۲۰ هزار نفر در صنعت سنگ کشور بیکار شدند


20 هزار نفر در صنعت سنگ کشور بیکار شدند

خبرگزاری تسنیم: دبیر انجمن سنگ ایران گفت:بعد از دو سال پیگیری و جلسات مفصل تا به امروز با وجود قولی که داده شده در صنعت سنگ، مشکلی حل نشده و در دو سال گذشته ۲۰ هزار نفر در صنعت سنگ تعدیل نیرو داشته‌ایم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، خداداد غیاثوند ظهر امروز در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که در استانداری لرستان برگزار شد، اظهار داشت: ظرفیت عمده ما در لرستان معدن و صنایع معدنی است کما اینکه 38 درصد از اشتغال صنعتی استان در این حوزه است.

وی افزود: متأسفانه با وجود همه قوانین و مقررات کشور همچنان در این زمینه معجزه‌ای ندیدیم و در قالب موضوعی به نام ارزش افزوده به دلیل اینکه زیرساخت‌های لازم ایجاد نشده است عملا امکان گرفتن سیستمی ارزش افزوده ایجاد نمی‌شود، در نتیجه واحدهای سنگبری و تولیدی باید این را از جیب خود بدهند.

دبیر انجمن سنگ ایران بیان کرد: با توجه به جرائم وحشتناکی که به صورت تصاعدی گذاشته‌اند تقریبا هر سه چهار سال یک بار یکی از واحدهای سنگبری باید تقدیم به سازمان امور مالیاتی شود.

وی عنوان کرد: بعد از دو سال پیگیری و جلسات مفصل تا به امروز با وجود قولی که داده شده، مشکلی حل نشده و در دو سال گذشته 20 هزار نفر در صنعت سنگ تعدیل نیرو داشته‌ایم.

غیاثوند تصریح کرد: هم اکنون نیز استان اصفهان، لرستان، قم و تهران صنایع سنگ تعطیلی دارد و موضوعی است که به دلیل بی‌توجهی، پنج هزار واحد سنگبری با خطر حادی رو به رو شده‌اند و ممکن است به زودی به کار برنگردند.

وی خاطرنشان کرد: تولید واحدهای جدید تلاشی است که خروجی آن نزدیک به صفر است چراکه منابع و سرمایه‌گذار جدید وجود ندارد و حفظ واحدهای موجود به مراتب راحت‌تر و عملیاتی‌تر است و نگاه استاندار نیز همین‌گونه بوده و در ایجاد ارتباط نزدیک با بخش خصوصی تلاش‌های خوبی داشته است.

دبیر سنگ انجمن سنگ ایران افزود: این مشکلی نیست که به دست استاندار یا بخش خصوصی به تنهایی حل شود بلکه نیازمند یک عزم ملی است.

وی گفت: از مبلغ حدود یک هزار میلیارد تومانی که هیئت دولت تصویب کرده‌اند رقم قابل توجهی جذب نشده است چراکه با معرفی شدن واحدهای ما به بانک به دلیل چک برگشتی یا بدهی معوق پرونده بسته می‌شود.

غیاثوند عنوان کرد: وقتی شما میدانید 90 درصد واحد‌های صنعتی و تولیدی کشور چک برگشتی و بدهی معوق دارند با این دو کلمه در قانون، همه را متوقف کردید.

وی تصریح کرد: در این دولت و دولت‌های قبلی اساس حل نشده چراکه دو سد بزرگ جلوی واحدهای تولید گذاشته‌ایم و به این معنا است که وام نگیر و باید این مشکلات در سطح کلان حل شوند.

دبیر انجمن سنگ ایران با اشاره به این‌که ایجاد یک واحد بزرگ سنگ از بحث‌هایی است که در سفر دولت بدون کارشناسی انجام شد، بیان کرد: همین اکنون 25 خط با تکنولوژی روز دنیا وجود دارد که با 10 درصد از ظرفیت خود کار می‌کنند چرا به مشکل آن‌ها رسیدگی نکنیم.

وی افزود: بیش از 500 واحد سنگبری داریم که میلیاردها تومان سنگ در واحد تولیدی خود دارند ولی حقوق کارکنان خود را نمی‌توانند حل کنند.

غیاثوند خاطرنشان کرد: با پولی که برای احداث کارخانه سنگ داده می‌شود، می‌توان در پایانه‌های سنگ مشکل بازاریابی و فروش را حل کنید.

وی افزود: زیرساخت کار تولید در کشور محیا نیست و تا این حل و فصل نشود، با جلسات و قوانین حل نمیشود.

دبیر انجمن سنگ ایران با بیان این‌که یکی از مسائلی که حاشیه سود را می‌تواند در معادن ما افزایش دهد، استفاده از ضایعات معدنی است، گفت: بعد از پنج سال تلاش در وزارت صنعت و معدن بنا بر این شد که استان‌هایی که دارای صنعت سنگ هستند، به دنبال تولید سنگ از ضایعات معدنی بروند.

دبیر انجمن سنگ ایران اظهار داشت: تنها استانی که توانست یک واحد را مصوب کند و قرارداد ببندد واحد لرستان بود که  در مراحل پایانی بانک صنعت و معدن جلوی کار را گرفته است.

وی عنوان کرد: بیش از 600 میلیون تومان در سال‌های  گذشته سرمایه گذاشته شده و اقدامات اولیه و ثانویه را انجام داده ولی کار را نگه داشته‌اند.

غیاثوند گفت: صنعت سنگ در این شرایط درگیر است و اگر فکر اساسی نشود 500 واحد صنعتی و کارگران آن بیکار می‌شوند.

وی تصریح کرد: کاربردی وعملیاتی عمل کنیم و روشی را دنبال کنیم که که خروجی داشته باشد.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon