همایش ملی «فقه و هنر اسلامی» در قم برگزار می‌شود


همایش ملی «فقه و هنر اسلامی» در قم برگزار می‌شود

خبرگزاری تسنیم: عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه گفت: همایش ملی فقه و هنر اسلامی زمستان امسال یک روز در قم و یک روز در تهران برگزار می‌شود که بیستم مهر ماه آخرین مهلت ارسال مقالات به دبیرخانه همایش است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجت الاسلام‌والمسلمین ابوالقاسم علیدوست با اشاره به برگزاری همایش ملی فقه هنر اظهارداشت: این همایش از واژه‌های پرکاربرد فقه و هنر منشأ دارد.

عضو جامعه مدرسین حوز علمیه قم افزود: توقع بود پس از اسلام در مسائلی مانند هنر در زمینه فقهی تحقیقات زیادی صورت گیرد. هنر مسئله ای نیست که تنها بخشی از جامعه با آن در ارتباط باشند و پدیده ای فطری و نهادینه شده در درون انسان‌هاست.

دبیر علمی همایش ملی فقه هنر با اشاره به اینکه پس از اسلام حاکمیت اسلامی است، گفت: اسلام باید بر همه شئون فطری و غیر فطری نظارت داشته باشد. در زمینه هنر باید تحقیقات زیادی صورت بگیرد اما این پدیده آنگونه که باید در این چند دهه مورد کنکاش فقیهانه قرار نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: نمی‌خواهیم همه تلاش‌ها را که در سطح فقها انجام شده نادیده بگیریم اما تلاشی که از طرفی ناظر به هنجارهای فقهی باشد و ضوابط شناخته شده فقه را مراعات کند به گونه ای که مورد پسند فقیهان باشد و ارزش‌های فقهی را حفظ کند و از سوی دیگر بتواند ناظر به حوادث واقعه و پاسخگوی نیازها باشد وجود نداشته است.

حجت الاسلام علیدوست با اشاره به اینکه تلاش می‌کنیم تا همایشی در سطح ملی و حتی در قالب بین المللی در آینده داشته باشیم که در آن به پدیده هنر با نگاه فقهی پرداخته شده است، افزود: در فراخوان مقالات بسیاری از موارد مربوط به بازپژوهی است که توقع در آن این است که با توجه به اقتضائات زمان و مکان این محورها مورد بازپژوهی قرار گیرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان اینکه در مواردی هم هیچ پژوهشی صورت نگرفته است که باید در آن‌ها بررسی و تحقیق انجام شود گفت: همایش در دو بخش عمده فلسفه فقه و هنر در نظر گرفته‌ایم که در این قسمت چهار مقاله روش شناسی فقاهت و هنر که در نخستین مدخل آن به این مسئله پرداخته می‌شود که آیا متد و استنباط در هنر مانند بقیه پدیده‌هاست یا متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه مدخل دوم گستره شریعت و هنر است که در آن قصد داریم بدانیم آیا می‌توانیم ورود اسلام به هنر را داشته باشیم یا خیر، افزود: مدخل سوم آثار هنری شریعت بنیاد در تاریخ و تمدن اسلامی است که در آن می‌خواهیم بدانیم در گذشته هنر شریعت بنیاد وجود داشته یا نه.

دبیر علمی همایش فقه و هنر اسلامی خاطرنشان کرد: بررسی زمان بندی احکام منصوص هنر چهارمین مدخل است که در آن می‌خواهیم ببینیم هنر در زمان محدود می‌شود و یا همیشه وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه بخش دیگر و اصلی همایش مربوط به مسئله فقه و هنر است، عنوان کرد: مقالات زیادی در این بخش وجود دارد که از نمونه آن‌ها می‌توان به بازپژوهی های فقهی، بازپژوهی احکام تعینات هنر، بازپژوهی اصطلاحات مرتبط با هنر و تحلیل و تحقیق هستی شناسانه و حکم شناسانه جایگاه عرف در فقاهت هنر اشاره کرد.

حجت الاسلام علیدوست با اشاره به اینکه جلسات شورای علمی همایش برگزار شده اما فراخوان به تازگی اعلام شده است، تصریح کرد: در این همایش سخنرانی از بزرگان حوزه و برگزیدگان هنر کشورو ارائه مقالات در برنامه وجود دارد.

دبیر علمی همایش فقه و هنر اسلامی گفت: بعد از همایش مقالات پایش شده و در مجلات علمی پژوهشی منتشر می‌شود و تلاش می‌کنیم بعداً به شکل مجموعه مقالات این آثار را منتشر کنیم.

وی با بیان اینکه مشروح این آثار در دسترس رسانه‌ها قرار می‌گیرد، گفت: همایش ملی فقه و هنر اسلامی زمستان امسال یک روز در قم و یک روز در تهران برگزار می‌شود که بیستم مهر ماه آخرین مهلت ارسال مقالات به دبیرخانه همایش است.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon