باغ فتح آباد کرمان؛ متروکه‌ای که در دل کویر، بهشت شد


باغ فتح آباد کرمان؛ متروکه‌ای که در دل کویر، بهشت شد

خبرگزاری تسنیم: شامگاه دوشنبه باغ فتح آباد که در سالیان گذشته مکانی متروکه شده بود، پس از دو سال مرمت و بازسازی در دل کویر افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، برای رسیدن به باغ فتح آباد باید از جاده آسفالته سعادت آباد به سمت اختیارآباد منحرف شویم تا بعد از عبور از این منطقه، در 14 کیلومتری کرمان، به محوطه این باغ مصفا و بزرگ برسیم.

در مسیر رسیدن به باغ، تابلوهایی دیده می‌شد که بر روی آن نوشته شده بود به باغ فتح آباد، مادر باغ شاهزاده نزدیک می‌شوید، باغی که قبل از باغ شاهزاده ساخته شد و بر ساخته شدن این باغ در ماهان تاثیر فراوان داشت.

باد به آرامی درحال وزیدن است، امروز صدای باد صدای دیگریست، صحبت مسئولان به گوش می‌رسد، خبر از گشایشی بر روی صنعت گردشگری استان کرمان می دهند.

عبور آب فتح آباد از میان این باغ به آن طراوت و صفای خاصی بخشیده است به گونه ای که قبل از ورود به باغ صدای شرشر آب به گوش می‌رسد.

به عادت تمام بینندگان باغ، من هم پیش از هر چیز جذب عمارت های رنگارنگ وسط باغ شدم،کاشی کاری‌های هفت رنگ و نقش برجسته‌های این باغ زیبای‌ های آن را دو چندان کرده است، کاشی‌های لاجوردی به کار رفته در نمای این عمارت چشم هر بیننده ای را به خود خیره می‌کند.

سر در ورودی روی در کاشی‌ کاری‌های زیبایی دارد و  طوری ساخته ‌شده که در زمستان‌‌ها مانع از ریزش برف و باران بوده و در تابستان‌ نیز مانعی برای تابش مستقیم آفتاب باشد. در بالای سردر آیاتی از قرآن کریم نوشته شده تا بازدیدکنندگان هنگام ورود و خروج از زیر آیات قرآن عبور کنند.

طاق این عمارت به یک نورگیری گنبدی شکل ختم می شود،آنچه که در این عمارت بسیار اهمیت دارد ارتباطی است که میان فضاها و قسمت های مختلف آن پدید آمده و این ارتباط سبب شده تا عمارت در عین تنوع و گوناگونی، از وحدت و یکپارچگی قابل توجهی برخوردار شود.

بیش از 100 گونه گیاه دارویی از جمله 20 گونه نادر آن در این باغ کشت شده است.

اینجا تاریخ و طبیعت در هم گره خورده‌اند

معماری زیبای این عمارت با کاشی کاری های رنگینش می تواند هر بیننده‌ای را در دنیایی از زیبایی تاریخ غرق کند.

در محوطه داخل باغ و دور تا دور فواره های آن صندلی‌های زیادی چیده شده بودند که در ابتدا گمان آن می رفت که به طور کامل پر نشوند اما بر خلاف انتظار، حتی قبل از زمان آغاز مراسم، دیگر صندلی خالی در داخل محوطه وجود نداشت و تعداد زیادی از مردم از قشرهای مختلف در جشن تولد دوباره این بنای زیبا و دیدنی حضور پرشور خود را به عمل رسانده بودند.

در اردیبهشت ماه سال 93 عملیات بازسازی و ترمیم باغ فتح آباد به دستور استاندار کرمان آغاز شد و روز گذشته تقریبا بعد از گذشت 14 ماه، بسیاری از مسئولان استان برای افتتاح این باغ گرد هم آمده اند.

آثار باستانی به منزله نمادی از فرهنگ مردم است

حضور و استقبال گسترده مردم کرمان در مراسم افتتاحیه باغ فتح اباد بار دیگر میزان علاقه و عشق مردم این دیار را به همه ثابت کرد و این استقبال مردم نشان می‌دهد باید زمینه و شرایط را برای تقویت و توسعه گردشگری در این استان بیشتر کرد.

باغ فتح آباد که یک باغ کویری است اکنون در اوج زیبایی نفس‌هایش جان تازه ای گرفته‌اند.

امشب رستاخیز رنگ‌ها به زیبایی تمام در سینه کویر خودنمایی می‌کنند و ستاره‌ها بر روی این باغ چتر گسترانیده اند.

استاندار کرمان در مراسم افتتاحیه باغ بیان کرد: با توجه به قابلیت های گسترده گردشگری و پیشینه تاریخی استان کرمان، در بخش گردشگری این استان باید تحول اساسی صورت گیرد.

وی یکی از قابلیت های بسیار مهم استان کرمان را مزیت های گردشگری و باستانی این استان عنوان کرد و اینگونه تلاش ها را نوعی اقتصاد مقاومتی دانست.

غلامرضا سرایداری بیان کرد: بازسازی و مرمت این باغ با تاکید و پشتکاری های پیاپی استاندار و مسئولان اجرایی انجام شده و تبدیل به کاری تاریخ ساز شده است و مرمت باغ فتح آباد و تملک زمین های اطراف این باغ را حاصل کمک های امام جمعه و شورای شهر اختیار آباد دانست.

مدیرعامل بنیاد توسعه موقوفات استان کرمان؛ حفر چاه آب، درختکاری در 13 هکتار اراضی، کاشت گیاهان دارویی و غیره را از جمله کارهای انجام شده در این باغ عنوان کرد.

رحمانی فضلی طلیعه بازسازی باغ فتح آباد را بسیار با ارزش و حاصل اراده و تلاش های مستمر مسئولین استان دانست و عنوان کرد: می‌توان با تکیه بر توان داخلی و ظرفیت خوب و بالای مردم، استان کرمان را به عنوان الگوی اقتصاد مقاومتی معرفی کنیم.

وزیر کشور اولین ابتکار در حوزه اقتصاد مقاومتی را در قلعه گنج کرمان دانست و افزود: مردم کرمان به لطف خداوند متعال و هدایت های رهبری، استقامت را برای خود رقم زده اند و امید است هر روزه شاهد پیشرفت و تعالی این استان و مردم آن باشیم.

حاج حسن چمن پیرا؛ یکی از اهالی محل در گفت‌وگو با تسنیم، با قدردانی از فعالیت‌های صورت گرفته در این باغ می‌گوید: اهالی این منطقه همیشه دعاگوی استاندار کرمان خواهند بود.

حاج حسن امروز اگر چه گرد پیری تمامی وجودش را فرا گرفته اما با فرزانگی تمام درباره این بنای تاریخی می گوید: باغ فتح آباد که در سال های قبل به صورت باغی متروک درآمده بود به همت مسئولین استان به باغی زیبا مبدل شده و می‌تواند در جهت جذب گردشگر و مسافر نقش موثری داشته باشد.

امروز وقتی به اختیارآباد و کوچه پس کوچه‌ های قدیمی آن قدم می‌گذاریم، هنوز بوی کهنگی به مشام می‌ رسد، اینجا افراد سالخورده ‌ای را می ‌توان پیدا کرد که اگر پای صحبت‌ هایشان بنشینیم، از صحبت ‌‌های آن ها درباره باغ فتح آباد می‌توان کتابی چاپ کرد.

گزارش از فاطمه خواجویی

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon