آغاز اقدامات آمریکا برای تشکیل اتاق مشترک بازرگانی با ایران

آغاز اقدامات آمریکا برای تشکیل اتاق مشترک بازرگانی با ایران

خبرگزاری تسنیم: رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: آمریکایی ها اقداماتی برای تشکیل اتاق مشترک بازرگانی با ایران آغاز کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محسن جلال‌پور رئیس اتاق بازرگانی ایران در حاشیه نشست شورای گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر، گفت: در شرایط پساتحریم این نگرانی وجود دارد که به جای حرکت به سمت بخش خصوصی دولت فربه و چاق‌تر شود. 

وی درباره تشکیل اتاق بازرگانی ایران و آمریکا، خاطرنشان کرد: درخواست رسمی در این زمینه به اتاق واصل نشده است. ما فکرمی‌کنیم در سفرمهرماه دکتر روحانی به آمریکا این اتفاق بیفتد و صحبت‌ها و مذاکراتی بین اقتصادیون انجام شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: تا به امروز هیئت آمریکایی‌ را در اتاق بازگانی پذیرش نکرده‌ایم و درخواستی در این زمینه به ما واصل نشده است.

آمریکا اتاق مشترک تشکیل‌ دهد، ما هم تشکیل می‌دهیم 

وی درباره ایجاد اتاق مشترک بین ایران و آمریکا اظهار داشت: براساس قوانین داخلی، اگر هر کشوری اتاق مشترک تشکیل دهد ما وظیفه داریم که به فاصله دو ماه اتاق مشترک را در کشور دهیم.

جلال‌پور تاکید کرد: آمریکایی‌ها اقداماتی برای تشکیل اتاق مشترک با ایران آغاز کرده‌اند و در صورتی که این اتاق، در اتاق بازرگانی آمریکا تشکیل شود ما هم بر اساس قانون جمهوری اسلامی ایران این اتاق مشترک را در ایران تشکیل می‌دهیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران درباره لزوم درخواست مجوز دولت در این زمینه، بیان داشت: در صورتی که ما شروع‌کننده باشیم باید دستور دولت اخذ شود، اما چون ما شروع‌کننده نیستیم نیازی به مجوز دولت وجود ندارد. براساس قوانین باید اتاق مشترک به صورت متقابل تشکیل شود.

جلال‌پور درباره زیرساخت‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی، اظهار داشت: در مواردی در زیرساخت دچار مشکلاتی هستیم، اما باید فضای رقابتی سالم در کشور حاکم کرد تا بتوان این فعالیت مشترک انجام شود.

وی در پاسخ به خبرگزاری تسنیم تصریح کرد: به دولت پیشنهاد شده که هیئت‌های تجاری که به ایران می‌آیند، هماهنگی بخش اقتصادی آن به اتاق بازرگانی سپرده شود.

جلال‌پور اظهار داشت: ما آمادگی داریم که زمینه ملاقات رو در رو و در شرایطی که بتوانیم به درستی از آن بهره‌بردای شود، فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه اتاق بازگانی برای ورود سرمایه‌گذاران به صورت انفعالی عمل نمی‌کند، گفت: لیستی از تشکل‌ها و مجموعه‌های اقتصادی تهیه کرده‌ایم تا از هیئت‌های تجاری مطابق آن به ایران دعوت شوند.

جلال‌پور یادآور شد: هیئت‌های بخش خصوصی می‌توانند رفت و آمد کرده و نیازی به اجازه وزارت امور خارجه ندارند، اما آنها را نیز مطلع می‌کنیم. از طرفی نیز بر اساس هماهنگی با دولت، از هیئت‌هایی که به کشورمی‌آیند بهره‌بردای لازم انجام می‌شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه