۳۸ میلیون حساب بانکی مشکل­‌دار، شگفت‌­آور نیست!

38 میلیون حساب بانکی مشکل­‌دار، شگفت‌­آور نیست!

خبرگزاری تسنیم: شما چند حساب بانکی دارید؟ چند کارت بانکی در جیب‌تان است؟ از چند حساب و چند کارت استفاده می‌­کنید؟ اگر اهل کسب و کار و به اصطلاح بازاری هستید، چند دسته چک با رنگ­‌ها و اندازه­‌های متفاوت از بانک‌­های گوناگون در گاو­صندوق دارید؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، رئیس کل بانک مرکزی، سوم مرداد در برنامه نگاه یک سیما حضور یافت و در زمینه مهم­ترین مسائل اقتصادی و پولی و بانکی و دستاوردهای دولت یازدهم به تفصیل سخن گفت. وی در بخشی از سخنان خود به300 میلیون حساب موجود در نظام بانکی اشاره کرد و افزود از این تعداد 38 میلیون حساب وجود دارد که شماره شناسه و مدارک افتتاح­ کنندگان با کد ملی آنها تطبیق داده نشده بود که از این میزان 30 میلیون حساب راکد و 8 میلیون حساب در شرف راکد شدن است.

بعد از آن, برخی بر بانک­‌ها تاختند که چگونه 38 میلیون حساب جعلی افتتاح کردند؟ اگر چه نمی­توان وجود حساب­‌هایی با مدارک هویتی جعلی را انکار کرد ولی حتما تعداد آن­ها در کل شبکه بانکی کشور بسیار ناچیز است. برخی دیگر پا را فراتر گذاشتند و این موضوع را فاجعه­‌ای برای نظام بانکی قلمداد کردند!

بیش از 125 سال از پایه­‌گذاری نخستین بانک با کارکرد امروزی در ایران می­‌گذرد. قوانین، آئین­‌نامه­‌ها و دستورالعمل­‌های نحوه اداره بانک­‌ها تاکنون به فراخور شرایط کشور بارها اصلاح شده است. بر پایه قوانین و مقررات موجود، حساب بانکی حسابی است که بانک بر اساس قرارداد منعقده با متقاضی، به منظور قبول انواع سپرده­‌های دیداری و غیر دیداری (قرض‌الحسنه جاری، قرض‌­الحسنه پس­‌انداز، سرمایه­‌گذاری مدت­دار، خاص و..) افتتاح می­‌نماید.

به حسابی که طی مدت مشخص (برای نمونه 6 ماه) هیچ­گونه عملیات بانکی (واریز، برداشت و انتقال وجه) در آن انجام نشود، حساب راکد گویند و ممکن است به دلایل گوناگون مانند تعدد حساب­‌ها، جابجایی محل زندگی، فوت و... برخی از حساب­‌های مشتریان که معمولا مانده ناچیزی دارند، غیر فعال(راکد)شوند.

پس از تصویب قانون الزام اختصاص شماره ملی و کدپستی برای کلیه اتباع ایرانی، بانک مرکزی طی بخشنامه­‌ای از ابتدای سال 86 بانک‌­ها را ملزم کرد به منظور احراز هویت و شناسایی مشتریان  قبل از ارائه هرگونه خدمات بانکی به ویژه افتتاح حساب، نسبت به دریافت شماره ملی از مشتریان و ثبت آن در کلیه فرم‌­ها، قراردادها، مدارک افتتاح حساب، سیستم­‌های چک و تسهیلات و تعهدات بانکی ( شامل گشایش اعتبارات و صدور ضمانت نامه) اقدام کنند.

طی هشت سال از تاریخ ابلاغ این بخشنامه در نزدیک به 90 درصد حساب­‌ها، مشخصات هویتی مشتریان به شیوه جدید ثبت شده است و در تعدادی از حساب‌­های معمولا غیر فعال(حدود 10 درصد از کل حساب­‌ها) ، مشتریان برای انجام عملیات بانکی و احراز هویت مراجعه نکرده­ اند.

شاید مرور تجربه مخابرات در این زمینه خالی از فایده نباشد. بر اساس آمار وزارت ارتباطات از سال 73 تا پایان شهریور سال گذشته، سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل تاکنون بیش از 129 میلیون سیم­‌کارت دائمی و اعتباری واگذار کرده­‌اند که از این تعداد، حدود 66 میلیون سیم­‌کارت فعال وجود دارد یعنی نزدیک به نیمی از سیم­‌کارت­‌ها غیر فعال است. از سوی دیگر سال گذشته اعلام شد که سیم­‌کارت­‌های فاقد کد ملی مسدود خواهد شد و چند بار مهلت برای اعلام کد ملی تعیین شد ولی هنوز هم حدود یک میلیون سیم­‌کارت فاقد کد ملی با امکان سوء­استفاده­‌های احتمالی در کشور وجود دارد و معلوم نیست که شماره­­‌های ملی­ اعلام شده مطابقت دارد یا خیر؟

بنابراین اگر بدانیم هنوز هم تعدادی از حساب­‌ها به شیوه سنتی و غیر متمرکز در شبکه بانکی وجود دارند، 38 میلیون حساب بانکی با مشکل هویتی تطبیق کد ملی، شگفت­‌آور نیست!

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه