رتبه هشتم کنکور ‌انسانی ۹۴: خودآموزی را به شرکت در کلاس کنکور ترجیح دادم‌


رتبه هشتم کنکور ‌انسانی 94: خودآموزی را به شرکت در کلاس کنکور ترجیح دادم‌

خبرگزاری تسنیم: رتبه هشتم کنکور علوم انسانی ۹۴ با اشاره به مطالعه روزانه ۱۲ ساعت گفت: من اعتقادی به کلاس کنکور ندارم و خودآموزی را به رفتن به کلاس کنکور ترجیح دادم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، آزمون سراسری امسال ‌21 و 22 خرداد ماه در 365 شهرستان و 17 کشور خارجی برگزار شد که تعداد 795 هزار و 677 داوطلب در این آزمون شرکت کردند.

‌6 نفر از برگزیدگان از تک‌رقمی‌های کنکور امسال از شهر شیراز بودند. «صدف وفا» دارنده رتبه هشتم کنکور علوم انسانی همراه با مادر و خواهرش مهمان دفتر تسنیم شدند و درباره موفقیتش با خبرنگار تسنیم به گفت‌وگو نشستند.

وفا متولد 1375 در شیراز در دبیرستان فرهنگ که ویژه رشته علوم انسانی است، تحصیل کرده و با وجود شرایطی استرس‌آور با راهنمایی مادر و خواهرش به آرامش دست یافته ‌و همین موضوع عاملی در راه موفقیتش بوده است.

تسنیم: درباره روز آزمون و شرایط ‌و احساستان در آن روز توضیح دهید.

وفا: انتظار رتبه بهتری داشتم و فکر می‌کردم بتوانم بین رتبه‌های یک تا سه را کسب کنم اما به دلیل شرایطم در زمان آزمون این رتبه را کسب کردم اما خدا را شاکرم. دلیل کسب رتبه هشتم به این دلیل است که شرایطم در کنکور مناسب نبود و سؤالات منطق و اقتصاد ‌خلاف انتظارم بود.

امسال آزمون ما با رشته ریاضی برگزار شد، یعنی در سالن هم دانش‌آموزان رشته علوم انسانی بودند و هم دانش‌آموزان رشته ریاضی و برای آزمون در سالنی قدیمی و حتی بدون صندلی دسته‌دار و بدون زیردستی آزمون دادیم و در سالن افراد به عنوان مراقب تردد زیادی داشتند و به حفظ آرامش کنکوری‌ها توجهی نداشتند.

تسنیم: برای موفقیت در کنکور و رسیدن به موفقیت روزانه چقدر مطالعه داشتید؟

وفا: در تابستان گذشته مطالعه خود را از 8 ساعت آغاز کردم اما پشتیبان من گفت این میزان ساعات زیاد است و میزان مطالعه برای کنکور را کمتر کردم و به 5 ساعت کاهش دادم و تا شهریور ماه سال گذشته این میزان ساعات یعنی روزانه 5 ساعت مطالعه داشتم اما از مهرماه سال گذشته میزان مطالعه خود را افزایش دادم و به 9 ساعت مطالعه در روز هم افزایش دادم و در 3 ماه پایانی مانده به کنکور روزی 12 ساعت درس می‌خواندم.

تسنیم: نظرتان درباره شرکت در کلاس‌های کنکور چیست؟ فکر می‌کنید شرکت در این کلاس‌ها چقدر در موفقیت دانش‌آموزان تأثیر دارد؟

وفا: من در ابتدا برای درس ریاضی و آمار در کلاس کنکور شرکت کردم اما متوجه شدم به کلاس نیازی ندارم و آموزش در مدرسه برایم کافی بود به همین دلیل خودآموزی را به رفتن به کلاس کنکور ترجیح دادم، دانش‌آموزان باید بدانند اگر وقتی را که برای حضور در کلاس صرف می‌کنند خودشان به مطالعه بپردازند بیشتر موفق می‌شوند، به نظر من دانش‌آموزان نباید به خودشان فشار بیاورند و باید برنامه‌های تفریحی و غیردرسی خود را هم داشته باشند.

تسنیم: خانواده چه نقشی در موفقیت شما داشت؟

وفا: خانواده بیشترین تأثیر را در موفقیتم داشتند و از همه مهم‌تر بود زیرا من استرس داشتم و پدر و مادر و خواهرم به من کمک می‌کردند تا بر استرس خودم غلبه کنم و اگر به استرسم غلبه نمی‌کردم، موفق نمی‌شدم این رتبه را کسب کنم، مدیر، معاون و مسئولان مدرسه هم نقش ارزنده‌ای در موفقیت من داشتند.

تسنیم: آیا برنامه‌ای برای تحصیل در خارج از کشور دارید؟

وفا: من معتقدم دانش‌آموزان به ویژه دانش‌آموزان رشته انسانی پایه‌ها و سرمایه‌های کشورند و رشته حقوق دانشگاه تهران را انتخاب می‌کنم. حقوق دانشگاه تهران رشته‌ای کلیدی است که به روحیاتم نزدیک‌تر است و علاقه‌مند به این رشته هستم، من در دانشگاه علاوه بر تحصیل برای کسب مدارج عالی مطالعه، تحقیق و پژوهش را هم در برنامه‌های خودم قرار می‌دهم.

خانم شقایق رزاقی، مادر صدف وفا، دارای مدرک دیپلم است اما در دوره‌های مختلف آموزشی شرکت کرده ‌است و به گفته وی شناختش از مباحث مختلف روانشناسی نه تنها به خودش بلکه به دخترانش هم کمک کرده است.

مادر صدف می‌گوید با مطالعات زیادی که داشتم، تلاش کردم در منزل ‌آرامش حرف اول را بزند و سعی کردم درک درستی از فرزندانم داشته باشم و با بچه‌هایم دوست باشم، با وجود اینکه به توانایی‌های فرزندانم ایمان داشتم اما توقعات من و پدرشان از فرزندانمان در سطح خودشان بود و سعی می‌کردیم با آنها به گونه‌ای رفتار کنیم که از مطالعه زده نشوند و حتی در برخی موارد مانع فشار معلمانشان شدم.

همیشه سعی کردیم در تمام موارد و لحظات فرزندانمان را درک کنیم و با آنها همکاری، همراهی کرده و از آنها پشتیبانی کنیم، در تمام این مراحل من تنها نبودم و پدرشان همراه‌شان بود.

خانم رزاقی می‌گوید هر دو دخترم استعداد بالایی داشتند، خواهر صدف که متولد 1369 است با رتبه خوبی در کنکور قبول شد و در حال حاضر هم جزو استعدادهای درخشان دانشگاه است و در مقطع ارشد دانشگاه شیراز در رشته روانشناسی تحصیل می‌کند، خواهر صدف هم کمک زیادی در ایجاد آرامش در صدف داشت و او را همراهی می‌کرد و زمانی که صدف استرس داشت خواهرش به او یاد می‌داد که چطور با استرس خودش کنار بیاید و آن را بپذیرد و در نهایت بر آن غلبه کند.

سمیرا وفا، خواهر صدف، می‌گوید صدف تمام موفقیتش را مرهون تلاش‌های خودش است زیرا اگر تلاش خودش نبود کمک‌ها و صحبت‌های ما بی‌فایده بود و بیشترین کار و تلاش مربوط به خود صدف بوده است.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon