتنمی فراهم آورده است تا با هم به مشکلات دستگاه تعلیم و تربیت کشور بیاندیشیم و برای شکوفایی کودکان و نوجوانان ایران عزیز تدبیر کنیم.

اصل چهل و سوم قانون اساسی،آموزش و پرورش را یکی از نیازهای اساسی مردم تلقی و دولت را موظف به تامین آن کرده است.این وظیفه خطیر در عین حال فرصتی بی بدیل فراهم آورده تا آموزش و پرورش همراه با نهادهای دین، خانواده، رسانه و دیگر سامانه های مدنی، شرایط اصلاح اجتماعی و زیست بهتر را برای نسل آینده رقم بزند.

شرایط و تغییرات شگرف جهان امروز، تحول نظام آموزشی را بیش از هر زمانی ضروری ساخته است. نظام آموزش و پرورش باید حافظ انسجام ملی و عامل نهادینه سازی رفتارهای بهنجار اجتماعی باشد. تعلیم و تربیتِ معطوف به ارزش ها و نیازهای جامعه، علاوه بر این که دانش آموزان را متدین، گفتگومدار، نقاد، مدافع حقوق خود، شجاع و ایثارگر تربیت می کند، باید بتواند انسجام اجتماعی را هم تامین نماید.

امروز باید به این پرسش مهم و اساسی پاسخ دهیم که آموزش و پرورش چگونه می تواند در کنار توسعه آگاهی‌ها و اصلاح رفتارهای فردی، در شکل گیری رفتارهایی اجتماعی مانند احساس مسئولیت، کار جمعی، قانون گرایی و انضباط اجتماعی هم ایفای نقش نماید؟

انسجام اجتماعی زمینه ساز توسعه فرهنگی، ثبات سیاسی و اعتماد عمومی و متغیر اصلی برای استقامت در برابر نفوذ فرهنگی بیگانگان است. اهمیت انسجام اجتماعی به عنوان یکی از آثار و برکات آموزش وپرورش در دنیای پر ازشتاب و تغییر امروز تا حدی است که حد و مرزهای جغرافیایی جای خود را به حد و مرزهای اجتماعی و فرهنگی سپرده است، که حافظ آن نه تسلیحات نظامی بلکه انسجام فرهنگی است.

مسئولان و روسای محترم آموزش و پرورش کشور؛

حراست از انسجام اجتماعی درآموزش وپرورش به مثابه حراست از هویت فرهنگی ملت ها است. احساس پیوند اعضای یک ملت با یکدیگر یک روزه بدست نمی آید و نیازمند ممارستی طولانی در سال‌های تربیت مدرسه ای است. سامانه ی تعلیم و تربیت ملی ما برای حفظ انسجام اجتماعی چاره ای ندارد جز آنکه احترام به تمامی نمادهای هویت ملی، دینی، مذهب رسمی، پرچم، سرود، زبان وخط رسمی و میراث فرهنگی را توسعه دهد و میان اجزای خود اعم از معلم، مدرسه وخانواده رابطه ای منزلتی مبتنی بر کرامت را شکل دهد تا دانش آموزان هم هرچه بیشتر این نوع رابطه را در میان خود و در جامعه باز تولید کنند.

شما مدیران آموزش و پرورش باید احساس افتخار نسبت به دین و وطن را در دانش آموزان برانگیزید و سیاست گذاری‌های آموزشی و تربیتی را برای بسط انسجام اجتماعی و علیه دگرسازی‌ها و شکاف‌های قومی و مذهبی و افراطی‌گری در دستور کار خود قرار دهید.

آموزش و پرورش باید بتواند خرد عملی و امید و تعلق خاطر دانش آموزان را به وظایف و مسئولیت‌‌های فردی و اجتماعی تعمیق نماید، به آرمان خواهی و ایجاد چشم‌اندازهای روشن توجه خاص نشان دهد و مهارت های مبتنی برکارآفرینی و تحقق شعار "هر دانش آموز یک مهارت" را در آنان تقویت نماید.

در پایان امیدوارم همان گونه که خدمتگزاران ملت در سیاست خارجی توانستند با تکیه بر الطاف الهی، راهبری‌های حکیمانه مقام معظم رهبری و حمایت و پشتیبانی ملت، در برابر زیاده خواهی ها استقامت کنند و با تکیه بر منطق گفت‌وگو، صلح دوستی ایرانیان را به جهانیان اثبات نمایند، مدیران تلاش‌گر آموزش و پرورش هم بتوانند با تدبیرگری و امیدآفرینی در بسط انسجام اجتماعی و همدلی و همزبانی بیشتر برای توسعه همه جانبه ی ایران امروز و فردا نقش آفرینی نمایند.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

حسن روحانی

رئیس جمهوری اسلامی ایران

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon