سخنگوی کاخ سفید: درباره توافق ایران پیشرفت مهمی در کنگره داشتیم

سخنگوی کاخ سفید: درباره توافق ایران پیشرفت مهمی در کنگره داشتیم

خبرگزاری تسنیم: سخنگوی کاخ سفید گفت: ما درباره توافق ایران پیشرفت مهمی در کنگره داشتیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید گفت: در چهل و هشت تا هفتاد و دو ساعت گذشته شاهد بودیم افراد قابل توجهی از این توافق حمایت کردند که از جمله آن سث مولتون کهنه‌سرباز جنگ عراق و نماینده ایالت ماساچوست است. مولتون گفته است تجربه شخصی او از جنگ در خاورمیانه موجب شد به این نتیجه برسد که این توافق احتمال وقوع جنگ آتی در خاورمیانه را کمتر می‌کند. ما همچنین شاهد بیانیه قوی آدام شف بودیم که عضو مهمی از کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان است، برخی می‌گفتند وی نسبت به این توافق ظن و تردید دارد که بعد از شنیدن دلایل دولت از این توافق حمایت کرده است.

حتی سناتور وارن (سناتور الیزابت وارن نماینده دیگر ماساچوست) حمایت قوی خود از این توافق را نشان داد، این نشان می‌دهد که ما پیشرفت‌هایی در کنگره داشتیم اما همان‌طور که گفتم دست از تلاش برنمی‌داریم. رئیس جمهور و اعضای ارشد تیم امنیتی وی به تلاش خود در این هفته و این ماه ادامه می‌دهند.

جاش ارنست گفت: وزیر امور خارجه قطر با اشاره به تلاش‌ها برای مذاکره جهت رسیدن به توافق بین ایران و پنج به‌علاوه یک گفت که این تلاش‌ها منجر شده است این منطقه بسیار امن و باثبات شود.

این اظهارات وزیر امور خارجه قطر نشان می‌دهد تکمیل این توافق دیپلماتیک برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای به‌نفع امنیت دست‌کم کشور قطر است. رئیس جمهور آمریکا مطمئناً درباره تأثیر این توافق بر منافع امنیت ملی اسرائیل نزدیک‌ترین متحد ما و همچنین شرکای ما در منطقه که اغلب در معرض فعالیت‌های برهم زننده ثبات ایران و دست‌نشانده‌های آن قرار دارند، آگاه است. به همین جهت رئیس جمهور اوایل تابستان امسال نشستی با برخی از رهبران این کشورها در کمپ دیوید برگزار کرد تا درباره نحوه تقویت همکاری امنیتی آمریکا با کشورهای حوزه خلیج (فارس) صحبت کند.

بیشتر این گفتگوها بر محور نحوه هماهنگی بهتر این کشورها با حمایت آمریکا در زمینه تأمین امنیت خود قرار داشت.

یکی از مسائلی که درباره آن گفتگو شد، تلاش برای استقرار فناوری‌ها و قابلیت‌های ضد موشک بالستیک بود که امنیت مشترک این کشورها را تأمین می‌کند.
آمریکا مسلماً از این تلاش با فراهم کردن کارشناسان، تجهیزات و آموزش حمایت می‌کند اما در نهایت این قابلیت مشترکی خواهد بود که کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) آن را ایجاد و راه اندازی خواهند کرد.

این مسئله نشان دهنده تمایل رئیس جمهور برای تقویت همکاری خود با شرکای شورای همکاری خلیج (فارس) است اما همان‌طور که رئیس جمهور خود نیز گفته است اگر کاملاً درباره نفع این توافق در درجه اول بر منافع امنیت ملی آمریکا و همچنین منافع متحدان و شرکا در منطقه مطمئن نبود، آن را دنبال نمی‌کرد.

جاش ارنست گفت: ما اکنون خرسندیم دست‌کم برخی از نماینده‌های کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) به‌وضوح می‌گویند با این نتیجه گیری رئیس جمهور آمریکا موافق هستند.

من فکر می‌کنم این مسئله موجب کاهش بحثها در این زمینه خواهد شد زیرا ما شاهد بودیم افرادی این مسئله را مطرح می‌کردند که این توافق تأثیر منفی بر اوضاع امنیتی شرکای ما در خاورمیانه خواهد داشت. رئیس جمهور با این ارزیابی‌ها موافق نبود و در حقیقت وی فکر می‌کند این توافق امنیت ملی متحدان و شرکای ما در خاورمیانه را تقویت می‌کند و ما از بیانیه سران این کشورها که می‌گویند با این نتیجه گیری رئیس جمهور موافق هستند، استقبال می‌کنیم.

جاش ارنست درباره تبلیغات گروهی علیه این توافق گفت: رئیس جمهور در چند هفته گذشته نسبتاً زیاد به این مسئله پرداخته است. رئیس جمهور در نظر دارد اواخر این هفته سخنرانی مهمی ایراد کند و درباره این موضوع صحبت کند و از برخی صحبت‌ها درباره اینکه باورهای رئیس جمهور نقش محوری در تصمیم گیری درباره این توافق داشت، بکاهد. رئیس جمهور معتقد است کنگره باید از یک تلاش بین المللی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای از طریق دیپلماسی حمایت کند و هیچ کس جز مطرح کردن استفاده از گزینه نظامی، یک گزینه مشروع و قابل اجرا را پیشنهاد نکرده است. رئیس جمهور روشن ساخته است گزینه نظامی همیشه روی میز است و خواهد بود اما وقتی ما فرصتی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای با استفاده از دیپلماسی داریم، باید از این فرصت استفاده کنیم.

به همین جهت در دو سال یا قریب به دو سال گذشته، رئیس جمهور و اعضای ارشد تیم وی زمان و تلاش زیادی را برای رسیدن به این توافق صرف کردند و رئیس جمهور خرسند است که تیم وی توانست به‌صورت مؤثر با جامعه بین المللی همکاری کند و جامعه بین المللی را برای گرفتن موضع واحد دربرابر ایران متحد کند و توانست تعهد ایران را برای کاهش نوددرصدی ذخایر هسته‌ای، برچیدن سیزده‌هزار سانتریفوژ و تغییر راکتور آب سنگین اراک به راکتور بی‌خطر به دست آورد و این کشور با سرزده‌ترین بازرسی‌ها که تاکنون بر برنامه هسته‌ای یک کشور اعمال شده است، موافقت کند تا از این طریق درباره تبعیت آنها از تعهدات خود در توافق اطمینان حاصل شود.

بنابراین این ماهیت بحث است و ما امیدواریم علاوه بر آمریکایی‌ها در سراسر کشور، همه اعضای کنگره متقاعد شوند.

شما می‌دانید رئیس‌جمهور صحبت‌هایی کرد و هفته گذشته کنفرانس تلفنی داشت که در آن با فعالان مهم در سراسر کشور درباره این توافق گفتگو کرد تا به آنها در این زمینه انرژی بدهد و اطمینان یابد آنها محتوای این توافق را درک می‌کنند.

ما به تلاش در این زمینه ادامه می‌دهیم و مطمئن هستیم افراد قابل توجه از اعضای کنگره، سیاست را کنار می‌گذارند و روی آنچه معتقدند به بهترین وجه به‌نفع منافع آمریکا است، تمرکز می‌کنند و اگر این کار را انجام دهند و این مسیر را طی کنند از این توافق حمایت خواهند کرد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon