امیدوارم حکم مهدی هاشمی زودتر اجرا شود؛ صدور حکم مرتضوی تا هفته آینده

امیدوارم حکم مهدی هاشمی زودتر اجرا شود؛ صدور حکم مرتضوی تا هفته آینده

خبرگزاری تسنیم: سخنگوی قوه قضائیه با بیان "امیدوارم حکم مهدی هاشمی زودتر اجرا شود" گفت: حکم این پرونده پس از قطعیت از سوی دادگاه تجدید نظر به دادگاه بدوی ارسال شد و دادگاه بدوی حکم را برای اجرا به واحد اجرای احکام ارسال کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در هشتادودومین نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر اینکه برخی نمایندگان مجلس معتقدند حساب‌های میلیاردر نفتی در خارج از کشور خالی است و پولهای وی به حساب‌های دیگری منتقل شده است و اینکه در این پرونده چند نفر دیگر متهم هستند، گفت: متهم پرونده وجوهی را دریافت کرده و بابت فروش محموله‌های نفتی نیز مبالغی گرفته بود که باید بازمی‌گرداند اما متأسفانه متهم صداقت لازم را ندارد و لذا نمی‌دانیم دقیقاً این پول‌ها چه شده است. وی همواره اعلام می‌کرد که این پول‌ها در بانک‌های مختلف وجود دارد و به‌خاطر تحریم‌ها نمی‌توانسته آنها را بازگرداند.

معاون اول قوه قضائیه اضافه کرد: بر این اساس هیئتی متشکل از بانک مرکزی، وزارت اطلاعات، وزارت نفت و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط برای بررسی ادعاهای متهم به 2 باند که مطرح شده بود، اعزام شدند و گفتند چنین وجوهی در بانک‌های اعلام شده وجود ندارد. با این حال از بانک مرکزی و وزارت اطلاعات خواسته شد که پول‌ها را ردیابی کنند و متأسفانه بخش عمده‌ای از این پول‌ها هنوز به دست نیامده است اما دستگاه قضایی پیگیر این مسئله است تا پول‌ها را بازگرداند.

محسنی اژه‌ای افزود: این متهم اخیراً نیز نامه‌ای نوشته و در آن نامه اعلام کرده که قصد خلاف کردن نداشت و تنها خدمت کرده است و به‌خاطر تحریم‌ها با این مشکلات مواجه شده است و اگر خودش باشد می‌تواند این پول‌ها را برگرداند. امیدوارم خود متهم، نمایندگان وی و یا بستگانش اگر نزدشان پولی وجود دارد، برگردانند.

وی در پاسخ به این سؤال که در این پرونده چند نفر متهم هستند، گفت: تا جایی که اطلاع دارم تاکنون برای 3 نفر کیفرخواست صادر شده اما پرونده برای افراد دیگر هنوز مفتوح است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص شکایت احمدی‌نژاد از معاون اول دولت یازدهم و اینکه موارد اتهامی مطرح شده در شکایات چیست، گفت: به‌طور قطع هر کسی که شکایت کند ثبت و رسیدگی می‌شود و این شکایت پس از ثبت به شعبه بازپرسی ارجاع شده و هم‌اکنون در مراحل دادسرا قرار دارد. یکی از اقدامات در مرحله دادسرا این است که از شاکی می‌خواهند مستندات شکایات خود را ارائه دهد و همچنین طرف شکایت برای ارائه دفاعیات دعوت می‌شود. 

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص زمان اجرای حکم مهدی هاشمی گفت: حکم این پرونده پس از قطعیت از سوی دادگاه تجدیدنظر، به دادگاه بدوی ارسال شد و دادگاه بدوی حکم را برای اجرا به واحد اجرای احکام ارسال کرد و هم‌اکنون اجرای احکام به‌دنبال اجرای حکم است که امیدواریم زودتر اجرا شود، البته شاید زمان سپری شده بین قطعیت حکم تا مرحله اجرا یک چیز غیرمتعارف نباشد.

وی در خصوص اینکه گفته می‌شود مهدی هاشمی اعلام کرده به‌جای تحمل مجازات حبس حاضر است در پرونده کرسنت در مراجع بین‌المللی به‌نفع ایران همکاری کند، گفت: مطلقاً چنین چیزی نشنیده‌ام و نیازی نیست که حکم به‌خاطر اینکه کسی اطلاعات دارد، اجرا نشود. 

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه اخیراً تعدادی از سایت‌های بدون مجوز اقدام به اخاذی از اشخاص می‌کنند و اینکه اقدام دادستانی تهران نسبت به این موارد چیست، اعلام کرد: چنانچه موردی به این شکل وجود داشته باشد و سایتی حتی با نام و نشان علیه کسی اقدام به اخاذی کند به‌طور قطع مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

محسنی اژه‌ای همچنین در خصوص اقدامات دستگاه قضایی برای برخورد با مقصران حادثه سیل اخیر گفت: یکی از وظایف دستگاه قضایی و دادستانی ورود به مسائلی است که با حقوق عمومی سروکار دارد. سال قبل که سیل در شمال کشور رخ داد رئیس قوه قضائیه هیئتی را به استان‌های مازندان اعزام کرد که خوشبختانه اقدامات این هیئت مؤثر بود.

وی افزود: در ارتباط با سیل اخیر نیز با توجه به خسارت‌های بسیاری که به جای گذاشت، رئیس قوه قضائیه از بازرسی کشور خواست موضوع را بررسی کند و ببیند مسئولین و دستگاه‌های ذی‌ربط در این ماجرا کوتاهی داشته‌اند یا خیر. البته نمی‌توان جلوی همه خسارت‌های سیل را گرفت و این یک مسئله طبیعی است. بازرسی کل کشور در این ماجرا وارد شده و هم‌اکنون مشغول بررسی و تهیه گزارش است و اینکه آیا مسئولان در این زمینه کوتاهی داشتند یا خیر، پس از تکمیل شدن تحقیقات سازمان بازرسی مشخص می‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص جلسه محاکمه سعید مرتضوی و اینکه آیا جلسه، جلسه آخر بوده یا خیر و چرا وزیر تعاون و مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی به‌رغم احضار از سوی دادگاه در جلسه حضور نیافتند، گفت: در این جلسه معاون حقوقی، و مدیرکل تأمین اجتماعی در دادگاه حضور یافتند و مطالب موردنظر آقای مرتضوی را ارائه کردند و این مسئله بستگی به نظر قاضی دارد و من در جزئیات محاکمه نیستم.

وی اضافه کرد: از مسئول بالاتر از شعبه دادگاه شنیدم که جلسه قبلی جلسه آخر بوده اما آقای مرتضوی درخواست کرده علاوه بر دفاعیات شفاهی یک دفاعیه کتبی ارسال کند و دادگاه نیز گفته ان‌شاءالله ظرف 8ــ7 روز آینده حکم را صادر خواهد کرد.

انتهای پیام/*

واژه های کاربردی مرتبط
واژه های کاربردی مرتبط
پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon