توافق ایران مقدمه خلع سلاح هسته‌ای در خاورمیانه و جهان است + فیلم

توافق ایران مقدمه خلع سلاح هسته‌ای در خاورمیانه و جهان است + فیلم

خبرگزاری تسنیم: نامزد حزب سبز آمریکا در رقابت‌های ریاست جمهوری آمریکا تأکید کرد که سیاست خارجی این کشور طی ۱۵ سال گذشته در دشمن تراشی برای ایالات متحده به اندازه گروه‌های تروریستی کارآمد بوده است.

«جیل استاین» نامزد حزب سبز آمریکا برای ورود به رقابت‌های ریاست جمهوری ایالات متحده در گفتگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری تسنیم در واشنگتن با اشاره به توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 تأکید کرد که این توافق گام ابتدایی برای ایجاد یک خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای و در مرحله بعد خلع سلاح هسته‌ای در گستره‌ای جهانی است.

به گفته استاین، این توافق بسیار مهم و حیاتی است، زیرا این اطمینان را ایجاد می‌کند که ایران به سراغ بمب اتمی نخواهد رفت. حقیقت ماجرا این است که نهادهای اطلاعاتی آمریکا، بسیاری از آن‌ها، و حتی نهادهای اطلاعاتی اسرائیلی آن با این مطلب موافق هستند که ماجرای برنامه هسته‌ای ایران طی سالیان گذشته نیازمند چنین واکنشی نبوده است.

توافق هسته‌ای گام آغازین خلع سلاح هسته‌ای منطقه خاورمیانه

وی در ادامه گفت: اما از سوی دیگر این اسرائیل است که در حال حاضر سلاح هسته‌ای دارد. بنابراین از دید من این توافق باید تنها گام ابتدایی برای ایجاد یک خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای و جهان عاری از سلاح‌های هسته‌ای باشد. و در واقع ایالات متحده و دیگر کشورهای دارنده سلاح‌های هسته‌ای ناقض معاهدات بنیادین، یعنی معاهده منع اشاعه هسته‌ای هستند. زیرا این معاهده خواهان در پیش گرفتن گام‌هایی مهم در راستای خلع سلاح هسته‌ای است. و تنها راه‌حل واقعی که در بلندمدت کارا باشد، خلع سلاح (هسته‌ای) است که دستکم شامل ما (آمریکا) می‌شود.

حملات پهپادی موجب برانگیختگی مردم جهان علیه آمریکا شده است

این عضو حزب سبز آمریکا افزود: احساس من این است که سیاست خارجی آمریکا بایستی مورد بازبینی قرار بگیرد و به یک سیاست خارجی مبتنی بر قوانین بین‌الملل، حقوق بشر و دیپلماسی تبدیل شود. بنابراین آنچه در این مجال رخ داده است این است که مذاکرات با ایران یک مثال خوب برای چنین دیپلماسی است اما بایستی به صورت وسیعی گسترش یابد. نکته و موضوع کلان‌تری که می‌خواهم اینجا به آن اشاره کنم این است که ما نه تنها نیازمند تغییر بنیادین در سیاست خارجی هستیم بلکه سیاست خارجی ما هم‌اکنون به طور اساسی بخشی از سیطره تام اقتصادی و نظامی اعمالی از سوی ایالات متحده است. آمریکا دارای پایگاه‌های نظامی متعددی در کشورهای مختلف در سرتاسر جهان هستیم. در واقع ما الهام بخش خصومت و یورش هستیم. ما بدترین دشمنان را برای خود ایجاد کرده‌ایم. ما از طریق حملات پهپادی و اعمال خشونت همه‌گیر باعث ایجاد جو مسمومی در بین عامه مردم در سرتاسر جهان علیه خودمان شده‌ایم، امری که باعث می‌شود ایالات متحده به عنوان بزرگترین تمهیدگر و مهیاکننده اعمال خشونت و بزرگترین منبع تروریسم در نظر گرفته شود، چیزی که در آخرین نظرسنجی مؤسسه پیو به دست آمده است.

بسیاری از سلاح‌های در دست داعش، آمریکایی هستند

به گفته جیل استاین: ما (آمریکا) نیازمند یک سیاست خارجی هستیم که مبتنی بر عدالت باشد و به صورت بشردوستانه و نه در عرصه جهانی خود را پلیس عرضه کنیم. سیاست ما به گونه‌ای است که معاملات بسیار بزرگ تسلیحاتی داشته و بزرگترین تأمین‌کننده سلاح برای هر دو طرف تمامی جنگ‌ها در جهان هستیم. سیاست ما تأمین سلاح برای جنگ‌سالاران است. برای مثال بسیاری از سلاح‌هایی که در اختیار داعش است، آمریکایی هستند که یا در عرصه نبرد به دست آورده‌اند و یا از طریق همپیمان‌های ما به دست آورده‌اند، مانند عربستان سعودی یا از طریق ترکیه.

ترکیه در حالی کردها را بمباران می‌کند که آن‌ها یک نیروی عمده در مهار داعش هستند

این سیاستمدار آمریکایی در ادامه گفت: ترکیه هم‌اکنون یک نمونه آشکار از سیاست خارجی کنونی ما است. ترکیه هم‌اکنون هر دو طرف منازعه را بمباران می‌کند، ترکیه هم داعش و هم کردها را بمباران می‌کند. کردهایی که یک نیروی عمده در مهار داعش هستند. این یک فاجعه است. در اینجا قوانین بین‌المللی کجا قرار دارند؟ قوانین تنها امید باقی مانده هستند. قوانین بین‌المللی مانع تسلیحات هستند. ما نه تنها محتاج ایجاد یک خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای هستیم بلکه خاورمیانه عاری از سلاح به صورت عام هستیم. ما نیازمند جهان عاری از سلاح هستیم و اینکه مانع از این نوع معاملات و قراردادهای تسلیحاتی و درگیر شدن در جنگ‌ها و حملات پهپادی شویم. امری که باعث خشم و نفرت عامه مردم از ما می‌شود. آن‌ها می‌توانند با فشار دادن یک دکمه و پرتاب بمب این کار را انجام دهند.  ما به این طریق با برانگیختن مردم به مخالفت با سیاست‌ها و اولویت‌های آمریکا همان کاری را می‌کنیم که تروریست‌ها انجام می‌دهند.

طی 15 سال اخیر آمریکا تنها یک دشمن بدتر را برای خود ایجاد کرد

به گفته وی، ما در شرایط کنونی بایستی رویکرد درست را انتخاب کرده و جانب ارزش‌هایمان را بگیریم و بخشی از ائتلاف بین‌المللی برای مقابله با تروریسم باشیم و به بحران‌های اساسی همچون فقر، امپریالیسم و بی‌عدالتی اقتصادی رسیدگی کنیم. در نتیجه امید فراوانی برای در پیش گرفتن این مسیر وجود دارد. اما نه از طریق ادامه سیاست فاجعه‌بار دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان طی 15 سال گذشته، دوره‌ای که در آن 5 تریلیون دلار در عراق خرج کردیم و بیش از یک میلیون شهروند غیرنظامی را در عراق به قتل رساندیم و هزاران سرباز آمریکایی را از دست دادیم. و در قبال آن چه چیزی حل شد، ما تنها یک دشمن بدتر را ایجاد کردیم و شرایط بدتر شده است. ما نیازمند توقف این امر و اقدام براساس ارزش‌های مشترک انسانی خود هستیم. و این آغازی بر ایجاد یک جامعه بین‌المللی به همان‌گونه‌ای که لیاقتش را داریم است.

جیل استاین که هم‌اکنون نامزد مدنظر حزب سبر آمریکا برای ورود به رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016 است در مورد رویکرد کنگره در بررسی توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت: توصیه من به کنگره آمریکا این است که در کنار این توافق و ایران بایستد. زیرا این توافق در هر دو سوی ماجرا دشمنانی دارد. این امر بسیار مهم است. این نهایت کار نیست بلکه یک گام مهم ابتدایی است. باید بر اساس خواسته مردم عمل کنیم. آن‌ها باید براساس ارزش‌های مشترک جوامع‌مان و با در نظر گرفتن آینده کودکانمان عمل کنند.

برای مشاهده نسخه انگلیسی این مصاحبه اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان