المسیره ورود نیروهای منصور هادی به پایگاه استراتژیک «العند» را تکذیب کرد

المسیره ورود نیروهای منصور هادی به پایگاه استراتژیک «العند» را تکذیب کرد

خبرگزاری تسنیم: عربستان سعودی و امارات طی چند روز گذشته تجهیزات و نیروهای زیادی را با هدف تسلط بر پایگاه هوایی «العند» واقع استان لحج به عدن در جنوب یمن منتقل کرده‌اند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از منابع رسانه‌ای یمن، عربستان سعودی و امارات طی دو روز گذشته تجهیزات و نیروهای زیادی را در شهر بندری عدن واقع در جنوب یمن پیاده کرده‌اند.

این در حالی است که شبکه خبری اسکای نیوز لحظاتی پیش گزارش داد، قسمت غربی پایگاه العند به تصرف نیروهای وابسته به عربستان سعودی درآمده و درگیری ها به داخل پایگاه کشیده شده است.

برخی از رسانه‌های منطقه از جمله الجزیره و العربیه گزارش دادند که فرودگاه نظامی العند به دست عناصر مورد حمایت عربستان در آمده است.

این در حالی است که یک منبع نظامی با تکذیب ادعای برخی رسانه‌ها در مورد ورود عناصر منصور هادی به پایگاه هوایی العند، گفت: نیروهای هادی فاصله زیادی با پایگاه «العند» و پادگان «لبوزه» دارند.

بر اساس آنچه که سایت یمنی«یمن پرس» به نقل از یک منبع نظامی یمنی گزارش داد،  3 گردان از نیروهایی که در منطقه یکم نظامی در استان حضرموت یمن آموزش دیده و به سلاح‌های جدید مجهز شده بودند، برای شرکت در عملیات تصرف پایگاه العند وارد لحج شدند.

این منبع افزود که این نیروها با سلاح‌هایی تجهیز شده‌اند که نیروهای ائتلاف حمله به یمن از طریق بندر و فرودگاه عدن به این شهر وارد کرده‌اند.

اهمیت استراژیک پایگاه هوایی العند

پایگاه هوایی العند در 60 کیلومتری شمال عدن و در استان لحج واقع شده است و مساحت آن به بیش از 15 کیلومتر مربع می‌رسد. این پایگاه در دهه 60 توسط نیروهای انگلیسی بنا شده است.

در سال 2012 آمریکا از این پایگاه برای استقرار پهپادهای خود و حمله به عناصر القاعده در یمن استفاده می‌کرد ولی بعد از کنترل ارتش یمن و کمیته‌های مردمی بر این پایگاه سربازان آمریکایی آن را ترک کردند.

العند تنها یک پایگاه هوایی نیست بلکه یک پایگاه زمینی نیز به شمار می‌رود و در آن واحدهای تانک، توپخانه و مراکزی برای آموزش وجود دارد و همچنین آشیانه‌هایی برای جنگنده‌ها در زیر زمین و انبارهای مملو از سلاح و مهمات دارد. این پایگاه به دلیل نزدیک بودن به دریا و همچنین موقعیت مناسب نسبت به استان های جنوبی از اهمیت راهبردی برخوردار است.

عربستان قصد دارد با تصرف این پایگاه از آن برای انجام عملیات هوایی علیه دیگر مناطق یمن استفاده کند.

منابع رسانه‌ای یمن همچنین گزارش دادند که روز گذشته 3 هزار نیروی نظامی از طریق شهر عدن وارد یمن شدند تا با حرکت به سمت پایگاه هوایی العند در عمیلات نیروهای وابسته به منصورهادی علیه ارتش یمن و کمیته‌های مردمی شرکت کنند.

ورود 3 هزار نیروی مصری اماراتی و عربستانی به عدن

گزارش ها در مورد هویت این نیروهای ضد و نقیض است برخی از رسانه ها خبر دادند که این نیروها مصری هستند و برخی دیگر تاکید کردند که این نیروها اماراتی و سعودی هستند.

بر اساس این گزارش عربستان به همراه این نیروها مقادیر زیادی تانک و نفربر هم به عدن وارد کرده است.

همچنین مصطفی علانی کارشناس امنتیتی یمن به روزنامه واشنگتن‌پست گفت که نیروهای ائتلاف حمله به یمن به رهبری عربستان طرحی را برای آموزش 10 هزار نیروی نظامی دارند تا آنها را به جبهه های جنگ علیه نیروهای مردمی و ارتش یمن وارد کنند.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت