همایش «فقه و هنر» با هدف توسعه و تعمیق اجتهاد تخصصی برگزار می‌شود


همایش «فقه و هنر» با هدف توسعه و تعمیق اجتهاد تخصصی برگزار می‌شود

خبرگزاری تسنیم: دبیر اجرایی همایش فقه و هنر با بیان اینکه هنر امروز سؤالات جدی را پیش روی حوزه‌های علمیه ما قرار داده است که نیاز به یک ورود تخصصی به آن احساس می‌شود گفت: همایش فقه و هنر می‌خواهد گام مؤثری را برای توسعه و تعمیق اجتهاد تخصصی بردارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجت الاسلام مهدی همازاده ظهر امروز در نشست خبری همایش ملی فقه و هنر اسلامی که در مدرسه اسلامی هنر قم برگزار شد با اشاره به اینکه در سال 92 همایشی با عنوان قرآن کریم و هنر برگزار شد که حدود 250 مقاله به آن همایش رسید، اظهارداشت: پس از داوری این همایش مقالات در چهار پنل تخصصی ارائه شد و مقرر شده که مقالات برگزیده همایش به چاپ برسد.

دبیر اجرایی همایش فقه و هنر افزود: همایش فقه و هنر که دومین همایش از سلسله همایش‌های دوسالانه دین و هنر است در بخش فقه و هنر برگزار و همایش بعدی در باب حکمت هنر در سال 96 برگزار می‌شود.

وی گفت: در فقه هنر نکته این است که به دلیل ساختار دینی جامعه و حکومت ما، می‌دانیم هر تصمیمی که در نهادهای تصمیم‌ساز درباره هنر گرفته شود باید پشتوانه و زمینه اجتهادی فقهی وجود داشته باشد.

حجت الاسلام همازاده با بیان اینکه بخشی از چالش‌ها و ابهاماتی که در بخش هنر وجود دارد مربوط به فتواهایی است که فقها در این مورد ارائه کردند، تصریح کرد: در زمینه فقهی ابواب تخصصی وجود دارد اما باب هنر هیچ‌گاه برای ما به صورت تخصصی وجود نداشته است.

دبیر اجرایی همایش ملی فقه و هنر با اشاره به اینکه فتاوایی در این زمینه وجود داشته است اما به صورت تخصصی نبوده است، گفت: در فقه ما چیزی که زمینه فتواهاست بیشتر در بستر مکاسب محرمه شکل می‌گیرد و هنر و بما هنر موضوع کاوش‌های فقهی نبوده و زمینه‌ای نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: به جز شعر که به صورت مستقل هنر شناخته می‌شده بقیه مواردی که به عنوان موضع گیری هنری به آن پرداخته می‌شود در مسئله هنر وجود نداشته است.

حجت الاسلام همازاده عنوان کرد: آنچه امروز به عنوان هنر شناخته می‌شود در زمان‌های گذشته وجود نداشته و کار کرد امروزی برای غنا و موسیقی هم وجود نداشته است و با توجه به تغییر کارکرد این مسائل نیاز به مسائل فقهی جدید در این زمینه احساس می‌شود.

وی با بیان اینکه هنر امروز سؤالات جدی را پیش روی حوزه‌های علمیه ما قرار داده است که نیاز به یک ورود تخصصی به آن احساس می‌شود، گفت: همایش فقه و هنر می‌خواهد گام مؤثری را برای توسعه و تعمیق اجتهاد تخصصی بردارد.

دبیر اجرایی همایش فقه و هنر گفت: واضح است آنچه امروز به‌عنوان متدهای اجتهاد معروف است نفی و ترد نمی‌شود و قرار است با حرکات این‌چنینی تکمیل‌شده و ارتقا پیدا کند و فضا همان فضای فقه سنتی است.

وی با بیان اینکه طرح همایش فقه و هنر با شورای انقلاب فرهنگی و بیوت مراجع مطرح شد و شورای فرهنگ عمومی و دفتر آیت الله سیستانی در قم حمایت و پشتیبانی خوبی در این زمینه داشته‌اند، گفت: گروهی از نهادهای علمی مانند مرکز فقهی ائمه اطهار، پژوهشگاه دفتر تبلیغات، دانشگاه قم و دانشگاه پردیس فارابی در این زمینه همکاری مناسبی داشته‌اند.

حجت‌الاسلام همازاده افزود:هیئت‌علمی همایش با ریاست حجت الاسلام علیدوست تشکیل شد و محورهای فراخوان مقالات در جلسات بررسی و تصویب شد؛ سعی بر این است که در محورهای مقالات که در جلسات مختلف به تصویب رسید، تبیین محورها تکرار مکررات نباشد و فضای جدیدی در این زمینه ایجاد شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon