کاخ‌سفید: مطمئنیم می‌توانیم وتوی رئیس‌جمهور را در مجلس نمایندگان حفظ کنیم

کاخ‌سفید: مطمئنیم می‌توانیم وتوی رئیس‌جمهور را در مجلس نمایندگان حفظ کنیم

خبرگزاری تسنیم: سخنگوی کاخ سفید گفت: مطمئن هستیم می توانیم وتو رئیس جمهور را در مجلس نمایندگان حفظ کنیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید گفت: ما از حمایت علنی از توافق ایران استقبال می کنیم اما اعضای کنگره زمان لازم را برای بررسی دقیق این توافق خواهند داشت و می توانند گزارش هایی در جلسه محرمانه یا جلسه استماع علنی یا حتی نشست های محرمانه رئیس جمهور در این زمینه دریافت کنند. اعضای کنگره راههای مختلفی برای درک دقیق محتوای توافق و تاثیر آن بر امنیت ملی ما دارند و می توانند درک کنند که چگونه این توافق موضع آمریکا و امنیت ملی ما را قویتر می کند. ما به گزارش درباره این توافق ادامه می دهیم و مطمئنا قابل درک است که نمایندگان کنگره وقت خود را برای بررسی این توافق و اطلاعاتی که دریافت کرده اند، صرف خواهند کرد و حتی با برخی از حوزه های انتخابیه خود قبل از اعلام مواضع خود در این زمینه رایزنی کنند اما ما مطمئنا از این حمایت های علنی مهم استقبال می کنیم.

جاش ارنست گفت: غیرقابل انکار است که فشارهای زیادی به دو حزب درباره این توافق وارد است و ما امیدواریم افراد فشار سیاسی را کنار گذارند و بر روی مفاد این توافق تمرکز کنند. بار دیگر می گویم اگر مستقیما به این توافق نگاه کنید، محدودیت های چشمگیری بر روی برنامه هسته ای ایران قرار داده شده است. بازرسی بی سابقه بر برنامه هسته ای قرار داده شده است. روشن است این بهترین راه برای ما است تا از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری کنیم و این به نفع امنیت ملی آمریکا، به نفع امنیت اسرائیل نزدیک ترین متحد ما در منطقه است و همچنین برای شرکای ما در خاورمیانه نظیر کشورهای حوزه خلیج (فارس) خوب است. این مطلبی است که رئیس جمهور بیان کرده است و ما فکر می کنیم بسیاری از اعضای کنگره آن را خواهند پذیرفت.

سخنگوی کاخ سفید گفت: ما امیدواریم بتوانیم بزودی این توافق را اجرا کنیم. کنگره 60 روز وقت برای بررسی آن دارد و ما البته این 60 روز وقت را به آنها برای انجام کار خود خواهیم داد. شورای امنیت سازمان ملل متحد شامل همه اعضای 1+5 که برای این توافق مذاکره کردند، برای پیشبرد این توافق رای دادند اما دوره 90 روزه برای اجرای آن قرار داده شد. پس از این دوره فکر می کنم، ما سریعا اجرای آن را شروع می کنیم. یاد آور می شویم ایران باید گام های قابل راستی آزمایی برای محدود کردن برنامه هسته ای خود قبل از دریافت تخفیف تحریم ها بردارد. بنابراین نوع گام هایی که ما می خواهیم در کوتاه مدت شاهد باشیم و در این توافق گنجانده شده است شامل این می شودکه ایران ذخایر هسته ای خود را تا 98 درصد کاهش دهد،13 هزار سانتریفوژ خود را برچیند، راکتور آب سنگین اراک خود را به راکتوری بی خطر تغییر دهد و از سرزده ترین بازرسی ها که تاکنون بر برنامه هسته ای یک کشور اعمال شده است ،تبعیت کند.این گام ها همچنین شامل اعطای دسترسی به آژانس برای اطلاعات مورد نیاز جهت تکمیل گزارش خود درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران است. بنابراین نیاز است تبعیت ایران قبل از تخفیف تحریم ها را در کوتاه مدت ببینیم. ما امیدواریم ایران این گام ها را در چند ماه آینده شروع کند. باید دو نکته را به خاطر داشته باشیم. برخی که منتقدان این توافق هستند نگران هستند که این مذاکرات با کشوری مثل ایران که ما نگرانی بسیاری درباره این کشور داریم، عاقلانه نیست.

وی افزود: حقیقت این است که ما نگرانی بسیاری درباره ایران داریم اما این توافق براساس اعتماد نیست بلکه براساس توانایی ما برای راستی آزمایی تبعیت آنها از توافق است. حقیقت این است که رئیس جمهور اغلب گفته است شما با دوست خود وارد چنین توافقی نمی شوید. شما باید این اختلافات را با دشمن خود حل کنید و با توجه به حمایت ایران از تروریسم و ادامه تهدید این کشور به اسرائیل، بازداشت غیرعادلانه برخی از آمریکایی ها در داخل ایران ،این نشان دهنده فهرست طولانی از نگرانی هایی است که ما درباره ایران داریم.همه اینها دلایل بیشتری به ما می دهد که ما باید ایران را از دستیابی به سلاح هسته ای بازداریم. مطلب دوم این است توافق1+5 با ایران با توافقی که بین آمریکا و اتحاد شوروی سابق در دوره کندی بدست آمد، تفاوت دارد. رئیس جمهور کندی توافقی را امضاء کرد که آمریکا به عنوان بخشی از توافق امتیازات بسیاری می داد. براساس آن توافق فعالیت هسته ای آمریکا به شکل چشمگیری کاهش می یافت و این امتیازات بخشی از این توافق بودکه به نفع امنیت ملی ما نبود.تفاوت این است که آمریکا در مذاکره با ایران هیچ امتیازی نداد بلکه رژیم ایران عناصر اصلی برنامه هسته ای خود را به عقب رانده است و با بازرسی هایی که تبعیت آنها از توافق را راستی آزمایی می کند، موافقت کرده است. آمریکا در نهایت مجبور نیست هیچ امتیازی بدهد.این روش مفیدی برای نشان دادن عقلانیت این رویکرد است.

سخنگوی کاخ سفید گفت: هنوز بسیاری از اعضای کنگره در حال تصمیم گیری برای رای نهایی خود درباره این توافق هستند. یکی از دلایلی که ما اعتماد زیادی به توانایی حفظ وتو خود دست کم در مجلس نمایندگان داریم این است که در ماه مه حدود 150 نماینده دموکرات مجلس نمایندگان در آن زمان نشان دادند از تلاش برای رسیدن به توافق نهایی براساس پارامترهای توافق سیاسی اعلام شده در هفته اول آوریل (توافق لوزان) حمایت می کنند.همانطور که شما می دانید جزییات برنامه جامع اقدام مشترک علاوه براین که مطابق استانداردهای تعیین شده در لوزان و متن توافق سیاسی است بلکه فراتر از آن نیز است. این مسئله ای است که ما آن را به خصوص به دموکرات های مجلس نمایندگان گفتیم و ما به همین دلیل همچنان مطمئن هستیم می توانیم وتو رئیس جمهور را در مجلس نمایندگان حفظ کنیم. باید بگویم ما نمی خواهیم فورا این وتو را انجام دهیم و به همین جهت شما شاهد هستید مقامات ارشد دولت از جمله رئیس جمهور گزارش محرمانه و جلسه استماع علنی در برابر کمیته های مربوطه دارند و حتی آنها جلسات محرمانه با رئیس جمهور دارند.

سخنگوی کاخ سفید گفت: رویکرد ما این است بیشترین اطلاعاتی را که نمایندگان احساس می کنند نیاز دارند برای آنها فراهم کنیم تا آنها بتوانند تصمیم خود را بگیرند. گمان ما بر این است هر چه اطلاعات بیشتری درباره توافق ارائه دهیم،افراد بیشتری از آن حمایت می کنند. علتش این است که ما به آنچه که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و ارنست مونیز وزیر نیرو،جک لو وزیرخزانه داری و دیگران برای رسیدن به توافق با ایران و جامعه بین المللی مذاکره کردند،اطمینان بسیاری داریم.

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره آخرین اطلاعات مربوط به آمریکایی های بازداشت شده در ایران گفت: به شما و افراد دیگری که بر روی سلامت این آمریکایی ها تمرکز دارند اطمینان می دهم که تلاش ما برای آزادی آنها ادامه دارد و رئیس جمهور خود تصریح کرده است این جزء اولویت اصلی است و همچنان خواهد بود.

جاش ارنست گفت: در 48 تا 72 ساعت گذشته شاهد بودیم افراد قابل توجهی از این توافق حمایت کردند که از جمله آن سث مولتون کهنه سرباز جنگ عراق و نماینده ایالت ماساچوست است. مولتون گفته است تجربه شخصی او از جنگ در خاورمیانه موجب شد به این نتیجه برسد که این توافق احتمال وقوع جنگ آتی در خاورمیانه را کمتر می کند. ما همچنین شاهد بیانیه قوی آدام شف بودیم که عضو مهمی از کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان است.برخی می گفتند وی نسبت به این توافق ظن و تردید دارد که بعد از شنیدن دلایل دولت از این توافق حمایت کرده است. حتی سناتور وارن (سناتور الیزابت وارن نماینده دیگر ماساچوست) حمایت قوی خود از این توافق را نشان داد.این نشان می دهد که ما پیشرفت هایی در کنگره داشتیم اما همانطور که گفتم دست از تلاش برنمی داریم.رئیس جمهور و اعضای ارشد تیم امنیتی وی به تلاش خود در این هفته و این ماه ادامه می دهند.

جاش ارنست افزود: وزیر امور خارجه قطر با اشاره به تلاش ها برای مذاکره جهت رسیدن به توافق بین ایران و پنج به علاوه یک گفت که این تلاش ها منجر شده است این منطقه بسیار امن و با ثبات شود. این اظهارات وزیر امور خارجه قطر نشان می دهد تکمیل این توافق دیپلماتیک برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای به نفع امنیت دست کم کشور قطر است. رئیس جمهور آمریکا مطمئنا درباره تاثیر این توافق بر منافع امنیت اسرائیل نزدیک ترین متحد ما و همچنین شرکای ما در منطقه که اغلب در معرض فعالیت های برهم زننده ثبات ایران و دست نشانده های آن قرار دارند، آگاه است. به همین جهت رئیس جمهور اوایل تابستان امسال نشستی با برخی از رهبران این کشورها در کمپ دیوید برگزار کرد تا درباره نحوه تقویت همکاری امنیتی آمریکا با کشورهای حوزه خلیج (فارس) صحبت کند. بیشتر این گفتگوها بر محور نحوه هماهنگی بهتر این کشورها با حمایت آمریکا در زمینه تامین امنیت خود قرار داشت. یکی از مسائلی که درباره آن گفتگو شد ، تلاش برای استقرار فناوریها و قابلیت های ضد موشک بالستیک بود که امنیت مشترک این کشورها را تامین می کند.

وی افزود: آمریکا مسلما از این تلاش با فراهم کردن کارشناسان ، تجهیزات و آموزش حمایت می کند اما در نهایت این قابلیت مشترکی خواهد بود که کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) آن را ایجاد و راه اندازی خواهند کرد. این مسئله نشان دهنده تمایل رئیس جمهور برای تقویت همکاری خود با شرکای شورای همکاری خلیج (فارس) است اما همانطور که رئیس جمهور خود نیز گفته است اگر کاملا درباره نفع این توافق در درجه اول بر منافع امنیت ملی آمریکا و همچنین منافع متحدان وشرکا در منطقه مطمئن نبود ، آن را دنبال نمی کرد.

جاش ارنست گفت: ما اکنون خرسندیم دست کم برخی از نماینده های کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) به وضوح می گویند با این نتیجه گیری رئیس جمهور آمریکا موافق هستند. من فکر می کنم این مسئله موجب کاهش بحث ها در این زمینه خواهد شد زیرا ما شاهد بودیم افرادی این مسئله را مطرح می کردند که این توافق تاثیر منفی بر اوضاع امنیتی شرکای ما در خاورمیانه خواهد داشت.رئیس جمهور با این ارزیابی ها موافق نبود و در حقیقت وی فکر می کند این توافق امنیت ملی متحدان و شرکای ما در خاورمیانه را تقویت می کند و ما از بیانیه سران این کشورها که می گویند با این نتیجه گیری رئیس جمهور موافق هستند،استقبال می کنیم.

سخنگوی کاخ سفید درباره تبلیغات گروهی علیه این توافق گفت: رئیس جمهور در چند هفته گذشته نسبتا زیاد به این مسئله پرداخته است. رئیس جمهور در نظر دارد اواخر این هفته سخنرانی مهمی ایراد کند و درباره این موضوع صحبت کند و از برخی صحبت ها درباره این که باورهای رئیس جمهور نقش محوری در تصمیم گیری درباره این توافق داشت، بکاهد. رئیس جمهور معتقد است کنگره باید از یک تلاش بین المللی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای از طریق دیپلماسی حمایت کند و هیچ کس جز مطرح کردن استفاده از گزینه نظامی، یک گزینه مشروع و قابل اجرا را پیشنهاد نکرده است. رئیس جمهور روشن ساخته است گزینه نظامی همیشه بر روی میز است و خواهد بود اما وقتی ما فرصتی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای با استفاده از دیپلماسی داریم، باید از این فرصت استفاده کنیم. به همین جهت در دو سال یا قریب به دو سال گذشته، رئیس جمهور و اعضای ارشد تیم وی زمان و تلاش زیادی را برای رسیدن به این توافق صرف کردند و رئیس جمهور خرسند است که تیم وی توانست به صورت موثر با جامعه بین المللی همکاری کند و جامعه بین المللی را برای گرفتن موضع واحد دربرابر ایران متحد کند و توانست تعهد ایران را برای کاهش نود درصدی ذخایر هسته ای ، برچیدن سیزده هزار سانتریفوژ و تغییر راکتور آب سنگین اراک به راکتور بی خطر بدست آورد و این کشور با سرزده ترین بازرسی ها که تاکنون بر برنامه هسته ای یک کشور اعمال شده است،موافقت کند تا از این طریق درباره تبعیت آنها از تعهدات خود در توافق اطمینان حاصل شود.

وی افزود: بنابراین این ماهیت بحث است و ما امیدواریم علاوه بر آمریکایی ها در سراسر کشور ، همه اعضای کنگره متقاعد شوند. شما می دانید رئیس جمهور صحبت هایی کرد و هفته گذشته کنفرانس تلفنی داشت که در آن با فعالان مهم در سراسر کشور درباره این توافق گفتگو کرد تا به آنها در این زمینه انرژی بدهد و اطمینان یابد آنها محتوای این توافق را درک می کنند. ما به تلاش در این زمینه ادامه می دهیم و مطمئن هستیم افراد قابل توجه از اعضای کنگره، سیاست را کنار می گذارند و بر روی آنچه که معتقدند به بهترین وجه به نفع منافع آمریکا است، تمرکز می کنند و اگر این کار را انجام دهندو این مسیر را طی کنند از این توافق حمایت خواهند کرد.

انتهای پیام/.

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت